דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.9°תל אביב
  • 11.5°ירושלים
  • 18.9°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 15.1°באר שבע
  • 19.3°אילת
  • 15.4°טבריה
  • 11.9°צפת
  • 16.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

חודש לאסון במירון: 75% מהישראלים תומכים בהקמת ועדת חקירה

רוב הציבור החרדי תומך גם הוא בהקמת ועדת חקירה, לפי סקר 'ישראל חופשית' ומכון סמית | משפחות ההרוגים באסון תומכות בכך, אבל המפלגות החרדיות והליכוד מתנגדים

הלווית אחד מהרוגי האסון במירון בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
הלווית אחד מהרוגי האסון במירון בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האסון במירון אירע לפני חודש, ועדיין לא הוקמה ועדת חקירה. סקר שהוכן עבור 'ישראל חופשית' על ידי מכון סמית מצא שרוב הציבור, לרבות הציבור החרדי, תומך בהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית לאסון.

הנושא נחקר כעת רק על ידי המשטרה ומח"ש, ונבדק על ידי מבקר המדינה. עד כה תושאלו כ-11 חשודים, אף אחד מהם לא שוטר. מבקר המדינה מבצע בדיקה מטעמו בנושא, אבל סמכויותיו מוגבלות.

מחדל המירון לא מתמצה רק באירוע המחיצה עצמו שקרה השנה, אלא גם בהתעלמות ארוכת שנים מאזהרות רבות ונשנות מהסכנה בקיום האירוע, במקביל להיותו פטור ממינוי גורם אזרחי מארגן ומהוצאת רישיון.

על פי הסקר של 'ישראל חופשית', שלושה מתוך ארבעה ישראלים תומכים בהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט לבדיקת המקרה. במגזר החרדי הנתון נמוך יותר אבל גבוה מ-60%.

עוד נמצא שכמעט 90% מהציבור מאמינים שאירועים דתיים חייבים לקבל אישור בדומה לכל אירוע אחר, 85% מהציבור החרדי מסכימים עם טענה זאת. 83% ממצביעי מפלגת השלטון בעשור האחרון מאמינים שיש צורך באישור, בעוד 13% מצביעים של יהדות התורה מתנגדים למהלך כזה, יותר ממצביעיה של כל מפלגה אחרת.

לשאלת 'דבר' על הסיבה בגלל לא השתתפו בסקר יהודים בלבד נמסר מתנועת 'ישראל חופשית' כי "מטרת הסקר מלכתחילה הייתה להראות שבניגוד למיעוט של פוליטיקאים עם אינטרסים עלומים, יש רוב ברור בציבור החרדי שדורש אחריות מהממסד. לא סקרנו גם את הציבור הערבי בסקר שמטרתו כאמור להציג את עמדות הציבור החרדי".

האם ועדת חקירה היא עניין ממלכתי או פוליטי?

רוב שרי כחול לבן והעבודה תומכים בהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, בעוד שרי הליכוד, יהדות התורה וש"ס מתנגדים, ביחד עם שרת התפוצות עומר ינקלביץ' (כחול לבן).

האפשרות שתוקם ממשלה חדשה, בהובלת חברי הכנסת נפתלי בנט (הימין החדש) ויאיר לפיד (יש עתיד), מקלה על קבלת ההחלטה, שכן אז הממשלה תוכל לקבל בקלות החלטה על הקמת ועדה חקירה שתחקור גם את השרים מהממשלה הקודמת.

משפחות ההרוגים באסון תומכות באופן נחרץ בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, ומתנגדות לגישה של הפוליטיקאים החרדים, שלא מעוניינים בהקמת ועדה כזו, לפי פרסום ב'כיכר השבת'.

עוד פורסם שחברי כנסת חרדים מנסים לקדם הקמת ועדת חקירה ציבורית, בתור חלופה לוועדת חקירה ממלכתית. ההבדלים, לטענתם, מבוססים על כך שלא יעמוד בראשה שופט במינוי נשיא בית המשפט העליון, אלא ראש עיר לשעבר במינוי שר הפנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!