דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדי קבלן

הפרת הסכם / הממשלה מפרה ההסכם ו-1,700 עובדים סוציאליים עדיין עובדי קבלן

בהסכם שחתמה ההסתדרות עם האוצר נקבע כי עובדים סוציאליים בהעסקה קבלנית ייקלטו להעסקה ישירה. אך גם לאחר עשרים חודשים, ההסכם אינו מיושם על ידי הממשלה. הולכות ומתרבות עדויות כי הממשלה מעכבת את יישום הסכם עובדי הקבלן בחלקים רבים מהמגזר הציבורי

מחאת העובדים הסוציאליים מחוץ למשרד ראש הממשלה ב-2011 (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
מחאת העובדים הסוציאליים מחוץ למשרד ראש הממשלה ב-2011 (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אחד מהישגיו הגדולים של הסכם עובדי הקבלן שנחתם בין האוצר וההסתדרות בדצמבר 2014, היה בהסכמה להעביר 1,062 תקני עובדים סוציאליים המועסקים באופני העסקה קבלניים להעסקה ישירה. כיוון שרבים מהעובדים מועסקים בחצי משרה, מדובר בהעברתם בפועל של כ-1,700 עובדים להעסקה ישירה. למעלה משנה וחצי עברה מאז ההסכם, אך על פי נתונים שהגיעו ל'דבר ראשון' ההסכם אינו ממומש.

על פי ההסכם, מתוך כאלף תקנים חדשים להעסקה ישירה, 762 תקנים אמורים היו להיות מתוקצבים על ידי המדינה. בפועל, מהלך זה עוד לא קרה והעובדים טרם נקלטו. את האחריות לאי-הקליטה של העובדים מטילות הרשויות אחת על השנייה. במרכז השלטון המקומי מסרו ל'דבר ראשון' כי הסיבה לכך היא שרק בסוף חודש מאי העביר משרד הרווחה את הצעתו לקליטת תקנים אלה, והמשרד טרם התייחס לסוגיות מרכזיות שהעלה מרכז השלטון המקומי.

ממשרד הרווחה נמסר כי "משרד הרווחה ביצע את מיפוי תפקידי הליבה הנדרשים כבר לפני זמן רב". בשורה התחתונה נראה שהמאבק בין הרשויות המקומיות ומשרד הרווחה, בא על חשבון העובדים ויישום ההסכם.

לגבי 300 התקנים הנוספים שאמורים היו להיות ממומנים על חשבון הרשויות המקומיות עצמן, טוענים במרכז השלטון המקומי כי הבטחה זו כבר קוימה בפועל ברשויות המקומיות. אולם רועי פרלמן, מזכיר חטיבת השירותים המופרטים באיגוד העובדים הסוציאליים בהסתדרות, אמר ל'דבר ראשון' כי אין בידו כל מידע על קליטת עובדים בפועל להעסקה ישירה. "לא נקלטו בכלל. אולי יש מקומות בודדים, רשות כזו או אחרת שהחליטה לקלוט, אבל מרבית המועסקות הן ברשויות הגדולות, והן לא קלטו אף אחת".

אבי ניסנקורן ומשה כחלון (ארכיון). צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.
אבי ניסנקורן ומשה כחלון (ארכיון). צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.

רשויות רבות, בייחוד חזקות, המבקשות להפנות תקציבים עבור שירותי רווחה לתושביהן, עושות שימוש במגוון צורות העסקה קבלניות של עובדים סוציאליים – באמצעות עמותות ותאגידים עירוניים. עובדים אלו סובלים מתנאי עבודה ירודים, פגיעה בתנאים הסוציאליים, צמצום אופק הקידום המקצועי, והיעדר ביטחון תעסוקתי.

סעיף אחד שכן ייושם בהסכם, הוא הקצאת 150 תקנים חדשים לטובת רשויות חלשות באשכולות 1-4. להבדיל מהתקנים שנועדו לקלוט עובדים קיימים להעסקה ישירה, 150 תקנים אלו מתייחסים לגיוס עובדים סוציאליים חדשים למערך הרווחה באותן הרשויות, אולם מדובר בהיקף קטן יחסית המתמצה בכמשרה וחצי למועצה.

"יותר משנה חלפה מאז נחתם ההסכם החשוב בין ההסתדרות לבין הממשלה, בעניין עובדי הקבלן, אבל מצב יישום ההסכם מדאיג וסעיפים רבים בהסכם אינם מקוימים" אמר ח"כ דב חנין ביחס ליישום ההסכם, "כך שמענו גם בדיון שיזמתי בנושא בוועדת העבודה של הכנסת.  על משרדי הממשלה לקלוט להעסקה ישירה את עובדי הקבלן – כפי שהתחייבו בהסכם ולתת דוגמא לשוק הפרטי בכל הנוגע לזכויות עובדים והעסקה הוגנת".

בין היתר הצביעה ההסתדרות באותה ישיבה בכנסת גם על אי קליטתן של אחיות בריאות התלמיד במחוז המרכז להעסקה ישירה, זאת בניגוד להסכם אך גם בניגוד להחלטות שונות ואף פסיקת בג"ץ. משרד הבריאות חתם על הסכם עם חברת נטל"י לאספקת השירות לבתי הספר, ויושבת ראש הסתדרות האחיות, אילנה כהן, הצהירה שתוביל על נושא זה מאבק שעלול להגיע עד לכדי השבתת הפעילות ואי פתיחת שנת הלימודים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!