דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

יוזמת פוטין / דיווח: מגעים למפגש פסגה בין נתניהו לאבו מאזן בתיווך פוטין

על פי דיווח באתר ynet המפגש מתוכנן להתקיים במוסקבה בחודש אוקטובר. מלשכת ראש הממשלה נמסר "ישראל תמיד מוכנה למו"מ ישיר ללא תנאים מוקדמים".

רש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן. אוגוסט 2016 צילום: פלאש90
רש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן. אוגוסט 2016 צילום: פלאש90
שי ניר

מתקיימים מגעים לקיום מפגש פסגה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא הרשות הפלסטינית מחמוד אבאס, כך דיווח אתמול (ראשון) אתר ynet. עפ"י הערכה מפגש הפסגה יתקיים בחודש אוקטובר בעיר מוסקבה שברוסיה, תחת תיווכו של נשיא רוסיה פוטין.

בלשכת ראש הממשלה לא הכחישו או אישרו את הידיעה, ומסרו בתגובה כי "ישראל תמיד מוכנה למו"מ ישיר בכל מקום ובכל זמן ללא תנאים מוקדמים."

הידיעה על המגעים לקיום הפסגה באה על רקע דברי נשיא מצרים א-סיסי מלפני שבוע, אשר אמר בראיון עם עורכי עיתונים במצרים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מוכן לארח שיחות שלום ישירות בין נתניהו ועבאס. עוד אמר א-סיסי בראיון כי מצרים לא מעוניינת בתפקיד אקסקלוסיבי בפתרון המשבר הפלסטיני כמו שהיא מעוניינת לקדם את רעיון השלום "כהזדמנות פז", בעבור אחרים, שיכול לשנות את האזור לכשיושלם.

בתחילת חודש יולי ביקר שר החוץ המצרי סמאח שוכרי בישראל ונפגש עם נתניהו. בפגישתם חזר נתניהו והצהיר על מחויבותו לפתרון שתי המדינות, "אני קורא שוב לפלסטינים ללכת בעקבות הדוגמה האמיצה של מצרים וירדן ולהצטרף אלינו במשא ומתן ישיר. זוהי הדרך היחידה שאנחנו יכולים לטפל בכל הסוגיות העומדות בינינו ולהפוך למציאות את חזון השלום שמבוסס על שתי מדינות לשני עמים". שוכרי, אמר בפגישה "החזון של פתרון שתי המדינות הוא לא מופרך. רעיונות ויוזמות רבות הוצעו כדי להפוך אותו למציאות מעשית. במיוחד, יוזמת השלום הערבית. אולם, השגת החזון הזה דורשת צעדים רציניים לבניית אמון כמו גם רצון כן שלא משתנה תחת שום נסיבות". שוכרי הצהיר כי ההנהגה המצרית נותרת מחויבת לתהליך ואמר "אני רוצה להבטיח שמחויבותה של מצרים לתמוך בהסכם צודק, כולל ובר קיימא לסכסוך הפלסטיני-ישראלי ולתמיכתה בשלום ובביטחון במזרח התיכון היא מחויבות איתנה ויציבה."

פגישת רה"מ נתניהו ושר החוץ המצרי שוכרי. צילום: חיים צח, לע"מ.
פגישת רה"מ נתניהו ושר החוץ המצרי שוכרי. צילום: חיים צח, לע"מ.

בסוף השבוע עלתה הצעתו של פוטין לכינוס מפגש הפסגה במפגש שערכו חברי הכנסת קסניה סבטלובה ופרופ׳ יוסי יונה מהמחנה הציוני עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, אבו מאזן, ברמאללה. ח"כ סבטלובה אמרה בעקבות הפגישה, ״דיברנו על היוזמה המפתיעה של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין שהזמין למוסקבה את נתניהו ועבאס. אנו קוראים לראש הממשלה נתניהו להיענות ליוזמה הרוסית ולשאר היוזמות ובעיקר, לצו ההיסטוריה – לעשות כל דבר אפשרי ומעבר כדי לשנות את המציאות בה אנו משלמים מחירים כל כך יקרים״.

לדברי ח"כ יונה, עבאס הביע נכונות לקחת חלק ביוזמה האזורית, "בפגישתו אתנו הביע אבו מאזן את נכונתו ליטול חלק בכל יוזמה אזורית או בינלאומית שמטרתה להגיע לפתרון כולל, אזורי וצודק לקונפליקט." עוד אמר יונה, "הכאוס הפוליטי במזרח התיכון יוצר הזדמנויות לבריתות חדשות בינינו לבין המדינות המתונות באזורינו. התקדמות משמעותית במאמצים להגיע להסדר בינינו לבין הפלסטינים היא חלק בלתי נפרד מבריתות אלה.  אני קורא לממשלת ישראל", המשיך יונה, "להיענות ליוזמות אלו, וזאת על בסיס ההכרה שרק פתרון הקונפליקט על בסיס שתי מדינות לשני עמים יכול להבטיח את המשך קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית."

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!