דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

השר מאיר כהן: "אלחם על השארת זרוע העבודה במשרד הרווחה"

על פי הסכמים הקואליציוניים, אמורה זרוע העבודה לעבור למשרד הכלכלה | בין היתר כוללת הזרוע את האגף להכשרה מקצועית, אגף הממונה על יחסי העבודה ואגף הפיקוח על מעונות היום

שר הרווחה מאיר כהן (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
שר הרווחה מאיר כהן (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר הרווחה הנכנס מאיר כהן אמר אתמול (שני), עם כניסתו לתפקיד, כי בכוונתו להיאבק להשארת זרוע העבודה והפיקוח על מעונות היום במשרדו. ההסכמים הקואליציוניים של הממשלה החדשה קבעו כי זרוע העבודה תועבר למשרד הכלכלה בראשות חברתו לסיעה אורנה ברביבאי, וכי האחריות למעונות היום יועברו למשרד החינוך בראשות יפעת שאשא ביטון.

במהלך טקס חילופי השרים מחה יו"ר ועד עובדי זרוע העבודה, יוני אבוחצירה, על הכוונה לפגוע במבנה הארגוני של הזרוע. כהן השיב: "בדיוק על זה אני נלחם, לא לפרק את זרוע העבודה. אני שומע שבניתם משהו לתפארת ואני לא רוצה לפרק אותו. אני עושה את זה לזכותכם ולכבודכם, לא בשבילי. אני יכול להסתדר בלי, ונלחם שהיא תישאר זרוע מאוחדת ולא תפוצל, ואתם תובילו אותה תחת המשרד שלי"

אורנה ברביבאי שנכנסה הבוקר למשרד הכלכלה, לא התייחסה באופן ישיר לסוגיה, אך אמרה: "חלק מתחומי העיסוק שלנו נדדו. חלקם נדע לקלוט בצורה המיטבית כדי להבטיח שכל היבט גם בנפרד וגם באינטגרציה ייצרו לנו עניין".

זרוע העבודה כוללת כ-900 עובדים ומתוקצבת בכ-3.5 מיליארד שקלים. הזרוע כוללת, בין היתר, את האגף להכשרה מקצועית, אגף הממונה על יחסי העבודה במשק האמון על אישור הסכמים קיבוציים וליווי סכסוכים קיבוציים במאמץ לצמצם שביתות, מנהל מעונות היום והמשפחתונים, מנהל שילוב אוכלוסיות ייעוד בתעסוקה, מנהל ההסדרה והאכיפה העוסק באכיפת חוקי מגן בעבודה, מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שהוא הרגולטור בתחום הבטיחות בעבודה והמכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע.

כאמור, ההסכם הקואליציוני בין סיעת ימינה וסיעת העבודה, קורא להעברת זרוע העבודה למשרד הכלכלה. עם זאת, העובדה ששרי שני המשרדים מגיעים מאותה סיעה, עשויה להקל עליהם להגיע להסכמות בנוגע לעתידה.

ההסכם בין ימינה לתקווה חדשה נוגע להעברת האחריות המקצועית והפדגוגית, וכן סמכויות הבינוי והפיקוח, על מעונות היום למשרד החינוך. עם זאת, מנגנון סבסוד המעונות צפוי להישאר בזרוע העבודה.

קווי היסוד של הממשלה הדגישו את החשיבות של ריכוז כלל גופי ההכשרה המקצועית תחת משרד אחד. גופי ההכשרה הבולטים הם אגף ההכשרה המקצועית בזרוע העבודה, רשות התעסוקה הכפופה למשרד הכלכלה (מאז הממשלה האחרונה) ומנהלת ההכשרות שהקימה הממשלה היוצאת במשרד האוצר.

מאז הקמת המדינה ועד 1977 התקיים בישראל משרד עבודה שעמד בפני עצמו. בממשלת המהפך של מנחם בגין אוחדו משרדי העבודה והרווחה. ב-2003, במסגרת הקמת הממשלה, פוצל תחום העבודה ממשרד העבודה והרווחה והועבר למשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה שבהמשך שינה את שמו למשרד הכלכלה, כדי להרחיב את משרדו של השר דאז אהוד אולמרט.

ב-2016 הועברה הזרוע למשרד העבודה והרווחה, בראשו עמד אז השר חיים כץ. במסגרת ההסכמים הקואליציוניים בין מפלגת העבודה והליכוד בהקמת ממשלת ישראל ה-35, הוסכם כי הזרוע תעבור פעם נוספת ממשרד העבודה והרווחה בראשות השר איציק שמולי, למשרד הכלכלה בראשות חברו לסיעה עמיר פרץ. עם זאת, סעיף זה בהסכם, לא יושם בסופו של דבר.

המעבר בין המשרדים ב-2016 היה מורכב ביותר. זרוע העבודה הייתה משולבת באופן אורגני ומלא במשרד הכלכלה, והמעבר דרש למעשה את פיצול יחידות המטה של המשרד, בהן המחלקה המשפטית, החשבות ואגף הדרכה.

היום, לעומת זאת, פועלת זרוע העבודה באופן עצמאי יחסית בתוך משרד העבודה והרווחה, כשהיא מחזיקה יחידות מטה נפרדות מאלו של זרוע הרווחה. ייתכן שהדבר יקל על מעבר למשרד הכלכלה, אם כך יוחלט. עם זאת, גורמים במשרד חוששים בעיקר מפני מצב של פיצול הזרוע לחלקים שונים במסגרת מאבקי הכוח בין השרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!