דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ממשלת בנט לפיד

ממשלת בנט-לפיד תושבע מחר, לא נקבעה חפיפה לראש הממשלה הנכנס עם נתניהו

הכנסת נערכת להשבעת הממשלה | בשישי נחתמו הסכמים קואליציוניים בין 7 הסיעות שירכיבו את הממשלה

נפתלי בנט ויאיר לפיד. המתיחות בין רוסיה לאוקראינה בשיאה (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
נפתלי בנט ויאיר לפיד. המתיחות בין רוסיה לאוקראינה בשיאה (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
אסף צבי

הכנסת נערכת להשבעת ממשלת בנט-לפיד: המליאה תתכנס מחר (ראשון) להצגת הממשלה ואישורה על ידי חברי הכנסת.

לאחר ההצבעה יושבעו ראש הממשלה החדש נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, וכן שרי הממשלה, והם יכנסו מיידית לתפקידיהם.

למרות חילופי התפקידים, אחרי 12 שנים של נתניהו בראשות הממשלה, לא נקבעה עדיין פגישת חפיפה בין נפתלי בנט לראש הממשלה היוצא נתניהו.

מפלגת יש עתיד חתמה בשישי על ההסכמים הקוליציוניים עם כלל המפלגות המתוכננות להיות בקואליציה (תקווה חדשה, מרצ, העבודה, ימינה, כחול לבן ורע"ם). במסגרת ההסכמים יסגרו ארבעה משרדים: משרד הדיגיטל, משרד המים, המשרד לקידום קהילתי והמשרד לעניינים אסטרטגיים.

לממשלה ממתינים לפחות שני אתגרים קצובים בזמן: מודל חלופי לדמי האבטלה והחל"ת, שמסתיימים ב-1 ביולי, ותקציב המדינה, שצריך לעבור עד ה-21 בספטמבר. בהסכם הקואליציוני בין ימינה ליש עתיד הוסכם להעביר תקציב מדינה לאחר 140 ימים מהשבעת הממשלה, ולא 100 ימים כפי שמחייב החוק. אלא שגם סיכום זה צריך לעבור כחוק.

לוח הזמנים לשבוע הראשון להקמת הממשלה

13 ביוני: ישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת
המליאה תתכנס בשעה 16:00 לדיון מיוחד להצגת הממשלה, הצבעה עליה והשבעת ראש הממשלה והשרים. בפתיחת הדיון יציג יו"ר יש עתיד יאיר לפיד את הממשלה שהקים. בדיון תינתן זכות דיבור לראש הסיעה הגדולה שאינה צד להסכם, במקרה זה ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו. לאחר מכן ינאמו כל ראשי הסיעות בכנסת. לפי הצעת מזכירת הכנסת, יוקצבו תשע דקות לכל סיעה.

בתום הדיון ייבחר יו"ר הכנסת החדש, בהצבעה גלויה של חברי הכנסת. יו"ר הכנסת נבחר ברוב רגיל. המועמד של קואליציית בנט-לפיד לתפקיד היו"ר הוא חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד). את המועמדות ניתן יהיה להגיש עד תום הדיון.

לאחר מכן יצביעו חברי הכנסת על תמיכתם בממשלה החדשה. לפי החוק, כדי לקבל את אמון הכנסת, הממשלה צריכה לזכות לרוב רגיל ולא רוב של 61 חברי כנסת. בשלישי בשבוע שעבר, הודיע ח"כ ניר אורבך מימינה, שהתלבט על תמיכתו בממשלה, שיצביע בעד הקמתה, מה שמעמיד אותה ברוב דחוק של 61 חברי כנסת מול מתנגדיה.

אם הממשלה תזכה באמון הכנסת, יעלו ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד אל דוכן הכנסת ויצהירו הצהרת אמונים. אחריהם יעלו השרים החדשים ויצהירו אמונים. לפי החוק, הממשלה מתחילה לכהן מיד בתום ההצבעה, אם זכתה לרוב.

לפי המסורת בכנסת, לאחר ההשבעה יתכנסו ראשי מפלגות הקואליציה לתמונה קבוצתית ראשונה.

14 ביוני: ביקור אצל הנשיא
נוהג מסורתי נוסף הוא שבבוקר שלאחר השבעת הממשלה מבקרים השרים בבית הנשיא לקבלת ברכתו ולתמונה משותפת. את השרים יארח הנשיא המכהן, רובי ריבלין, שיסיים רשמית את כהונתו בחודש יולי. בהמשך היום צפויים טקסי חילופי שרים במרבית משרדי הממשלה במעמד השר הנכנס והשר היוצא.

טרם נקבעו: ישיבת ממשלה ראשונה, הקמת ועדות הכנסת
ישיבות הממשלה נערכות בדרך כלל בימי ראשון. ייתכן שישיבת הממשלה הראשונה תיערך ביום א' הראשון שלאחר השבעתה, ה-20 ביוני, או שתוקדם. בנוסף, הקואליציה תביא למליאת הכנסת את ההצעה להקמת ועדות הכנסת הקבועות והרכבן, והן יתכנסו ויבחרו יושבי ראש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!