דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

הים הוא מקום עבודה ל-40 מיליון דייגים: ״עבודה הוגנת תשמור על האוקינוסים״

ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) קורא לשמור על עובדי האוקיאנוסים שסובלים מ״ניצול וסטנדרטים ירודים״

סירת דייג באוקיינוס (צילום: AP Photo/David J. Phillip)
סירת דייג באוקיינוס (צילום: AP Photo/David J. Phillip)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

"כדי לשמור על האוקיינוסים צריך לשמור על עבודה הוגנת", ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) ציין את יום האוקיינוסים העולמי שחל השבוע. "מיליוני אנשים תלויים ישירות בים לפרנסתם ומאות מיליונים נוספים מסתמכים עליו למזון.

״ניצול וסטנדרטים ירודים, בין אם סביבתיים ובין אם הם בתחום העבודה, מהווים איום הן על קיימות האוקיאנוסים והן על רווחת האנושות", נכתב בהודעת הארגון. ה-ILO קושר בין השמירה על הסביבה לבין הקיום האנושי וערך העבודה.

על פי פרסומי ה-ILO, הים הוא מקום עבודה ל-2 מיליון ימאים, 40 מיליון דייגים, 20 מיליון עובדי חקלאות ימית ומיליונים נוספים שעובדים בתיירות חופית. מצבם התעסוקתי של עשרות מיליוני בני אדם שמתקיימים מהים פגיע, וישנו מאבק מתמיד לשיפור התנאים.

שיפור מצב הימאים

כאשר יותר מ-80 אחוז מהמסחר העולמי מתבצע דרך הים, ימאים נמצאים חודשים בלי לראות את משפחותיהם וחבריהם. העבודה על הספינות היא מאתגרת ולעיתים גם מסוכנת. במהלך מגיפת הקורונה אלפי ימאים היו תקועים על האוניות למשך חודשים, חלק יותר משנה בלי יכולת לחזור הביתה. אחרים בלי יכולת לחבור לספינות שהם עובדים עליהם.

ספינת דייג סינית באוקיאנוס השקט (צילום: shutterstock)
ספינת דייג סינית באוקיאנוס השקט (צילום: shutterstock)

הכלי המרכזי למצוא פתרונות הולמים בנושא העבודה בים היא האמנה לעבודה ימית של ארגון העבודה הבינלאומי משנת 2006. האמנה מסדירה את זכויות העובדים בים ואת תנאי העבודה ההוגנים בתחום. "זה מעלה לנו כצוות את המודעות לתנאי השינה ההוגנים, למשכורת, לתנאי השכר, לתגמול על ימים שאנחנו חולים בהם ואפילו לצורך לבית חולים שאנחנו יכולים לקבל מהחברה שלנו", אומרת קריסלי גייד סאנטוס, עובדת על אוניה תיירותית.

המדינות החתומות על האמנה מתחייבות לאמץ את סעיפיה לחוקים המקומיים של המדינה ולאכוף אותם. על פי האמנה המדינות צריכות להבטיח שכל הימיאים מקבלים את זכויותיהם הבסיסיות בעבודה ושיש חוקים שמסדירים את נושא הגיוס, שעות העבודה, שכר ואוכל, תנאי המחייה, ביטחון ובטיחות, רווחה והגנה סוציאלית.

סטנדרט בינלאומי לעבודה על כלי דייג

דגים מהווים 17% מצריכת החלבון האנושית מה שאומר שהדייגים מהווים תפקיד מפתח בביטחון התזונתי העולמי. אבל הפרנסה שלהם תלויה בבריאות האוקיינוסים ופרקטיקות ברות קיימא הכוללות פרקטיקות עבודה, כדי שהרוב ייהנו מתנאי עבודה טובים. אבל יש יותר מדי עובדים בתנאי עבודה סיכוניים ובסביבות מתעללות. בחלקם עבודות כפייה, עבודת ילדים, אלימות ונטישה.

טייפון בנמל ויקטוריה שבהונג קונג (צילום: AP Photo/Vincent Yu).
טייפון בנמל ויקטוריה שבהונג קונג (צילום: AP Photo/Vincent Yu).

פרנסיסקו ברנדס – קצין הנדסה ראשי בחברת הספנות העולמית F/V Pescaberbes, אומר "תמיד יש לנו תאונות גדולות וקטנות. היה לנו על הסירה הזאת גם. למעשה איבדנו גם חבר. לצערי זה החיים".

אמנה נוספת של ארגון העבודה הבינלאומי של עבודה בדייג, מציבה סטנדרט בינלאומי לעבודה על כלי דייג. האמנה מבטיחה שהעובדים על כלי שייט של דייג יהיו בעלי אותם זכויות לפחות כמו הדייגים של החוף. האמנה גם מקדמת דיאלוג בין דייגים, ארגוני עובדים, בעלי אוניות דייג וממשלות לשיפור זכויות העובדים בדייג.

ארגון העבודה הבינלאומי פרסם היום כי הוא תומך במדינות לאמץ את האמונות האלו ואחרות כדי לשפר ולהגן על זכויות העובדים על ידי אימוץ חוקים מקומיים ויצירת אכיפה מספקת כדי שחוקים האלה גם יתקיימו בפועל. "הסטנדרטים של ארגון העבודה הבינלאומי כאשר הם מאושררים ונאכפים משנים חיים! הם חיוניים לכלכלה, לסביבה, לחברה, והפיכת האוקיינוסים לברי קיימא באמת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!