דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לחיות משכר מינימום: "איך אפשר להסתדר? המינוס רק הולך וגדל"

כ-1.5 מיליון ישראלים משתכרים שכר מינימום: עובדים במשרה מלאה ומביאים הביתה 4,500 שקלים נטו בחודש. איך חיים עם משכורת כזו, ומה יעשו אם שכר המינימום יעלה? "עוד 200 שקלים בחודש", אומר רוברט, מאבטח מרמלה, "זה עוד נייר טואלט, חלב ולחם. לצערי, אפילו לבשר זה לא יספיק"

מאבטח בכניסה לחניון בקניון. "חברי הכנסת רק מעלים לעצמם את השכר, במקום להעלות את המשכורות למי שבאמת צריך" (צילום ארכיון: משה שי/פלאש90)
מאבטח בכניסה לחניון בקניון. "חברי הכנסת רק מעלים לעצמם את השכר, במקום להעלות את המשכורות למי שבאמת צריך" (צילום ארכיון: משה שי/פלאש90)
ניצן צבי כהן
הדס יום טוב
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רוברט (שמו המלא שמור במערכת), בן 57 מרמלה, נשוי ואב לארבעה ילדים (שניים מהם עדיין מתגוררים בבית), עובד כמאבטח שישה ימים בשבוע, 8 שעות ביום, ומשתכר שכר מינימום. נטו: 4,500 שקלים בחודש (ברוטו: 5,300 שקלים בחודש). "איך אפשר להסתדר עם זה?", הוא שואל, "רק השכירות זה 3,300 שקלים, עוד לפני חשמל, מים, ארנונה וכלכלת הבית – אוכל. אשתי מרוויחה גם היא 5,000 שקלים. אנחנו מסיימים כל חודש במינוס שרק הולך וגדל".

רוברט לא לבד. על פי הערכות, בישראל כ-1.5 מיליון עובדים משתכרים שכר מינימום. "המחירים רק הולכים ועולים", אומר רוברט, "אנחנו מתקמצנים יותר ויותר. אנחנו עושים קניות פעם בחודש, בשוק או בסופר יוחננוף. הכל מאוד יקר. אנחנו קונים רק מה שצריך. אוספים כסף מהילדים שעוד גרים אצלנו, 400 שקל מכל אחד מהם. אבל לא נעים לקחת כסף מהילדים".

לרוברט אין מכונית, הוא לא היה בחו"ל מאז שעלה לארץ ב-1979 מרומניה. "לפני הקורונה", הוא מספר, "יצאנו ליום אחד לצפון, ליום הולדת של הבן. לפני שלוש או ארבע שנים, יצאנו לאילת לסוף שבוע. אני כמעט ולא יוצא מרמלה".

"חייבים להעלות את שכר המינימום"

שכר המינימום בישראל עודכן בפעם האחרונה בדצמבר 2017; וכשהוא מחושב ביחס לכוח הקנייה, ישראל נמצאת במקום ה-15 מתוך 36 מדינות ה-OECD. אוסטרליה מובילה את הרשימה עם שכר מינימום השווה ל-7,175 שקלים בחודש, אחריה לוקסמבורג וצרפת. מקסיקו בתחתית הרשימה, עם שכר מינימום של כ-682  שקלים בחודש.

לאחרונה, ובמיוחד לאור משבר הקורונה, נשמעות יותר ויותר קריאות להעלות את שכר המינימום ל-6,000 שקלים בחודש. יו״ר ההסתדרות הכריז לפני כמה חודשים שיפעל להעלאת שכר המינימום ולקיצור שבוע העבודה בישראל כחלק מעסקת חבילה חדשה במשק. במידה ודרישת ההסתדרות במשא ומתן עם האוצר, תתקבל, שכר המינימום יעלה ב-200 שקלים כבר בינואר 2022.

לשאלה מה יעשה עם הכסף, במידה ושכרו יעלה, רוברט משיב: "אם שכר המינימום יעלה ב-200 שקלים בחודש, זה עוד נייר טואלט, חלב ולחם. לצערי, אפילו לבשר זה לא יספיק. אבל אם שכר המינימום יעלה ל-6,000 שקלים, זה בהחלט יעזור. חייבים להעלות את שכר המינימום", הוא מוסיף, "חברי הכנסת רק מעלים לעצמם את השכר, במקום להעלות את המשכורות למי שבאמת צריך".

"200 שקלים זה להגיד לילד כן לצעצוע"

אברהם קסה, בן 31 מחולון, נשוי ואב לשניים, עובד כטבח במסעדה בדרום תל אביב: "אני מרוויח שכר מינימום, שזה בכלל לא הרבה, במיוחד כשיש שני ילדים קטנים בבית. אני גם הולך ללמוד פעם בשבוע, מינהל עסקים, וזה גם עולה כסף. זה לא קל".

קסה רואה בעבודה כטבח עבודה זמנית עד שיסיים את הלימודים ויוכל לפתוח עסק עצמאי. אשתו עובדת כמזכירה בבית ספר. "יחד עם המשכורת של אשתי, שהיא קצת יותר גבוהה, אנחנו מצליחים להסתדר, בצמצום".

העלאת שכר המינימום, אפילו ב-200 שקל לחודש, תקל על המשפחה. "200 שקלים בשבילנו זה המון כסף – זה קניה בסופר לשבוע, זה חשבון גז לחודשיים, וזה להגיד לילד כן לצעצוע; לקנות תיק חדש לבית ספר, לעשות לו מסיבת יום הולדת עם כל הכיתה. זה בכלל לא מעט בשבילי. אולי אוכל אולי לוותר על כמה שעות נוספות בשבוע, להיות יותר עם הילדים, ויכול להיות שזה אפילו יאפשר לי ולאשתי לצאת מדי פעם לחופשה ביחד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!