דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משרד התקשורת יפעיל מערכת לבדיקת איכות קליטת הסלולר בישראל

המערכת, אותה תספק חברת Keysight, תסייע לטיפול במחדל במסגרתו המשרד נאלץ להסתמך על דיווחי החברות בלבד | עוד קבע המשרד תקן דיווח עדכני לחברות הסלולר לגבי פריסת הרשת

אנטנת תקשורת דור חמש. (צילום: Shutterstock)
אנטנת תקשורת דור חמש. (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת הודיע היום (שני) כי יפעיל מערכת עצמאית לבדיקת הקליטה והשירות הסלולרי בכל רחבי הארץ, לצרכי פיקוח ואכיפה. בנוסף, חברות הסלולר יחויבו אחת לשנה בדיווח אחיד שיספק תמונת מצב של הקליטה הסלולרית בכל ישראל.

החלטה זו מתפרסמת בהמשך לשימוע שפרסם משרד התקשורת בחודש מרץ 2021 לתיקון דרישת המידע  על כיסוי סלולרי, שתעבור לפורמט אחיד על בסיס מערכת גאוגרפית (GIS).

המערכת העצמאית של המשרד תקרא Drive Test והיא אמור לאפשר ביצוע בדיקות קפדניות על ידי מפקחי המשרד של רמת הכיסוי ביישובים ובדרכים.

חברת Keysight נבחרה במכרז שפרסם המשרד בנושא והיא תספק מכשירי מדידה המבוססים על מכשירי סלולר מהמובילים בשוק. מכשירי המדידה יאפשרו ביצוע בדיקות כיסוי בכל טכנולוגיות הסלולר הפועלות, כולל דור 5, וכן ביצוע בדיקות של טיב השירותים השונים בפועל הנקלטים במכשירי הסלולר של התושבים.

לטענת המשרד, תקן הדיווח האחיד ומערכת ה-Drive Test יאפשרו לו לחזק את הפיקוח והאכיפה מול חברות הסלולר, ולפעול ביעילות ובמהירות לשיפור הכיסוי והשירות הסלולרי הניתן לכל מנויי חברות הסלולר בישראל.

שר התקשורת איתן גינזבורג: "קליטה סלולרית היא צורך קיומי וחשוב לכל אזרח, שצריך להינתן בכל מקום ברחבי המדינה. לא נקבל מצב שבו אזרחים יסבלו מבעיות וחוסר בקליטה סלולרית. במקום בו החברות לא יטפלו בפערים אלו, משרד התקשורת יתערב ויפעל לתיקון המצב.  כיסוי סלולרי מלא ברחבי ישראל הוא אחד מהיעדים המרכזים של משרד התקשורת והמהלך הנוכחי יקרב אותנו להשגת יעד זה".

החלטה חשובה שתתקן מחדל ארוך שנים

מדובר בהחלטה חשובה שחושפת את ממדי המחדל במשרד. עד עכשיו, לא פעלה כל מערכת עצמאית של המשרד לבדיקת איכות הקליטה. למעשה, המדינה נאלצה להסתמך על דיווחי החברות המפוקחות עצמן.

לפי ההודעה, המשרד קבע מדדים עדכניים, אחידים ושוויוניים לבחינת הכיסוי הסלולרי,. המדדים אמורים לשקף את השינויים שחלו עם ההתקדמות הטכנולוגית, הבנייה החדשה, הרחבת ישובים, כבישים ועוד.

בדיקות שערך משרד התקשורת בשנים האחרונות בעלו פערים בנתונים שהעבירו חברות הסלולר אל מול התלונות שהתקבלו מציבור הלקוחות. הנתונים שהתקבלו מהחברות יצרו מפת כיסוי סלולרי לא אחידה ולא עדכנית, ועל כן המשרד גיבש את התקן שיביא לדיווח אחוד ומדויק.

המשרד מכיר את המצב, השאלה מה הוא יעשה לגביו

כבר היום יש למשרד אמצעי בדוק, יעיל ופשוט מאוד לזיהוי של בעיות קליטה, שלא מצריך מערכת טכנולוגית עתידית והוא פשוט מאוד: תלונות של לקוחות שמגיעות אליו. כך המשרד מכיר את בעיות הקליטה במזרח ירושלים, בחלקים מכבישי הנגב ובאתרים נוספים.

המשרד גם מכיר את מפת פריסת אנטנות הסלולר של כלל החברות, המדווחת גם למשרד להגנת הסביבה. כך הוא יודע כי הפריסה עברה צמצום של אלפי מתקנים בשנים האחרונות. צמצום שהחל בהובלת גולן טלקום, שפירקה את רשת הסלולר שהחלה להקים בניגוד לרישיונה דאז.

עד היום הפעיל משרד התקשורת יד רכה במיוחד כלפי חברות הסלולר, בהיעדר אכיפה של ממש, כמו גם בהצעות להקלות דרמטיות נוספות בתחומים אחרים, כמו זמינות מוקדי השירות ללקוחות.

ללא מדיניות אכיפה משמעותית, מדיניות הפיקוח על איכות הקליטה ברחבי הארץ לא תוכל לשנות הרבה. מכיוון שהמשרד הוריד את מחירי הסלולר בארץ לרצפה, ואת רווחיות החברות לסביב האפס, נוצר חסם מסיים גם ליכולת האכיפה. במצב שיצרה המדינה, אכיפה נמרצת עלולה לסכן את יציבותן של החברות.

בינתיים, החברות משקיעות בפיתוח רשתות דור 4 ודור 5. ההשקעה מצליחה לשפר את מהירות הגלישה באינטרנט הסלולרי במכשירים תומכים. עם זאת, השקעה זו לא מובילה בינתיים לגידול בתמורה החודשית מכל לקוח כך שיציבותן של החברות עדיין מעורערת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!