דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעקבות חטיפת המטוס: האיחוד האירופי הטיל סנקציות על בלארוס

הסנקציות כוללות: סגירת המרחב האווירי לחברות תעופה בלארוסיות ואיסור השימוש בנמלי התעופה של 27 מדינות הגוש | החרם מגיע לאחר שמינסק אילצה מטוס של חברת "ריינאייר" לנחות במדינה, כדי לעצור עיתונאי מתנגד משטר

מטוס ריאנאייר ובו העיתונאי הבלארוסי רומאן פרוטאסביץ' (צילום: AP/Mindaugas Kulbis)
מטוס ריאנאייר ובו העיתונאי הבלארוסי רומאן פרוטאסביץ' (צילום: AP/Mindaugas Kulbis)
אוריאל לוי

האיחוד האירופי סגר אתמול (שני) את המרחב האווירי לחברות תעופה בלארוסיות ואסר עליהן את השימוש בנמלי התעופה של 27 מדינות הגוש. כמו כן, מנהיגי האיחוד קראו לכל חברות תעופה אירופאיות להפסיק לטוס לבלארוס ולהימנע מטיסות בשמי המדינה. החרם נגד בלארוס מגיע לאחר שהרשויות במינסק אילצו מטוס של חברת "ריינאייר" האירית לנחות במדינה כדי לעצור את הבלוגר הבלארוסי רומן פרוטאסביץ'.

מוקדם יותר אתמול דרשה ממשלת בריטניה מכל חברות בטיסה הבריטיולת לבטל את כל הטיסות מבלארוס ואליה, ולא להשתמש במרחב האווירי הבלארוסי. נוסף לחרם האווירי הטיל האיחוד האירופי סנקציות כלכליות על בלארוס, וגם בריטניה הודיע כי תטיל בקרוב סנקציות דומות.

המטוס שבו טס פרוטאסביץ', מבקר חריף של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקאשנקו, עשה שלשום את דרכו מאתונה לווילנה ובשעה שטס במרחב האווירי של בלארוס אולץ להסתובב ולנחות במינסק, צעד שמנהיגים באיחוד האירופי כינו כ"חטיפה". מטוס קרב בלארוסי מסוג מיג-29 הוזנק וליווה את מטוס הנוסעים, אקט של מפגן כוח של לוקאשנקו ששולט בארצו מאז 1994. הרשויות בבלארוס טענו כי קיבלו דיווח מחמאס על פצצה שמונחת במטוס ולכן הנחיתו אותו במינסק.

נוסעי המטוס הורדו ממנו ונערכו חיפושים במטוס אולם לא נמצאה כל עדות לפצצה. עם נחיתת המטוס, פרוטאסביץ' וחברתו הורדו ממנו ונעצרו, וטיסת "ריינאייר" מספר 4978 המריאה רק כעבור כמה שעות ליעדה המקורי – וילנה. לוקשאנקו אמר אתמול כי החמאס הם שהודיעו לו על הפצצה, אולם גורמים בחמאס הכחישו את דבריו. בעולם המערבי לא מאמינים לגרסה הרשמית של בלארוס ומתייחסים לכל הפרשה כחטיפת מטוס. "לא נסבול שמישהו מנסה לשחק ברולטה רוסית עם חייהם של אזרחים חפים מפשע", אמר נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, במפגש של ראשי הגוש שנערך אתמול.

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו (צילום ארכיון: Sergei Sheleg/BelTA Pool Photo via AP)
נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו (צילום ארכיון: Sergei Sheleg/BelTA Pool Photo via AP)

"מנהיגי האיחוד האירופי פעלו בתקיפות בתגובה למעשיו המקוממים של המשטר בבלארוס. אנחנו סוגרים את המרחב האווירי שלנו למטוסים מבלארוס וקוראים לחברות תעופה באיחוד האירופי שלא לטוס מעל המדינה. סנקציות כלכליות נוספות יוצגו בקרוב", אמרה נשיאת המועצה האירופית, אורסולה פון דר ליין.

פרוטאסביץ', בן 26, חי בגלות בליטא וניהל משם ערוץ טלגרם פופולרי שמילא תפקיד מרכזי בארגון הפגנות המחאה נגד לוקאשנקו בשנה שעברה לאחר שזה נבחר שוב לנשיא באופן שנוי במחלוקת. פרוטאסביץ' סייע לפרסם מיידע על חטיפת מנהיגות האופוזיציה ועל כליאתן..

הטלוויזיה הממלכתית של בלארוס שירה אמש סרטון קצר שמתעד את העיתונאי ממקום מעצרו בכלא במינסק. פרוטאסביץ' ישב עם ידיים שלובות על שולחן ואמר למצלמה שהוא במצב בריאותי משביע רצון ושהטיפול שהוא מקבל במעצר "בהתאם לחוק".

תרגום דבריו: "אחר הצהריים טובים, שמי הוא רומן פרטוסביץ'. אתמול נעצרתי על ידי אנשי משרד הפנים בשדה התעופה הבינלאומי של מינסק", אמר. "כעת אני מוחזק בכלא מספר 1 במינסק. אני יכול להצהיר שאין לי בעיות בריאות, כולל עם הלב שלי או איברים אחרים, הגישה של העובדים כלפיי היא נכונה ככל האפשר ובהתאם לחוק. אני גם ממשיך לשתף פעולה עם החקירה ולתת הודאות על ארגון התפרעויות המוניות במינסק".

דמיטרי פרוטאסביץ', אביו של העיתונאי העצור, אמר שהדברים שאמר בסרטון לא נאמרו מרצונו החופשי אלא היו תוצאה של כפייה. "סביר להניח שהאף שלו נשבר משום שהצורה שלו השתנתה ויש עליו הרבה אבקה. בכל הצד השמאלי של פניו יש אבקה", הוא אמר בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס מוורשה, פולין, שבה הוא מתגורר ביחד עם רעייתו.

"אלה לא המילים שלו, זו לא אינטונציית הדיבור שלו. הוא מתנהג בצורה מאופקת מאוד ואפשר לראות שהוא מתוח. וזו לא חבילת הסיגריות שלו על השולחן, הוא לא מעשן אותן. אז אני חושב שכפו עליו לדבר", אמר האב. "הבן שלי לא יכול להודות ביצירת מהומות המוניות משום שהוא פשוט לא עשה דבר כזה".

הבלוגר הבלארוסי רומן פרוטאסביץ' נעצר בבלארוס (צילום: AP/Sergei Grits)
הבלוגר הבלארוסי רומן פרוטאסביץ' נעצר בבלארוס (צילום: AP/Sergei Grits)

במפגש של ראשי האיחוד האירופי אתמול הוחלט להטיל סנקציות אישיות על גורמים בבלארוס שהיו מעורבים בהסטת מטוס "ריינאייר" ממסלולו, על ענף התעופה הבלארוסי וכן על עסקים המעניקים למשטר של לוקשאנקו גיבוי כלכלי. בריסל קראה לארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO) לפתוח בחקירה על התנהלותה של בלארוס, התנהלות אותה השוו לטרור מדינתי או לפיראטיות.

כמה חברות תעופה אירופאיות כבר הסיטו את טיסותיהן כדי שלא לעבור מעל בלארוס. חברת בריטיש איירווייז הבריטית, שבימים שבת וראשון טסה מעל בלארוס, עקפה אתמול את השטח האווירי של המדינה ובמקום זאת השתמשה במרחב האווירי של רוסיה, כך לפי אתר המעקב אחר טיסות Flightradar24. אייר פראנס הצרפתית ו-KLM ההולנדית פעלו בצורה דומה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!