דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בדיקת 'דבר': עובדי פלאפון ובזק בינלאומי נהנים מתנאים טובים בהרבה משל עובדי yes

ההסכמים הקיבוציים של פלאפון ובזק בינלאומי נותנים לעובדים תוספות שכר ומענקים גבוהים יותר, הגנה מפני פיטורים ותנאי פרישה מיטביים | שתי החברות מאוגדות בהסתדרות ב׳וועד אלפא׳ המשותף לחברות הבנות של בזק, ונציגי העובדים קוראים לעובדי yes להצטרף אליהם

עובדי בזק בינלאומי הפריחו בלונים במחאה על אלימות נגד נשים (צילום: חברת פלאפון)
עובדי בזק בינלאומי הפריחו בלונים במחאה על אלימות נגד נשים (צילום: חברת פלאפון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי פלאפון ובזק בינלאומי נהנים מביטחון תעסוקתי ותנאים כלכליים טובים יותר מאלו של עובדי חברת yes. כך עולה מהשוואה שערך אתר החדשות 'דבר' בין ההסכמים הקיבוציים של 3 החברות.

עובדי פלאפון ובזק בינלאומי התאחדו בחודש שעבר לוועד משותף, וכעת הם קוראים לעובדי yes להצטרף אליהם במטרה לחזק את כוחם הארגוני של עובדי החברות הבנות של בזק, במקביל לשינויים המתוכננים בקבוצה. השוואה בין ההסכמים מראה שעובדי yes נהנים מתנאי עבודה פחות מיטיביים מאשר העובדים בחברות המקבילות להן בקבוצה.

השוואה בין ההסכמים הקיבוציים מחודש נובמבר 2019 (עיצוב: אידאה)
השוואה בין ההסכמים הקיבוציים מחודש נובמבר 2019 (עיצוב: אידאה)

תוספת שכר של 3% לעומת 1% בלבד

בעוד שעובדי פלאפון קיבלו בשנת 2020 תוספת שכר של 3% ועובדי בזק בינלאומי תוספת שכר של 2.95%, עובדי חברת yes קיבלו על פי ההסכם הקיבוצי שלהם תוספת שכר של 2% בלבד.

בשנת 2021 יקבלו עובדי פלאפון ועובדי בזק בינלאומי 2% תוספת שכר, ועוד 1% תוספות שאמורות להיות מחולקות כמענקים, בעוד שעובדי חברת yes יקבלו תוספת שכר של 1% בלבד.

שכר המינימום לעובדים עם ותק של שנה ומעלה בפלאפון ובבזק בינלאומי נקבע על 7% מעל לשכר המינימום הקבוע בחוק, בעוד שב-yes נקבע שכר מינימום בסך 3% מעל הקבוע בחוק.

מענק של 20 מיליון ש״ח לעובדים לעומת 2.5 מיליון ש״ח

בעוד ש-2,600 עובדי פלאפון קיבלו מענק חתימה בסך 20 מיליון שקלים, ו-1,300 עובדי בזק בינלאומי קיבלו מענק חתימה בסך 14 מיליון שקלים, הסתפקו 1,500 עובדי yes במענק בן 2.5 מיליון שקלים בלבד, ומענק נוסף בסך 2.3 מיליון שקלים שחולק לעובדים עם ותק של 8 שנים ומעלה בלבד.

הבונוס השנתי של עובדי חברת פלאפון ובזק בינלאומי ואופן חלוקתו מוסדרים בהסכם הקיבוצי, בניגוד לבונוס השנתי של עובדי yes.

yes. הסכם קיבוצי גרוע בפער מהחברות האחרות של קבוצת בזק (צילום: שריה דיאמנט/פלאש 90)
yes. הסכם קיבוצי גרוע בפער מהחברות האחרות של קבוצת בזק (צילום: שריה דיאמנט/פלאש 90)

תשלום מלא על ימי מחלה החל מהיום הראשון

תגמולי המעסיק לפנסיה בפלאפון ובבזק בינלאומי עומדים על המקסימום הקבוע בחוק, 7.5%, ואילו ב-yes על 6.5%. הפרשות מעסיק לקרן השתלמות בסך 7.5% מהשכר מופקדים בפלאפון לאחר 3 שנות ותק, ועד לגובה הפטור בלבד, בבזק בינלאומי לאחר שנתיים ו-8 חודשים בלי תקרה להפקדה, וב-yes לאחר 8 שנות ותק בלבד ורק עד גובה הפטור.

שווי יום הבראה בפלאפון נקבע על 520 שקלים ובבזק בילנאומי על 480 שקלים, כשבשניהם משולמים מספר ימי הבראה מעבר לקבוע בחוק. ב-yes נקבע שווי יום הבראה על 450-420 שקלים, והעובדים מקבלים את מינימום ימי ההבראה הקבועים בחוק. בפלאפון ובבזק בינלאומי זכאים העובדים גם לתשלום מלא על ימי מחלה החל מהיום הראשון, ואילו ב-yes רק החל מיום המחלה השלישי.

מענק השתתפות של 200 ו-300 ש״ח לילד בגן

הטבות כלכליות נוספות שנהנים מהם עובדי פלאפון ובזק בינלאומי הם מענקי השתתפות בעלויות גנים. בפלאפון מקבלים העובדים 300 שקלים לילד בחודש ובבזק בינלאומי 200 שקלים בחודש. תוספת זו אינה קיימת בהסכם של yes.

עובדי בזק בינלאומי מקבלים גם מענק קייטנות בסך 1,000 שקלים, ופלאפון בסך 950 שקלים. עובדי yes זכאים למענק קייטנות בסך 300 שקלים בלבד, אבל בשנת 2020 ניתנה לו תוספת חד פעמית בסך 700 שקלים.

בשלוש החברות קיבלו העובדים 1,000 שקלים בשנה מענקי ביגוד, אבל בעוד בפלאפון ובבזק בינלאומי הוגדר מענק זה כזכות קבועה, ב-yes הוא הוגדר כתוספות חד פעמיות לשנים 2021-2020.

400 אלף ש״ח למלגות, לעומת כרסום בתקציב הרווחה

תקציב הרווחה של עובדי yes הוא הנמוך מבין שלוש החברות ועומד על 4,950 שקלים, לעומת 5,270 שקלים בבזק בינלאומי ו-6,900 שקלים בפלאפון.

מלגות ב-yes משולמות מתוך תקציב הרווחה הכללי, בעוד בפלאפון הוקצו לטובתן 400 אלף שקלים נוספים, ובבזק בינלאומי 350 אלף שקלים נוספים.

הקמת ועד אלפא. מימין: יחיאל שמן, ארנון בר-דוד, יקי חלוצי ולימור ליברמן לביא (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
הקמת ועד אלפא. מימין: יחיאל שמן, ארנון בר-דוד, יקי חלוצי ולימור ליברמן לביא (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

מלבד הזכויות הכלכליות, בין ההסכמים הבדלים משמעותיים גם בפרק הארגוני, שעוסק בסוגיות הביטחון התעסוקתי ובהגנות שמקבלים העובדים מפני פיטורים. בבזק בינלאומי נקבע שבין השנים 2021-2019 יפוטרו עד 105 עובדים בלבד בפיטורי צמצום, ואילו בפלאפון נקבע שניתן יהיה לפטר עד 210 עובדים בלבד.

בשני המקרים הפיטורים ייצאו לפועל רק לאחר מיצוי תהליך של הצעת האפשרות לפרישה מרצון. עוד נקבע בשני המקרים שלוועדי העובדים תינתן זכות וטו על 30% מהשמות שיועברו על ידי הנהלת החברה במקרה של פיטורי צמצום בתקופת ההסכם.

עובדי פלאפון שייאלצו לפרוש במסגרת הפרישה מרצון או פיטורי ההתייעלות יקבלו על פי ההסכם תנאי פרישה בשווי 250% מהקבוע בחוק, עובדי בזק בינלאומי יקבלו תנאי פרישה בשווי 240% מהקבוע בחוק.

ההסכם של yes לא מגביל היקף פיטורים, ולא קובע תנאי פרישה

ההסכם הקיבוצי של yes כלל אינו מגביל את היקף פיטורי הצמצום של העובדים, ומציין רק ש"הצורך בפיטורי התייעלות ייקבע על ידי הנהלת החברה לפי שיקול דעתה". במקרה כזה תהא מחויבת ההנהלה ל'היוועצות' בלבד עם ועד העובדים, שבמסגרתה תציג לוועד מסמכים שמצדיקים את הפיטורים, תדון על תנאי הפיטורים ותעביר את רשימת השמות, כשלוועד תהיה זכות וטו על 10% בלבד ממנה.

ההסכם מציין שבין ועד העובדים להנהלת החברה נחתם גם הסדר שמתייחס לסוגיית ההתייעלות והשינויים הסינרגטיים, אבל פרטיו של הסדר זה לא פורסמו, והוא לא הוגש לממונה הראשית על יחסי העבודה, בדומה להסכם קיבוצי שמוגן בחוק הסכמים קיבוציים. גם תנאי הפרישה או הפיטורים של עובדי yes לא פורסמו בהסכם הקיבוצי של החברה.

הפגנת עובדי פלאפון במהלך ההתאגדות בהסתדרות (צילום: אלבום פרטי)
הפגנת עובדי פלאפון במהלך ההתאגדות בהסתדרות (צילום: אלבום פרטי)

מלבד סיטואציה של פיטורי התייעלות, בין ההסכמים ישנו פער גם בהגנה על העובדים מפני פיטורים מחמת 'אי התאמה' או על רקע עבירת משמעת. במקרה של אי התאמה, עובדי בזק בינלאומי ופלאפון זכאים לתקופת 'שיפור ביצועים' של שישה חודשי עבודה לפני שתתקבל ההחלטה הסופית בדבר המשך העסקתם. עובדי yes זכאים לשלושה חודשי שיפור ביצועים בלבד.

אם אחרי תקופת השיפור ישנה אי הסכמה בין הוועד לבין ההנהלה בנוגע לפיטורי העובד, ההחלטה הסופית ב-yes מתקבלת על ידי הנהלת החברה, ואילו בפלאפון המחלוקת עוברת לבורר מוסכם, ובבזק בינלאומי היא מובאת לדיון בין הנהלת החברה ליו"ר ההסתדרות.

ועדת המשמעת ב-yes נותנת רוב לנציגי ההנהלה

במקרה של פיטורים על רקע עבירת משמעת, בפלאפון ובבזק בינלאומי ההחלטה הסופית בנוגע לעובד מתקבלת בוועדת משמעת, שבה נציגות שווה להנהלה ולוועד העובדים, ואילו ב-yes יש בוועדה רוב לנציגי ההנהלה.

כזכור, עובדי yes מאורגנים בהסתדרות הלאומית, בעוד עובדי פלאפון ובזק בינלאומי מאוגדים באיגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות. מהלך האיחוד להקמת ועד עובדי אלפא, מטרתו להציג חזית אחידה של החברות הבנות של בזק, שישאו ויתנו במשותף להסדרת תהליכי הרה-ארגון המתוכננים בקבוצה, במטרה להבטיח את זכויות העובדים בתהליך.

אפשר לעיין בהסכמים הקיבוציים של שלוש החברות באתר הממונה על יחסי העבודה במשרד העבודה והרווחה: ההסכם הקיבוצי של פלאפוןההסכם הקיבוצי של בזק בינלאומיההסכם הקיבוצי של yes.

תגובת ועד עובדי yes להשוואה בין תנאי ההעסקה בחברות הבת של בזק: אתר החדשות ׳דבר׳ שייך להסתדרות, ומשמש שופר שלה. מוטב שיופנו משאבים לטובת העובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!