נשיא איגוד לשכת המסחר, אוריאל לין, פנה אתמול (ראשון) לממונה על ההגבלים מיכל הלפרין, בבקשה לבחון את העלויות הגבוהות המוטלות על היבואנים בשל הפקק בנמלים. במכתבו, טוען לין כי נרשמה עליה של מאות אחוזים בעלויות ההובלה ואגרות הנמל, עקב התעכבות האניות בתור ההמתנה.
לפי מכתבו להלפרין, עלות היבוא במכולות צמחה "בזינוק חד בעלויות הרבה מעבר למקובל בעבר, ברמה של מאות אחוזים ופעמים פי חמש ואפילו פי שבע מהעלות המקובלת".
העלייה מתרחשת במספר מקטעים במקביל: מחירי ההובלה הימית של חברות הספנות, כחלק מעליית מחירים עולמית. בנוסף, נמלי הים מייקרים את העלויות ליבואנים בגין ההשהיות בפריקת המטענים והצטברות המכולות הריקות על כל אלה, מתווספים חיובים נוספים מחברות הספנות את היבואנים בגין העומס החריג בנמלי הים.
לין סיים את מכתבו במילים: "נמלי הים הם שירות חיוני ברמה העליונה. תפקוד המשק כולו מותנה ביעילותם. הם מונופול מוחלט בבעלות המדינה המחויב במתן שירותים יעילים לא רק בימי שגרה אלא גם בתקופה של גאות בביקושים. לעניות דעתי נדרשת בדיקה מהירה של מכלול הבעיות ומכלול העלאת המחירים, מידת הצדקתן והפתרונות המוצעים".
קריאתו מצטרפת לקריאתו של יורם זבה, יו"ר לשכת הספנות ושל גבי בן שושן, יו"ר איגוד המובילים, למצוא פתרון לפקק בנמלים.
למעשה, הפקק נוצר כתוצאה מהחלטות המדינה, בייחוד משרד התחבורה, אשר קבעו ב2014 להקים עוד 2 נמלים שיתחרו בנמלי אשדוד וחיפה הממשלתיים בתחום המכולות. הנמלים החדשים אמורים להיפתח בחודש אוקטובר, אלא שבינתיים, הזעזועים בתחום הספנות בעקבות מגיפת הקורונה והצמיחה הכלכלית בישראל יצרו פקקים עצומים ביבוא הסחורות, שגם מקשים עם פינוי מכולות ריקות. משרד התחבורה לא דאג מראש לפתרון, ואילו הנמלים הוותיקים נרשו לחתום עם ועדי העובדים על הסכמי התייעלות המצריכים דווקא פרישת עובדים.