דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

רשות החשמל מקדמת שינוי שעלול לייקר את חשבון החשמל הביתי ב-2.5%-3%

השינוי קובע תעריף דיפרנציאלי בין שעות, אבל עלול להעביר עלויות מצרכנים גדולים למשקי בית | ח"כ אוריאל בוסו הגיש שאילתא דחופה לשרת האנרגיה קארין אלהרר בנוגע לפגיעה האפשרית בשכבות החלשות

הרכבה של עמוד חשמל (צילום: יוסי וייס)
הרכבה של עמוד חשמל (צילום: יוסי וייס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל יוזמת שינוי שעלול לייקר את החשמל לצרכנים ביתיים ולהוזילו לחלק מהצרכנים התעשייתיים, עקב שינוי תעריפים. השינוי, שפורסם בשימוע לפני כשבועיים, נקרא עדכון מקבצי שעות הביקוש (מש"בים), ומטרתו ליצור תעריף חשמל דיפרנציאלי, לפי עלות הייצור בכל שעה.

מטרתו המוצהרת של שינוי התעריף היא שמחיר החשמל ישקף נכונה את עלות השימוש בו, כאשר אין סבסוד בין מגזרים שונים. על פי מסמך השימוע, "בשוק משוכלל ללא הגבלות כלשהן, המחיר היה משתנה משעה לשעה, באופן שהיה משקף את הערך הכלכלי של ייצור החשמל באותה העת". המעבר למשק חשמל שרובו גז ומיעוטו חשמל סולארי, יוצר מצב שבו עלות אספקת חשמל בשעות הערב בחורף ובקיץ גבוהה משמעותית, פי 4.7 בחורף ופי 8.5 בקיץ.

שעות פסגה ושפל בעלות אספקת החשמל. נתונים: שימוע מש"בים רשות החשמל 2021
שעות פסגה ושפל בעלות אספקת החשמל. נתונים: שימוע מש"בים רשות החשמל 2021

הצריכה בשעות הערב היא מוטה למשקי בית, ולכן המהלך של רשות החשמל צפוי להוזיל את החשמל למי שלא צורך בשעות הללו, מה שמחייב הטלת עלות נוספת על שאר הלקוחות, בעיקר משקי בית. מאחר שמשקי הבית משלמים תעריף אחיד לכל שעה, מדובר בייקור של 2.5%-3% של תעריף הצריכה השוטפת.

"על פי קול קורא שמתפרסם בימים אלו מתכוונת הרשות לבצע התייקרות דרמטית בתעריף החשמל למשקי הבית" כתב ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) בשאילתא דחופה שהגיש לשרת האנרגיה קארין אלהרר. בוסו כתב שהתייקרות בשעות אחה"צ והערב תעמוד על 4%, וזאת בשונה מהערכת רשות החשמל. "מדוע תבוצע התייקרות זו לחלשים מול הוזלה לטייקוני המשק, החלטה שעלולה להוביל לפגיעה אנושה ומשמעותית בשכבות החלשות?!" כותב בוסו.

גם עסקי בילוי, שפועלים בעיקר בשעות הערב, עלולים להיפגע. רשויות מקומיות עשויות לשלם הרבה יותר על תאורות רחוב וכבישים בשעות הערב, אבל עלות זו עשויה להיות מקוזזת, ואף יותר מכך מהוזלת החשמל בשעות היום.

איך נולד שינוי התעריף?

לפי מסמך השימוע הסיבה לשינוי מפתיעה: השימוש הגובר באנרגיה סולרית משנה את גרף ייצור החשמל של ישראל. "יצור גבוה של אנרגיות מתחדשות בשעות הצהריים ואחר הצהריים גורם לעודף היצע לעומת הביקוש, והפחתת מחיר בשעות אלו ולעליית מחיר בשעות הערב והלילה, כאשר אין יצור באנרגיות מתחדשות ועדיין ישנה רמת ביקוש גבוהה".

שרת האנרגיה קארין אלהרר. החלטה שעלולה לפגוע בשכבות החלשות (צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90)
שרת האנרגיה קארין אלהרר. החלטה שעלולה לפגוע בשכבות החלשות (צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90)

האנרגיה הסולרית אמנם עדיין מהווה חלק קטן מייצור החשמל הכולל, אבל השימוש הגובר בה כבר מתחיל להשפיע, ויוצר עודף ייצור על היצע בשעות היום, לעומת ייצור חסר בשעות הערב והלילה. את השינוי הזה רוצים ברשות לגלם גם בחשבון החשמל.

תעריף כמעט נטול שיקולים חברתיים

בשונה מתעריף המים, בו ישנם מדרגות תעריף, המעודדות חיסכון במים, כמו גם הנחות קטנות לאוכלוסיות חלשות, תעריף החשמל לא כולל בתוכו מנגנונים לעידוד החיסכון או התחשבות בהבדלים כלכליים ומצבי עוני אנרגטי.

סעיף 31 בחוק משק החשמל מסמיך את הרשות לקבוע את התעריף ואת פריסת התעריף בין מגזרים וצרכנים שונים בהתאם לעקרונות כלכליים של אופטימיזציה תאורטית של ייצור החשמל, בשאיפה להתקרב ל"שוק חפשי משוכלל". החוק מטיל על הרשות לקבוע תעריפים בהתאם לעיקרון העלות: "כל מחיר ישקף את עלות השירות המסוים, בלא שתהיה הפחתת מחיר אחד על חשבון העלאתו של מחיר אחר".

הממשלה, בהובלת משרד האנרגיה כן קבעו אילוצים של שילוב אנרגיות מתחדשות ברשת החשמל, כתוצאה משיקולים סביבתיים, בריאותיים ובינלאומיים, אך כמעט ללא שיקולים חברתיים. אין בו עיגון של הזכות לחשמל כזכות יסוד ולא קבעו מכסת חשמל מינימלית למשק בית בחינם. ישנן 11 קבוצות של זכאים להנחה של עד כ100 שקלים בתעריף החשמל החודשי המפורטת באתר חברת החשמל, בעיקר ניצולי שואה, נכים וקשישים נמוכי הכנסה.

הסוף לתעריף האחיד?

המהלך של רשות החשמל לא יסתכם ככל הנראה בשינוי התעריפים הנוכחי. ההחלטה להפוך את מוני החשמל בישראל ממונים תקופתיים למונים "חכמים", המשדרים את צריכת החשמל באופן אלחוטי בזמן אמת, מאפשרת להעביר גם צרכנים ביתיים מתעריף אחיד לתעריף משתנה לפי שעה.

לפי גורמים במשק החשמל, תמחור שונה לפי שעות יכול לגרום לעידוד השימוש בחשמל בשעות הצהריים, בהן יש שפע של חשמל זול ודיכוי הביקוש בשעות הערב. בהתחשב בכך שרוב האנשים לא בבית בשעות היום, אפשרות זו תלויה במידה רבה ביכולת להתקין סוללות לאגירת חשמל בבית או ברכב, אשר יטענו בשעות הצהריים, ויספקו חשמל בשעות הערב. אפשרות זו אינה ישימה היום.

מתקן לייצור אנרגיה סולרית מעל שדה. ייצור אנרגיה מוגבר בשעות היום (צילום: Shutterstock)
מתקן לייצור אנרגיה סולרית מעל שדה. ייצור אנרגיה מוגבר בשעות היום (צילום: Shutterstock)

שינוי אפשרי נוסף הוא שעצם הגברת המודעות לצריכת החשמל ועלותה בזמן אמת, ולא באמצעות חשבון דו-חודשי, עשויה להגביר את רצון האזרחים בחיסכון בחשמל. הפחתת השימוש בחשמל מהרשת בשעות העמוסות לא רק חוסכת כסף, אלא גם מקטינה את הסיכוי להפסקות חשמל ותורמת לסביבה בדמות הפחתת פליטות.

ערוץ נוסף לשינוי התעריף הוא הרפורמה באספקת החשמל, בה יוכלו חברות כמו סלקום  והוט למכור חשמל במקום חברת החשמל, בשלב זה, בפיילוט. מספקי החשמל החדשים ירכשו חשמל ממנהל המערכת בהתאמה לעלות הייצור האמיתית שלו, ויוכלו לבחור לבד איך לתמחר את החשמל לצרכנים שירצו לעבור אליהם. מכיוון שמקטע האספקה בחברת החשמל יעיל יחסית, ספק אם החברות יוכלו להציע ללקוחות הנחות משמעותיות בחשמל, אלא במקרה בו הצרכנים יתחייבו להפחית משמעותית את צריכת החשמל בשעות הערב. הסבירות לכך לא גבוהה, מפני ששעות הערב הן שעות בעלות ביקוש יותר קשיח, בהן רוב בני המשפחה נמצאים בבית וצורכים יותר חשמל.

על מנת להסיט באופן משמעותי צריכת חשמל מהרשת בשעות ידועות, נדרשת עוד התקדמות טכנולוגית, רגולטורית  וכלכלית – שליטה משופרת במכשירי החשמל מרחוק, אסדרת תקינה למתקני אגירת חשמל ביתיים והפעלתם בסינכרון לרשת החשמל או בלעדיה והוזלת מערכות אלו כך שישתלם לרכוש אותן בקנה מידה ביתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!