דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורטאים גאים במי שהם

"אני חושב שייצוג ונראות זה דבר חשוב מאוד", אמר קארל נאסיב, שחקן הפוטבול הפעיל הראשון שיצא מהארון כהומו וזכה לתמיכה ציבורית רבה | למרות הקבלה וההכלה בעולם הספורט, יש זירות בהן המחסום עדיין קיים

קארל נאסיב, שחקן הפוטבול הפעיל הראשון בארה"ב שיצא מהארון כהומו (צילום: AP Photo/Peter Joneleit)
קארל נאסיב, שחקן הפוטבול הפעיל הראשון בארה"ב שיצא מהארון כהומו (צילום: AP Photo/Peter Joneleit)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

קארל נאסיב, שחקן הפוטבול של קבוצת לאס וגאס ריידרס, העלה בשבוע שעבר סטורי בדף האינסטגרם שלו ואמר: "מה נשמע אנשים? אני קארל נאסיב ואני רוצה להגיד לכם, שאני הומו. רציתי לעשות זאת כבר הרבה זמן ועכשיו אני מרגיש נוח להוריד את זה מהחזה שלי".

כך, בהודעה קצרה ופשוטה, נאסיב עשה היסטוריה והפך לשחקן הפוטבול המקצועני הפעיל הראשון, שיוצא מהארון. ספורטאים הומואים ולסביות כבר יצאו מהארון בענפי ספורט יחידניים כמו לדוגמא בטניס ובאתלטיקה והיו גם ספורטאים בענפי הספורט הקבוצתיים, שעשו זאת לאחר הפרישה או כשהם כבר בשלהי הקריירה שלהם. ההחלטה של נאסיב לעשות זאת, כשהוא נמצא בשיא הקרירה שלו ובענף ספורט, שנתפס קשוח וגברי, היא חלוצית, פורצת דרך ואינה מובנת מאליה.

***

נאסיב הוא אומנם השחקן הפעיל הראשון, אבל הוא לא שחקן הפוטבול הראשון שעשה את הצעד האמיץ הזה. דיוויד קופאי, ששיחק פוטבול בסאן פרנסיסקו וחוגג יום הולדת 79 בדיוק היום (שני), יצא מהארון לפני 46 שנים והפך לספורטאי המקצוען ההומו הראשון. להבדיל מנאסיב, קופאי הודיע על נטייתו המינית שנתיים לאחר פרישתו ושנתיים אחר כך גם פורסמה הביוגרפיה שלו, "הסיפור של דיוויד קופאי".

עם השנים, ואחרי הודעתו של קופאי, חמישה שחקני פוטבול נוספים יצאו מהארון. כולם עשו זאת, אחרי שפרשו ממשחק פעיל. גם בכדורסל ובבייסבול האמריקאי ספורטאי עבר כבר יצאו מהארון, אבל הפוטבול נחשב בארה"ב לענף אגרסיבי, קשוח וכמעט צבאי בריטואל שלו.

דיוויד קופאי (עם הכדור) הספורטאי המקצועי הראשון שחשף שהוא הומו. הוא יצא בשנת 1975 לאחר שהקריירה שלו ב-NFL הסתיימה (צילום ארכיון: AP Photo, File)
דיוויד קופאי (עם הכדור) הספורטאי המקצועי הראשון שחשף שהוא הומו. הוא יצא בשנת 1975 לאחר שהקריירה שלו ב-NFL הסתיימה (צילום ארכיון: AP Photo, File)

מה השתנה ב-46 השנים שחלפו בין ההודעה של קופאי להודעה של נאסיב?
אפשר לסכם את התשובה לשאלה הזאת בשתי מילים: התמיכה הציבורית. נאסיב זכה לתמיכה פומבית של הנהלת ליגת הפוטבול, ששיתפה והפגינה גאווה במהלך שלו. הוא קיבל גם אהבה מהקבוצה שלו ו-10 מתוך 32 הקבוצות בליגה הפוטבול הוסיפו ללוגו שלהן את דגלי הגאווה.

התמיכה הזאת פרצה גם את גבולות הספורט ודמויות מובילות דעה פרסמו הצהרות הערכה. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, פרסם הודעת תמיכה בנאסיב ובשחקן הכדורגל קומי יוקויאמה שיצא מהארון כגבר טרנסג'נדר.

באמריקה כמו באמריקה, החותמת הרשמית על התמיכה הציבורית נמדדת גם בכסף: החולצה של נאסיב הפכה להיות החולצה הנמכרת ביותר בליגה במשך יומיים. להבדיל מקופאי, שחיכה עד לסיום הקריירה שלו כדי לצאת מהארון, נאסיב הרגיש מספיק בטוח ונוח לעשות זאת, כשהוא עדיין משחק.

***

הסיבה ששחקני פוטבול מקצוענים לא יצאו מהארון עד עכשיו היא, ככל הנראה, מכיוון שחששו מהתגובה הציבורית וההשפעה שלה על המשך הקריירה שלהם. כדורסלניות כבר לא זקוקות לצאת מהארון בפומבי, כי בזירה הזאת זה כבר מתקבל בטבעיות וזה לא משנה לאף אחד מה הנטייה המינית שלהן. כך גם בכדורגל הנשים ובענפי ספורט יחידניים.

יש זירות שבהן המחסום הזה כבר נשבר והוא אינו רלוונטי. כמו שהלאום, הגזע, הצבע או הדת לא משפיעים על חופש הבחירה של אדם, גם הנטייה המינית אינה צריכה למנוע מאף אחד לעשות את מה שהוא אוהב. זה נשמע כל כך מובן מאליו, אבל יש זירות שזה עדיין לא כך.

קארל נאסיב: "רציתי לעשות זאת כבר הרבה זמן ועכשיו אני מרגיש נוח להוריד את זה מהחזה שלי" (צילום: AP Photo/John Bazemore, File)
קארל נאסיב: "רציתי לעשות זאת כבר הרבה זמן ועכשיו אני מרגיש נוח להוריד את זה מהחזה שלי" (צילום: AP Photo/John Bazemore, File)

מייקל סאם נבחר בדראפט ה-NFL לפני שבע שנים על ידי סנט לואיס. את הרגע המרגש וההיסטורי הזה הוא חגג בנשיקה עם בן זוגו בשידור ישיר ב-ESPN. כמה חודשים אחר כך ורגע לפני שהעונה הייתה אמורה להתחיל עבורו, הוא נופה מהסגל ולא הספיק לשחק פוטבול מקצועני. מאמני הקבוצה הודיעו שהרקע לניפוי הוא מקצועי ולנטייתו המינית לא הייתה השפעה על המהלך.

***

מי שתוהה למה בכלל צריך את חודש הגאווה, שבוע הגאווה ויום הגאווה, קיבל השנה דוגמא מצוינת. נאסיב בחר לעשות את הצעד שלו דווקא בשבוע הגאווה, מכיוון שהוא מודע לחשיבות של היום הזה עבור קהילת הלהט"ב: "אני חושב שייצוג ונראות זה דבר חשוב מאוד", הוא אמר.

החשיבות של הצעד הזה עבור הקהילה הגאה ובעיקר הנוער הגאה היא הרבה מעבר לשילוב של להט"בים בספורט. המהלך הזה ליווה באמירות ברורות של מובילי דעה, של דמיות מפתח בחברה ובתרבות ושל שחקני פוטבול שנותנים דוגמא אישית, תקווה והשראה למי שעדיין צריך: אפשר להיות גאים במי שאתם גם בזירות שזה עדיין לא נעשה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!