דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת אזרחים באתיופיה

המשבר החמור בעולם: 900 אלף בני אדם סובלים מרעב במלחמת האזרחים באתיופיה

הרעב במחוז תיגראי מוגדר על ידי סוכנויות האו"ם כמשבר הרעב החמור ביותר בעולם | ראש ממשלת אתיופיה, אבי אחמד: "אין רעב"

נער שנעקר מביתו במחוז תיגראי באתיופיה בעקבות הלחימה  (AP Photo/Ben Curtis)
נער שנעקר מביתו במחוז תיגראי באתיופיה בעקבות הלחימה (AP Photo/Ben Curtis)
אוריאל לוי

ארה"ב מעריכה כי לפחות 900 אלף בני אדם סובלים מרעב במחוז תיגראי, בעקבות מלחמת האזרחים באתיופיה. הודעה על כך נמסרה ממחלקת המדינה האמריקנית לאחר שראש ממשלת אתיופיה אבָּי אחמד אמר כי "אין רעב באתיופיה".

הרעב במחוז תיגראי מוגדר על ידי סוכנויות האו"ם כמשבר הרעב החמור ביותר בעולם כעת. סמנתה פאואר, ראש הסוכנות האמריקאית לפיתוח עולמי, אמרה כי המצב בתיגראי "מחריד" ותיארה את משבר הרעב שם כ"חמור ביותר בעולם מזה עשור".

הפצת חירום של מזון במחוז תיגראי, אתיופיה (AP Photo/Ben Curtis)
הפצת חירום של מזון במחוז תיגראי, אתיופיה (AP Photo/Ben Curtis)
למרות הדיווחים הרבים של גורמים הומניטריים על מקרי תמותה מרעב, קשה לדעת כמה אנשים בדיוק נמצאים בתנאי רעב. הקרבות הנערכים במחוז בין כוחות הצבא האתיופי והאריתריאי למורדים התגרים מקשים על הגישה למחוז בו מתגוררים כ-6 מיליון תושבים. ממשלת אתיופיה לא מאפשרת לארגוני סיוע גישה לחלקים נרחבים מהמחוז. ההערכה החדשה של הבית הלבן על מספר המורעבים עומדת על יותר מכפליים ממה שהאו"ם סבר עד כה.
"בהתחשב בכך שתיגראי נכנסת לעונת הקיץ היבשה,  המצב רק יחמיר בחודשים הקרובים" נכתב בהודעה שנמסרה מהממשל האמריקאי, "אלא אם כן תינתן גישה לאנשים המורעבים". ארגוני הסיוע ותושבי תיגראי טוענים שזהו רעב מכוון המשמש ככלי לחימה נגד המחוז המורד. תושבי המחוז העידו כי חיילים אתיופים ואריתראים מנעו מהם לזרוע בשדותיהם, ושרפו את יבולם מאז שהחלה המלחמה לפני כחצי שנה.
ראש ממשלת אתיופיה, חתן פרס נובל לשלום אבָּי אחמד, התראיין שבוע שעבר לרשת מקומית ואמר כי אין רעב באתיופיה. אחמד אזהיר כי משלחות הסיוע ההומניטרי יסייעו ללוחמים התיגרים, והזכיר מצב דומה שהתרחש במלחמת האזרחים באתיופיה בשנות ה-80.  בראיון אחר ברשת BBC אמר כי "אין רעב באתיופיה".  סמנתה פאואר, ראש הסוכנות האמריקאנית לפיתוח עולמי הגיבה לדבריו בחשבון הטוויטר שלה שלשום (שישי) וכתבה כי "אלו שקרים".
המלחמה בין ממשלת אתיופיה הפדרלית לבין החזית העממית לשחרור תגראי החלה לפני כחצי שנה לאחר שממשלת אתיופיה אסרה על הרשויות בתיגראי לערוך בחירות במדינת המחוז עקב מגבלות הקורונה.
מאז שהחלה המלחמה דווחו על פשעים חמורים שנעשו על ידי כל הצדדים הלוחמים. בין היתר דווחו מעשי טבח באזרחים בלתי חמושים, שימוש בנשק כימי והפצצת ריכוזי אוכלוסייה. החזית העממית לשחרור תיגראי שלטה באתיופיה מ-1991 ועד למהפך הפוליטי שנערך בה לפני כשלוש שנים בו עלה אביי אחמד לשלטון. אחמד חתם על הסכם שלום עם אריתריאה, מה שזיכה אותו בפרס נובל לשלום והוביל להגברת המתיחות עם מדינת המחוז תיגראי הסמוכה לאריתריאה. אריתריאה מואשמת כי היא משתתפת במלחמה לצד כוחות צבא אתיופיה.
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!