דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אחרי הביקורת: פורסם מתווה פיצויים ללא הגבלת 40 ק"מ

עסקים יקבלו עד 370 ש״ח עבור כל יום עבודה, שעובד נעדר ממנו במבצע ״שומר החומות״ | הפיצוי בגלל ירידה במחזור והפיצוי לחקלאים ישאר מוגבל

נפילה ברמת גן, רחוב קריניצי פינת הרא''ה. (צילום: ולאדי שפקין)
נפילה ברמת גן, רחוב קריניצי פינת הרא''ה. (צילום: ולאדי שפקין)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

רשות המסים ומשרד האוצר שינו את התקנות לפיצוי על הנזק העקיף במבצע 'שומר החומות', ואלה נשלחו על ידי שר האוצר ישראל כ"ץ לוועדת הכספים לקראת אישור סופי ביום שני. על פי התקנות החדשות מסלול הפיצוי בגין היעדרות עובדים יינתן בכל מקום בו הנחה פיקוד העורף להישאר בבית אם אין מרחב מוגבר, או במקרה שהעובד נאלץ השאר בבית עם ילדיו. זאת בשונה מהכוונה המקורית של רשות המסים והאוצר להגביל את הפיצוי ל-40 ק"מ, ובעקבות ביקורת נרחבת על ההחלטה.

על פי התקנות ייתנו הפיצויים בשלושה מסלולים: מסלול מחזורים, מסלול שכר עבודה ומסלול חקלאים. מבין השלושה רק מסלול שכר עבודה יינתן בטווח שמעבר ל-40 ק"מ, בכל מקום בו הוכרז מצב מיוחד בעורף ב-10 במאי, עד 80 ק"מ מגדר המערכת עם עזה. שני המסלולים האחרים יינתנו רק בשטח עד 40 ק"מ.

פרסום טיוטת התקנות המקורית שהגבילה את הפיצוי לטווח ה-40 ק"מ גררה ביקורת נרחבת מאד מצד ההסתדרות, המעסיקים וחברי הכנסת. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי שלחו מכתב לשר האוצר לקראת ועדת הכספים בה דנו בתקנות, בה ביקשו לשנות קריטריון זה. גם בוועדה התנגדו חברי הכנסת להגבלה, בעוד באוצר אמרו שהם חוששים מליצור תקדים של פיצוי. כעת נראה שהלחץ הציבורי עבד והמתווה שונה.

מסלול המחזורים מחושב על בסיס אובדן הרווח של העסק, בהתאם לירידת המחזורים שלו בתקופת הלחימה ביחס לתקופת הבסיס, במגבלת תקרת פיצוי של מיליון שקלים לעוסק. תקופת הבסיס אותה מוצע לקבוע בברירת המחדל היא התקופה המקבילה לתקופת מבצע שומר חומות בשנת 2019, זאת בהתחשב בכך שהתקופה בשנת 2020 אינה מייצגת, בשל ירידת המחזורים הנובעת מהתפשטות נגיף הקורונה. בחוק יהיו התאמות למקרים בהם העסק החל לעבוד מאוחר יותר, עוסקים פטורים, ושאר יוצאי דופן, בדומה לצוק איתן. כאמור מסלול זה מוגבל ל-40 ק"מ בלבד.

מסלול שכר עבודה מחושב לפי שכר עבודה המשולם לעובדים המתגוררים באזור שעד 80 קילומטרים מגבול רצועת עזה. בהתחשב במספר המצומצם יחסית של ימי הלחימה מוצע לקבוע כי הפיצוי במתווה זה יעמוד על סכום קצוב של 370 שקלים ליום עבודה לכל עובד. הפיצוי יינתן בגין היעדרות עובד המועסק במוסד חינוך שנסגר על פי הנחיות פיקוד העורף וכן היעדרות עובד אשר נדרש להשגיח על ילדו בשל המצב הביטחוני, תוך מתן הקלות בעניין זה לתושבים הגרים באזור שעד 7 קילומטר מגבול רצועת עזה ולבעלי מוגבלויות, כנהוג  במתווים שנקבעו בשנים קודמות.

מסלול חקלאים – בשל מאפיינים שונים של ענף החקלאות, כמו גם העונתיות והתנודתיות הקיימת בענף, חישוב לפי מסלול מחזורים לפרק זמן של חודש או חודשיים לא יוכל לבטא את הנזק הממשי שנגרם לחקלאים, אפילו לא בקירוב, וייצור עיוות במרבית העסקים החקלאיים. על כן, ובדומה למה שנקבע באירועים קודמים, מוצע לקבוע מסלול נפרד לחקלאים אשר בו יוכלו לקבל פיצוי כתחליף למסלול המחזורים. מסלול זה מסתמך על מספר העובדים בשטח החקלאי וקרבת השטח לגדר המערכת המקיפה את עזה, בכדי להעריך את שיעור הנזק העקיף והיקפו.

לפי התקנות קבלת הפיצוי מותנה בתשלום שכר לעובד בימי הלחימה. הפיצוי לא יינתן לגופים מתוקצבים על ידי המדינה, לרבות תאגידי בריאות, וכן לא יינתן לעסקים שזכאים למענק בגין נגיף הקורונה בשל פגיעה במחזור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!