דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

נדחתה עתירת הורי נערה שנהרגה באסון המכינה לקבלת זכויות של משפחה שכולה

השופטים דחו על הסף את עתירתם של אוריאל ורותם בר שלום נגד משרד הביטחון, בנימוק שהסוגיה אינה בסמכותו של בית המשפט | "לבנו עם העותרים, אך ידנו קצרה מלהושיע"

הפגנת הורי מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת הורי מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

בג״ץ דחה על הסף את העתירה שהוגשה על ידי אוריאל ורותם בר שלום, הוריה של אילן ז"ל שנספתה באסון מכינת בני ציון בנחל צפית, שדרשו קבלת מעמד וזכויות של משפחה שכולה ממשרד הביטחון.

שופטי בית המשפט העליון אלכס שטיין, דוד מינץ וענת ברון דחו על הסף את העתירה נגד משרד הביטחון ושר הביטחון בני גנץ. ההורים דרשו להכיר בהם כהורים שכולים או לנתק את הקשר בין משרד הביטחון למכינות. העתירה הוגשה בעקבות סירובה המתמשך של המדינה לקחת אחריות על האסון ולהקים ועדת חקירה ממלכתית בעניין.

לטענת השופטים, הדרישה לקבל הכרה כזו על סמך החוק הקיים לגבי משפחות שכולות או נכים אינה בסמכות בית המשפט: "בית משפט זה אינו יושב כרשות מחוקקת; אין זה מסמכותו לשנות או להוסיף סעיפי חוק, ואף אין הוא רואה להורות לרשות המחוקקת לעשות כן".

עתירת המשפחה התבססה על חוק משפחות חיילים שנספו במערכה, שלפיו משפחות של חיילים אלה זכאיות לפיצויים כשל משפחות חללי צה"ל. "מעמדם של חניכי המכינות והמיועדים להשתלב בהן אינו נופל ממעמדם של תלמידי קד"צים ומעמדם של שוחרים", כתבה המשפחה בעתירה, שטוען לאפליה ופגיעה בזכות לשוויון. במידת הצורך, דרשה המשפחה מהמשרד לפעול לשינוי החוקים שנוגעים לפיצוי משפחות שכולות, או למצוא הסדר מיוחד שיכיר במשפחות הרוגי האסון ויפצה אותן.

בתגובה לכך, קבעו השופטים שהסדרי התמיכה בנפגעים במהלך פעילות צבאית ובמשפחותיהם מעוגנים בחקיקה ראשית במסגרת חוק משפחות חיילים וחוק הנכים, ורק על ידי חקיקה ניתן לשנות את תוקפם והיקפם. השופטים הוסיפו שאין זה בסמכותם לבחון את הדרישה לניתוק הקשר בין משרד הביטחון לבין המכינות, בטענה של חוסר בסיס משפטי.

"לבנו עם העותרים, אך ידנו קצרה מלהושיע, עם כל הצער וההבנה לכאבם", כתבו השופטים.

בימים אלו מתנהלת תביעה אזרחית של הורי ההרוגים האחרים באסון נגד משרד הביטחון בדרישה לפיצוי כספי. הוריה של בר שלום לא הצטרפו לתביעה זו, ומציינים בעתירתם שהם מעוניינים בהכרה רשמית כמשפחה שכולה, ולא בפיצוי במסגרת תביעה אזרחית.

נכון להיום, משרד החינוך ומשרד הביטחון שמתקצבים את מסלולי המכינות לא לקחו אחריות על האסון, וטענו שמדובר ברשלנות של צוות המכינה בלבד. משפחות ההרוגים ממשיכות לדרוש את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה, שתבחן בין היתר את חלקם של המשרדים באסון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!