דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצח עם

נדחה ערעורו של רטקו מלאדיץ׳ והוא ירצה מאסר עולם באשמת רצח עם

מלאדיץ׳ (78) המכונה "הקצב מבוסניה", הורשע לפני 4 שנים בעשרה סעיפי אישום ברצח עם, היום (ג') נדחה ערעורו בערכאה אחרונה | "הוא נתן הוראה להרוג את כל מי שאפשר להרוג, לאנוס את מי שניתן לאנוס", העידה אחת הניצולות

אישה נשענת על קבר סמוך לעיירה סרברניצה בבוסניה, ביום לציון 25 לטבח שאירע בעיירה. (צילום: AP Photo/Kemal Softic)
אישה נשענת על קבר סמוך לעיירה סרברניצה בבוסניה, ביום לציון 25 לטבח שאירע בעיירה. (צילום: AP Photo/Kemal Softic)
אוריאל לוי
בית משפט מיוחד של האו"ם לפשעי מלחמת יוגוסלביה, דחה היום (שלישי) את ערעורו של רטקו מלאדיץ׳ (78) וקבע כי הוא ירצה מאסר עולם על רצח עם, פשעי מלחמה, ופשעים נגד האנושות.  מלאדיץ' עמד בראש הכוחות הסרביים בבוסניה במהלך מלחמת בוסניה בשנים 1995-1992, במהלכה ביצעו הסרבים רצח עם מאורגן בתושביה המוסלמים של המדינה.
מלאדיץ', "הקצב מבוסניה" שנלכד ב-2011 לאחר מצוד ממושך, הורשע לפני ארבע שנים בעשרה סעיפי אישום, אך זוכה מעבירה אחת של רצח עם מאחר שלא הייתה ודאות שמדובר ברצח מכוון. לאחר עיכובים בדיון בשל מצב בריאותו, ומגפת הקורונה, דחה בית המשפט רק היום את ערעורו.
הגנרל רטקו מלאדיץ׳, משמאל, 1995 (צילום ארכיון: AP Photo).
הגנרל רטקו מלאדיץ׳, משמאל, 1995 (צילום ארכיון: AP Photo).

למעלה מ-100 אלף בני אדם נהרגו בשלוש שנות המלחמה בבוסניה, מרביתם בידי כוחותיו של מלאדיץ'. רוב הקרבנות היו מכוחותיו של מלאדיץ' עצמו שכיתרו את הבירה סרייבו במשך 44 חודשים. בשיאו של המצור ידעה סרייבו 329 נפילות פגזים ביום, באזור מאוכלס בצפיפות בעיר. ביולי 1993, נפלו 3,777 פגזים שנורו מהעמדות הסרביות.

ביולי 1995 פיקד מלאדיץ' על טבח בעיירה המוסלמית סרברניצה, שאליה סרבאניצה נמלטו פליטים רבים כיוון שהוכרזה על ידי האו"ם כ"אזור בטוח" ושהה בו כוח שמירת שלום הולנדי מטעם האו"ם. אך החיילים הסרבים הפרידו את הגברים והילדים ממשפחותיהם, והובילו כ-8,000 מהם לבורות הריגה שונים ביערות שמסביב לעיירה, באמצעות אוטובוסים ומשאיות, שם העמידו אותם בשורות וירו מטווח קרוב במוסלמים, קרואטים, צוענים ואזרחים סרבים מבוסניה והרצגובינה, אל תוך בורות המוות.

 

תליית פוסטר עם פניו של רטקו מלאדיץ׳ המואשם בפשעי מלחמה בבוסניה (צילום: AP Photo/Amel Emric).
תליית פוסטר עם פניו של רטקו מלאדיץ׳ המואשם בפשעי מלחמה בבוסניה (צילום: AP Photo/Amel Emric).

מלאדיץ' תועד במחנה פליטים בסרברניצה יום לפני תחילת הטבח. "הוא נתן שוקולדים וממתקים לילדים, בזמן שהמצלמות היו במקום, וסיפר לנו ששום דבר לא יקרה לנו ואין לנו סיבה לפחד", סיפרה מונירה סובסיץ', חברת ארגון נשות ואימהות הקרבנות ששמו "אימהות סרברניצה".

"אחרי שהמצלמות יצאו, הוא נתן הוראה להרוג את כל מי שאפשר להרוג, לאנוס את מי שניתן לאנוס ולבסוף הורה להרחיק את כולנו מסרברניצה, כך שהיא תוכל להפוך "לעיר נקייה", סיפרה סובסיץ' לסוכנות הידיעות רויטרס לאחר משפטו. שרידיהם של בנה של סובסיץ', נרמין, ושל בעלה הילמו, נמצאו בבור הריגה על ידי פעילים של ארגון 'הנציבות הבינלאומית לאיתור נעדרים'. הארגון זיהה כ-6,900 שרידים של קורבנות הטבח דרך בדיקות דנ"א.

נהנה להתפאר בכוחו, לעיני מצלמות

ב-2004 הגדיר בית הדין הבינלאומי בהאג את הטבח בסרברניצה כ"רצח עם", ובחטא משפטי חמור קבע שרק הטבח המסוים הזה, הוא רצח-עם. ויתר פשעי המלחמה בבוסניה הוגדרו כ"פשעים נגד האנושות", פשע פחות בחומרתו. כך יצא שתוכנית סדורה ומאורגנת להשמדת המוסלמים בבוסניה, שכללה מחנות ריכוז בהם הורעבו למוות גברים, מחנות אונס בהם נאנסו בשיטתיות נשים, עשרות מעשי טבח, הפגזת שכונות מגורים במאות פגזים מדי יום, ומניעת מזון ותרופות מאוכלוסייה – כל אלה לא הוגדרו כרצח עם. וטבח נקודתי אחד, שהיה חלק ממסע השמדה כולל, כן הוגדר כרצח עם.

בשנות הלחימה, מלאדיץ' נהנה להתפאר בכוחו, לעיני מצלמות. הוא תועד מתהלך בפני אסירים מבוהלים, רגעים ספורים לפני שחייליו הוציאו אותם להורג. "ערב טוב, אני הגנרל מלאדיץ'", צולם אומר לנשים וילדים שחיכו לגירוש מביתם.

במשך 24 שנים, הצליח מלאדיץ' להימלט מהאינטרפול ומכוח מיוחד של נאט"ו שהופקד על מעצרו. ב-1997, כאשר כוחות נאט"ו החלו לחפש אחר פושעי מלחמה, חצה מלאדיץ' את נהר דרינה מסרביה הבוסנית לסרביה עצמה, שם הציע לו הנשיא סלובודן מילושביץ' מקלט באתר נופש. אולם ב-2000 איבד מילושביץ' את השלטון וביטחונו של מלאדיץ' החל להתערער.

ב-2002 נמלט בשיירה צבאית ועבר לרחוב יורי גגארין בבלגרד. ארבע שנים לאחר מכן הוא הגיע לדירת גיסו כשהוא חמוש באקדח, ושם שהה כמה חודשים. הוא נעצר ב-2011, בכפר הסמוך לעיר הצפונית זרנג'ני.

מאז הוקם בית הדין הבינלאומי למלחמת יוגוסלביה ב-1994. עמדו בפניו יותר מ-160 נאשמים שרובם הורשעו ונשפטו לתקופות מאסר שונות. חמישה מהם זוכו. בכיר המואשמים היה נשיא סרביה לשעבר, סלובודן מילושביץ', שמת בתאו ב-2006 בטרם משפטו הסתיים. רגע דרמטי נרשם בבית המשפט לפני ארבע שנים כשגנרל קרואטי המואשם בפשעי מלחמה התאבד במהלך משפטו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!