דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דעה / קיצוץ דמי אבטלה עד גיל 45 הוא רעידת אדמה למאות אלפי משפחות, וצעד לא נכון כלכלית

ליברמן אמר לפקידי האוצר שיש 130 אלף משרות פנויות בשוק העבודה, אבל יש חצי מיליון מובטלים | דחיפה של עובדים ל״שנמוך״ המשרות שלהם תפגע בפיריון העבודה

עסק סגור ברחוב יפו בתל אביב. האם קיצוץ דמי האבטלה מבשר על הכיוון של ממשלת בנט-לפיד? (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
עסק סגור ברחוב יפו בתל אביב. האם קיצוץ דמי האבטלה מבשר על הכיוון של ממשלת בנט-לפיד? (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

התכנית של שר האוצר המיועד ליברמן, שנחשפה אתמול (ד׳), לתת דמי אבטלה רק מגיל 45 ומעלה, עלולה להיות רעידת אדמה למאות אלפי משפחות.

הקשחת הרף לקבלת דמי אבטלה (האוצר וביטוח לאומי הציעו לתת מגיל 28 ומעלה), היא שינוי דרמטי שישאיר כ-65% מהמובטלים והשוהים בחל״ת בלי מענה.

ליברמן אמר לפקידי האוצר שיש 130 אלף משרות פנויות בשוק העבודה, ולכן צריך לתמרץ אזרחים לצאת לעבוד. הנתון שמתבסס על סקר הלמ״ס מחודש אפריל, הוא חלקי. מספר מבקשי העבודה גדול כמעט פי 4 ממספר המשרות הפנויות, ועומד על כחצי מיליון ישראלים, רובם צעירים.

גם אם 130 אלף ישראלים יכנסו לכל המשרות הפנויות, רבים עדיין יישארו מחוץ למעגל התעסוקה. אבל האמת היא ששוק העבודה מורכב הרבה יותר. הפאזל בין דורשי העבודה למשרות הפנויות, אף פעם לא מסתדר בצורה מושלמת.

הקושי של מעסיקים לגייס עובדים, שזוכה להדהוד רב בתקשורת, נוגע בסופו של דבר בעיקר לענפים ואזורים מסוימים. יותר מ-45% מהמשרות הפנויות מרוכזות בתל אביב ואזור המרכז, לדוגמה, ושיעור גבוה מתוכן הוא בענף האירוח והאוכל. המשרות האלו יכולות לתת מענה רק לסוג מסוים של עובדים.

***

התכנית לקצץ בדמי האבטלה גם לא נכונה כלכלית. היא סותרות את הדו״ח שפרסמה רק אתמול הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג. בניתוח נתוני התעסוקה הראתה גרינברג שיש אי התאמה בין כישורי דורשי העבודה לבין הכישורים הנחוצים להיצע המשרות הפנויות.

הכלכלנית הראשית הדגישה שהחלק העיקרי של מובטלי הקורונה הם דווקא העובדים המוחלשים יותר, שלהם יש פחות הכשרה. הם יתקשו למצוא עבודה, ועכשיו גם יפסיקו לקבל דמי אבטלה.

אבל מלבד זאת, חוסר ההתאמה בין כישורי העובדים לבין היצע העבודות, בהיעדר רשתות ביטחון, יכול להביא גם לשנמוך של המשרות. עובדים מקצועיים שלא ימצאו עבודה בתחום התמחותם, ייאלצו להסתפק במשרה שלא מביאה לידי ביטוי את הכשרתם.

עובדים מענפי התיירות והתעופה, למשל, שעדיין מושבתים, יעזבו למקצוע אחר וכשהענפים האלו ייפתחו הם יקלטו כוח אדם בלתי מוכשר וחסר ניסיון. פריון העבודה הנמוך גם כך בישראל, ירד.

בקווי היסוד של הממשלה הוסכם שיהיה מודל של חל״ת גמיש בענף תיירות, תכנית שיכולה לשמור על עובדי הענף וניסיונם. קיצוץ דמי האבטלה יעשה בדיוק את ההיפך ויפלוט אותם החוצה.

***

יש פער סוציולוגי משמעותי בין גילאי 28 ל-45: זה הגיל שבו מרבית האנשים מקימים משפחה, נכנסים להתחייבויות כספיות, ויוצאים לעצמאות כלכלית. קבוצת הגיל הזו תתקשה לחזור לגור אצל ההורים, היא פגיעה יותר כלכלית וגמישה פחות תעסוקתית. משפחות צעירות על ילדיהן ימצאו את עצמן לפתע בלי מקור הכנסה.

״אחרי שעובדים הרבה זמן בתחום שלי, מבינים ששוק העבודה מורכב מאינספור מקרי פרט״, אומר ל׳דבר׳ גורם במערכת הרווחה, ״כל אחד עם הנסיבות שלו, הכישורים שלו, והמגבלות שלו.

״אני לא רואה איך העלאת הרף ל-45, לא תשאיר הרבה אנשים מאחור. אישה בת 38 עם שלושה ילדים ומשכנתא תלך למלצר במסעדה? המסעדה תרצה שהיא תמלצר שם בכלל? היא תוכל לתמוך במשפחה שלה עם המשכורת הזאת?״

המשימה הגדולה של ממשלת בנט-לפיד תהיה להוביל את מדינת ישראל החוצה מהמשבר הכלכלי והתעסקותי. ההחלטה החשובה הראשונה היא על המודל שיחליף את החל״ת ודמי האבטלה. ייתכן שתכנית ליברמן מבשרת על הכיוון אליו הממשלה הולכת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!