דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

יבואנים: "הפקק בנמלים הגדיל את עלויות ההובלה במאות אחוזים"

איגוד לשכות המסחר פנה לממונה על ההגבלים העסקים בבקשה לבדוק את עודף העמלות שנוצר בגלל הפקק בפריקת מכולות

נמל חיפה. (צילום: גורג' נובומינסקי/ פלאש90)
נמל חיפה. (צילום: גורג' נובומינסקי/ פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נשיא איגוד לשכת המסחר, אוריאל לין, פנה אתמול (ראשון) לממונה על ההגבלים מיכל הלפרין, בבקשה לבחון את העלויות הגבוהות המוטלות על היבואנים בשל הפקק בנמלים. במכתבו, טוען לין כי נרשמה עליה של מאות אחוזים בעלויות ההובלה ואגרות הנמל, עקב התעכבות האניות בתור ההמתנה.

לפי מכתבו להלפרין, עלות היבוא במכולות צמחה "בזינוק חד בעלויות הרבה מעבר למקובל בעבר, ברמה של מאות אחוזים ופעמים פי חמש ואפילו פי שבע מהעלות המקובלת".

העלייה מתרחשת במספר מקטעים במקביל: מחירי ההובלה הימית של חברות הספנות, כחלק מעליית מחירים עולמית. בנוסף, נמלי הים מייקרים את העלויות ליבואנים בגין ההשהיות בפריקת המטענים והצטברות המכולות הריקות על כל אלה, מתווספים חיובים נוספים מחברות הספנות את היבואנים בגין העומס החריג בנמלי הים.

לין סיים את מכתבו במילים: "נמלי הים הם שירות חיוני ברמה העליונה. תפקוד המשק כולו מותנה ביעילותם.  הם מונופול מוחלט בבעלות המדינה המחויב במתן שירותים יעילים לא רק בימי שגרה אלא גם בתקופה של גאות בביקושים. לעניות דעתי נדרשת בדיקה מהירה של מכלול הבעיות ומכלול העלאת המחירים, מידת הצדקתן והפתרונות המוצעים".

קריאתו מצטרפת לקריאתו של יורם זבה, יו"ר לשכת הספנות ושל גבי בן שושן, יו"ר איגוד המובילים, למצוא פתרון לפקק בנמלים.

למעשה, הפקק נוצר כתוצאה מהחלטות המדינה, בייחוד משרד התחבורה, אשר קבעו ב2014 להקים עוד 2 נמלים שיתחרו בנמלי אשדוד וחיפה הממשלתיים בתחום המכולות. הנמלים החדשים אמורים להיפתח בחודש אוקטובר, אלא שבינתיים, הזעזועים בתחום הספנות בעקבות מגיפת הקורונה והצמיחה הכלכלית בישראל יצרו פקקים עצומים ביבוא הסחורות, שגם מקשים עם פינוי מכולות ריקות.  משרד התחבורה לא דאג מראש לפתרון, ואילו הנמלים הוותיקים נרשו לחתום עם ועדי העובדים על הסכמי התייעלות המצריכים דווקא פרישת עובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!