דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באתיופיה

מכה קשה לממשלת אתיופיה: המורדים כבשו את הערים הגדולות בחבל תיגראי

החזית העממית לשחרור תיגראי דחתה את הפסקת האש החד צדדית עליה הכריזה הממשלה ואיימה לפלוש לאריתריאה ולחבלים נוספים באתיופיה | ראש ממשלת תיגראי: "לא נעצור עד שתיגראי תטוהר מכל כוחות האויב"

שרידים של טנק בצד הדרך בתיגראי. (צילום: AP Photo/Ben Curtis)
שרידים של טנק בצד הדרך בתיגראי. (צילום: AP Photo/Ben Curtis)
אוריאל לוי
משה טרדימן
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

תפנית במלחמת האזרחים באתיופיה: המורדים כבשו כמה מהערים הגדולות בחבל תיגראי. צבאות אתיופיה ואריתריאה נסוגו מבירת החבל מקלה ומערים נוספות במחוז אליו פלשו לפני שבעה חודשים. המורדים התגרים דחו אתמול (שלישי) את הפסקת האש עליה הכריזה ממשלת אתיופיה, ואיימו לרדוף אחרי הכוחות של צבא אתיופיה עד הבירה אדיס -אבבה.

זוהי מכה קשה לראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, שבסוף נובמבר 2020 הכריז על ניצחון במלחמה כנגד החזית העממית לשחרור תיגראי, אחרי שכוחותיו השתלטו על מקלה.

התפתחות דרמטית זו מגיעה גם על רקע ההמתנה לתוצאות הבחירות לפרלמנט שהתקיימו באתיופיה לפני שבוע. אחמד קיווה לבצר את שלטונו בבחירות, שלא התקיימו במחוז תיגראי בעקבות המלחמה.

ממשלת אתיופיה הכריזה שלשום, במפתיע, על הפסקת אש חד צדדית "במטרה לאפשר לחקלאים לזרוע בשדותיהם". ההכרזה באה אחרי שארה"ב והאו"ם הגדירו את משבר הרעב בתיגראי כחמור ביותר בעולם מזה עשור.

לוחמי 'החזית העממית לשחרור תיגראי' נכנסו שלשום לבירת החבל מקלה בלי שנערכו קרבות בתוך העיר. על פי דיווחים מקומיים, תושבי מקלה יצאו לחגוג את הניצחון.

"כוחותינו שברו את עמוד השדרה של הצבא האתיופי", אמר דובר ממשלת תיגראי ג'צו רדה, "מטרתנו היא לפגוע ביכולותיו של צבא האויב. זהו צבא פושע ואנו נעקוב אחריו לכל מקום על מנת להבטיח שאין לא את היכולת לשוב לתיגראי. לא נעצור עד שתיגראי תטוהר מכל כוחות האויב. נעשה כל מה שצריך."

סוכנות הידיעות איי.פי דיווחה שהכוחות התגרים כבשו גם את הערים  שירה, אקסום ועדוה.

כלי תקשורת מקומיים במקלה דיווחו כי לפני נסיגת צבא אתיופיה פשטו חייליו על בנקים, סוכנויות תקשורת ומשרדים של ארגוני סיוע בהם גם סוכנויות של האו"ם, ובזזו אותם. דובר האו"ם, סטפן דוג'ריק, גינה את המתקפות כנגד העובדים והנכסים של ארגוני הסיוע, והזכיר לכל הצדדים את מחויבויותיהם במסגרת החוק ההומניטארי הבינלאומי.

דובר החזית העממית איים אתמול כי הארגון יפלוש לאריתריאה השכנה, ולמחוז אמהרה באתיופיה, על מנת לרדוף אחרי הצבאות של שתי המדינות. לדבריו, "המיקוד העיקרי שלנו הוא להפחית את יכולות הלחימה של האויב. אז אם כניסה לאמהרה תהיה נחוצה לשם כך, נעשה זאת. אם כניסה לאריתריאה תהיה נחוצה, נעשה זאת".

החזית העממית לשחרור תיגראי שלטה באתיופיה מ-1991 ועד לבחירתו של אביי אחמד לראש הממשלה באפריל 2018, שנים בהן החלימה המדינה ממלחמת האזרחים שנערכה בה בשנות ה-80 ונהנתה מתנופת פיתוח אדירה.

אחמד חתם על הסכם שלום עם אריתריאה, מה שהגביר את המתיחות בין הממשלה הפדרלית לחזית התגרית. אחרי שהורה אחמד לבטל את הבחירות במדינת המחוז תיגראי, בעקבות הגבלות הקורונה פרץ בחבל מרד. כוחות הצבא הפדרלי פלשו לחבל בנובמבר האחרון ושלטו בו עד לנסיגה שהחלה שלשום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!