דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בהשקעה של מיליונים: תכנית הממשלה להפחתת צריכת החשמל בישראל

מקצה המענקים הרביעי של תכנית ההתייעלות המוערכת ב-222 מליון ש״ח השקעה ממשלתית, אמור להביא לחסכון ב-1.23% מצריכת החשמל במדינה | ישראל עדיין נמצאת בפיגור משמעותי אל מול יעדיה בתחום

קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה והתעשייה הכריזו היום (שלישי) על הזוכים במקצה הרביעי של תוכנית המענקים להתייעלות באנרגיה ולהפחתת פליטות גזי חממה בסך כ-56 מיליון שקל. 

בסך הכל זכו 276 פרויקטים של התייעלות אנרגטית במפעלים, עסקים ורשויות מקומיות במענקים ממשלתיים, במטרה לחסוך 283 מליון ש"ח בשנה בהוצאות אנרגיה. סך המענקים הוא 278 מליון ש״ח, והם אמורים לאפשר חיסכון שנתי של בכ-524 מיליון קוט"ש חשמל או כ-1.23% מסך צריכת החשמל השנתית של ישראל. סך המענקים מוגבל לעד 3 מליון שקל לכל פרויקט ועד ל-20% מסך ההשקעה בו. הצלחתם מאפשרת למתן לחסוך בהקמת תחנות כח חדשות, אך היקפם אינו גדול מספיק עדיין כדי לגרום לשינוי משמעותי.    

הזוכים בעלי התכניות הגדולות ביותר הם חברת מבט לנגב תפעול בע"מ (המתפעלת את עיר הבה"דים של צה"ל), עיריית נתניה, עיריית ראשון לציון ומפעלי ביוב וטיהור ירושלים (בשליטת הגיחון – תאגיד המים של אזור ירושלים). 

משרת האנרגיה קארין אלהרר, השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי נמסר בתגובה משותפת: "שיתוף הפעולה בין המשרדים ממחיש את מחויבות שלושת המשרדים להמשיך ולפעול לקידום פרויקטים של התייעלות אנרגטית והפחתת פליטות. השקעה בהתייעלות אנרגטית היא הכדאית ביותר לקידום המשק לעבר הפחתת השימוש בדלקים פוסיליים ולהפחתת הזיהום והנזקים הנובעים מהם. על כל שקל שהממשלה מתקצבת, מושקעים עוד כ-4 שקלים מהשוק הפרטי, אשר ביחד מביאים להפחתה ישירה בהוצאות התפעול של עסקים ומפעלים, ובכך תורמים לחיזוק האיתנות הפיננסית שלהם ולפיתוח משמעותי של כלכלת ישראל. נפעל שלושתנו במשותף כדי שתוכנית המענקים תמשיך לפעול ותתוקצב בהתאם גם בשנים הבאות".

תכנית המענקים החלה בשנת 2017, אז גם אישרה המדינה תכנית לאומית לנושא, באיחור של 6 וחצי שנים, ורק לאחר הגשת עתירה לבג"ץ בנושא. בסוף שנת 2020 הוצג עדכון לתכנית, בעקבות שיח עם ארגוני החברה האזרחית דרך מפגשי שיתוף ציבור. 

התכנית כולה נועדה לחסוך כ-87 מיליארד ש"ח באופן מצטבר, מתוכן 67 מיליארד ש"ח באופן ישיר, ו-20 מיליארד כתוצאה מהפחתת הנזק שנגרם מפליטות מזהמים וגזי חממה, כאשר עיקרה מבוסס בכלל על מעבר לתחבורה חשמלית, נושא שעדיין לא מתרחש באופן משמעותי בישראל.  

תועלות התכנית הלאומית להתייעלות אנרגטית – מצגת משרד האנרגיה נובמבר 2020. (צילום: מצגת משרד האנרגיה)
תועלות התכנית הלאומית להתייעלות אנרגטית – מצגת משרד האנרגיה נובמבר 2020. (צילום: מצגת משרד האנרגיה)

בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2020 נמצא כי צריכת החשמל השנתית בישראל מגיעה לכ-74 טרה-ואט/שעה במקום היעד של 62, על פי יעדים שנקבעו בהחלטת ממשלה משנת 2008. אלו משקפים או הפחתה של  7.5% בלבד מצריכת החשמל במקום 20%, בהשוואה לתרחיש "עסקים כרגיל" ללא מהלכי התייעלות אנרגטית כלל.  

כך, למרות התועלת שגלומה שבתכנית המענקים הנוכחית, היא מסוגלת להדביק רק חלק קטן מאוד מהפיגור בעמידה ביעדי הממשלה בתחום ההתייעלות האנרגטית.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!