דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מומחה לאיראן על בחירתו של ראיסי: "הכוח נותר אצל המנהיג העליון ח'מינאי"

ד"ר רז צימט מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, טוען שהחיבור בין המנהיג העליון לממשלת איראן יקל על שניהם | לגבי הסכם הגרעין: "אם נראה בשבועות הקרובים שהמגעים לא מבשילים, זה יעיד שח'מינאי לא רוצה לחזור להסכם"

נשיא איראן הנכנס, אבראהים ראיסי (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
נשיא איראן הנכנס, אבראהים ראיסי (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
אוריאל לוי

"לראשונה מזה כמה עשורים נשיא איראן זהה בעמדותיו למנהיג העליון", אומר ל'דבר' ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי. "הנשיא הנכנס, אבראהים ראיסי, נחשב למקורבו של המנהיג העליון עלי ח'אמנאי – וזה שונה משלושת הנשיאים האחרונים של איראן".

איש הדת השמרן, איברהים ראיסי, ניצח בבחירות לנשיאות איראן, שנערכו ביום שישי האחרון, לאחר שקיבל יותר מ-62% מקולות הבוחרים. מתוך כ-59 מיליון בעלי זכות בחירה, רק כ-28 מיליון מימשו אותה, כלומר יותר ממחצית המצביעים לא השתתפו בבחירות, בין היתר כמחאה על פסילתם של מועמדים רפורמיסטים ומתונים. עוד בטרם פורסמו התוצאות הסופיות, יריביו של ראיסי בירכו אותו על הניצחון.

"הכוח היה ונותר אצל המנהיג העליון". המנהיג הרוחני של איראן, עלי ח'מינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
"הכוח היה ונותר אצל המנהיג העליון". המנהיג הרוחני של איראן, עלי ח'מינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)

ראיסי, שיכהן כנשיאה השמיני של איראן, ערך מסיבת עיתונאים ראשונה לאחר ניצחונו. במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול בטהראן האשים ראיסי את ארה"ב ואירופה בהפרת הסכם הגרעין ואמר שלא יפגוש את הנשיא ביידן, אפילו אם יחודש ההסכם.

"החיבור בין המנהיג העליון לממשלת איראן יקל על שניהם" טוען צימט. "אני מעריך שלא נראה את מאבקי הכוח האלה שהתרגלנו אליהם, בין ח'מינאי והמוסדות שבהשפעתו הישירה, לבין הממשלה. הכוח היה ונותר אצל המנהיג העליון ככה שאין פה שינוי יסודי. ראינו שהנשיא היוצא חסן רוחאני לא הצליח לקיים כמעט אף אחת מההבטחות שלו לבוחרים – הוא לא שיפר את מעמד האישה באיראן, לא שחרר את מנהיגי האופוזיציה ממאסרם, וגם לא הביא להתקרבות לארה"ב אפילו בתקופת אובמה שהיה פתוח לזה. כעת הציפיות מהממשלה מראש נמוכות יותר כי ברור שהנשיא ראיסי הוא בן טיפוחיו של ח'מינאי".

רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי: "ברור שהנשיא ראיסי הוא בן טיפוחיו של ח'מינאי" (צילום: אלבום פרטי)
רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי: "ברור שהנשיא ראיסי הוא בן טיפוחיו של ח'מינאי" (צילום: אלבום פרטי)

מהם אתגרי השעה של הנשיא הנכנס?
"כדי לצאת מהמשבר הכלכלי שפוקד את איראן, היא זקוקה לחידוש הסכם הגרעין. מלבד זאת, מגפת הקורונה עדין נפוצה באיראן שספגה מכה קשה עם למעלה מ-3 מיליון מאובחנים ו-83,000 מתים על פי המניין הרשמי. לאיראנים ייקח עוד זמן להתחסן ולמגר את המגפה".

איפה עומד המו"מ על הסכם הגרעין?
"מתקיימים דיונים קדחתניים בוינה על חזרה להסכם הגרעין. מה שכרגע תוקע את המו"מ זה שתי דרישות איראניות שהאמריקאים לא מוכנים לקבל: (1) התחייבות שארה"ב לא תפרוש שוב מההסכם בעתיד  – דבר שביידן לא יוכל להתחייב עליו. (2) ביטול כל הסנקציות על איראן, כולל סנקציות שהוטלו עליה ללא קשר לתכנית הגרעין בשל תמיכתה בארגוני טרור. אם נראה בשבועות הקרובים שהמגעים לא מבשילים, זה יעיד כנראה שח'מינאי לא רוצה לחזור להסכם הגרעין".

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן בנתנז באיראן, ארכיון. (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP, File)
צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן בנתנז באיראן, ארכיון. (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP, File)

הממשלה החדשה תאתגר את ישראל מבחינה ביטחונית? 
"בעשור האחרון איראן הרחיבה את השפעתה במזרח התיכון: חיזקה את חיזבאללה בלבנון, הקימה מיליציות בסוריה ובעיראק, ואיתגרה את ישראל כמעט בכל זירה אפשרית – החל מהים, עבור בסייבר, ועד למל"טים. מי שמוביל את האסטרטגיה האיראנית, ומנהל את העניינים גם ברמה הטקטית הם משמרות המהפכה והמנהיג העליון – ולא הממשלה. הקו התקיף של העשור האחרון נערך למרות שהממשלה נחשבה למתונה באופן יחסי, כך שאין ספק שהמגמה הזו תימשך תחת הממשלה החדשה. בכל מקרה, מי שמכתיב את הטון הוא ח'מינאי המנהיג העליון ולא הנשיא או הממשלה".

ראיסי יערוך שינויים בחלוקת המשאבים בתוך איראן?
"ראיסי מדבר על מלחמה בשחיתות, והוא נתפס כפחות ניאו-ליברל מרוחאני. יתכן שהוא יבקש לחזק את המעמדות הנמוכים, אבל קשה לי לראות אותו עורך רפורמות מרחיקות לכת. ראינו בשנתיים האחרונות שראיסי מנסה לתקן את הדימוי הציבורי שול. הוא ערך פגישות מתוקשרות עם פעילות לזכויות נשים, ועם כלי תקשורת רפורמיסטים. זה לא שהוא שינה את עמדתו הוא פשוט מנסה לייצר דימוי של נשיא של כולם. צריך לזכור כי מבין 20 מיליון האיראנים שהצביעו לו ישנו אותו ציבור שמרן ודתי, שמזוהה עם המעמדות הבינוניים והנמוכים, וגם אנשים שמקווים כי קרבתו למנהיג העליון תאפשר ניהול טוב יותר של המדינה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!