דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דני קרוון

הפסל דני קרוון, חתן פרס ישראל, נפטר בגיל 90

קרוון, מהאמנים הישראלים המפורסמים בעולם, הותיר אחריו אישה ושלוש בנות | בראיון ל׳דבר׳ סיפר קרוון על תחילת דרכו: ״בקיבוץ הראל ציירתי את ציור השמן הראשון שלי, חורבות בית ג׳יז נתנו לי השראה״

הפסל דני קרוון (צילום: מיכאל יעקובסון/ ויקימדיה)
הפסל דני קרוון (צילום: מיכאל יעקובסון/ ויקימדיה)
אורן דגן

הצייר והפסל דני קרוון, חתן פרס ישראל, נפטר היום (שבת) בגיל 90. קרוון נולד בתל אביב, אביו אברהם היה אדריכל עירוני ומעצב נוף בתל אביב של שנות ה-40 עד שנות ה-60.

עבודותיו המוקדמות פורסמו בעיתוני "השומר הצעיר" ו-"משמר לילדים". בשנות ה-60 התמקד קרוון בעיצוב אנדרטאות בטון, כאנדרטת חטיבת הנגב ליד באר שבע.

עוד מעבודותיו המפורסמות: הכיכר הלבנה בתל אביב, כיכר הסובלנות, על שם יצחק רבין בפריז, והקיר הדרומי של אולם מליאת הכנסת. ב-1977 זכה קרוון בפרס ישראל.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לקרוון: "דני קרוון אהובנו, הלך מעמנו והעצב גדול כל כך. הוא היה יקר לנחמה ולי מאוד. דני היה דוגמא ומופת לאמן כמשרת ציבור. לאורך כל שנות יצירתו התעקש דני על המימד הציבורי של היצירות שלו, והצליח.
עבודותיו נוצרו תמיד בהזמנת גורמי ציבור, נבנו תמיד במרחבים ציבוריים והיו קיימות תמיד עבור הציבור הרחב. כך השיב דני את האומנות אל הציבור. הוציא אותה מקפאון המוזיאונים, בין הממצאים הארכיאולוגיים והחללים הלבנים המעוצבים, והעניק לנו אותה כמתנת נצח. האומנות המתחדשת ללא הרף שלו תחסר לנו מאוד, הוא יחסר לנו מאוד.
אני שולח חיבוק של נחמה לחווה, נועה, תמר ויעל, לאחותו ולנכדיו.״

בריאיון ל'דבר' בפברואר השנה סיפר קרוון: "החבורה שלנו מקן תל אביב צפון, פוזרה ביחידות שונות של הפלמ"ח, אבל שמרנו על קשר חזק מאוד. היינו מגובשים. בזמן מלחמת העצמאות, יענקלה (אגמון) היה בחטיבת הראל, הם ליוו שיירות לירושלים. אני לחמתי בגדוד פלמ"ח בחטיבת הנגב. נלחמנו בנגב הרחוק, דרומה ועוד דרומה, עד שכבשנו את אום רשרש (אילת). לאחר קום המדינה הקמנו יחד את קיבוץ הראל".

"בהתחלה", סיפר קרוון בראיון, "התיישבנו על איזה גבעה קרחת בשטח הפקר לא רחוק מלטרון. אחר כך עברנו לנקודת הקבע הסמוכה לחורבות כפר בית ג'יז. היינו חבורה מגוונת מאוד, אבל בכל זאת מגובשת וחזקה. היו בינינו בני משפחות עשירות ובני עניים, כאלה שנאלצו לעבוד מגיל צעיר, כמו יענקלה למשל, וכאלה שסיימו 12 שנות לימוד ב'תיכון חדש' כמוני".

דני קרוון הצעיר צובע תקרה בקיבוץ הראל
דני קרוון הצעיר צובע תקרה בקיבוץ הראל

קרוון מצא בסביבת הקיבוץ מקור השראה יצירתי. "חורבות בית ג'יז נתנו לי השראה, הבתים שם היו ממש מעשי ידי אמן. כל משפחה פיסלה לעצמה את ביתה עם קשתות מאבנים מסותתות.

״ציירתי שם את ציור השמן הראשון שלי: 'טבע דומם נטוש'. כד חרס שחור, מסוג הכדים שהיו מיוצרים במפעל בעזה ונפוצו בארץ, מוטל על שק זרוק לצד עלה של צבר".
קרוון הותיר אחריו אישה ושלוש בנות. מועד הלוויה טרם פורסם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!