דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הממשלה תחזור לקדם חוק שיקל על גביית רווחי הגז לקרן העושר

רק חצי מיליארד שקלים הועברו לקרן העושר, כשחלק מהסיבה היא מנגנון הגבייה הבעייתי | עם זאת, מסתמן כי הרווחים שיגיעו לקרן יהיו נמוכים משמעותית מהצפוי

כלי שיט של חיל הים בתרגיל אבטחה ליד אסדת תמר (צילום: דובר צה״לֹ)
כלי שיט של חיל הים בתרגיל אבטחה ליד אסדת תמר (צילום: דובר צה״לֹ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן יביאו לאישור ועדת שרים לחקיקה את תיקון חוק מיסוי רווחים משאבי טבע. מטרת החוק היא לתקן את מנגנון הגבייה של הקרן, שבגלל פגמים בו לא נגבו סכומי כסף משמעותיים מהחברות.

קרן העושר הוקמה בשנת 2014, ומטרה לנהל בצורה מרוכזת את רווחי הגז. על הבקרן הועברה ביקורת מאחר שאינה יכולה לשמש לצרכי מדינת ישראל, אלא כקרן השקעה בלבד. בהמשך החודש צפויה רשות המסים לפרסם הערכה חדשה של ונמוכה יותר של הרווחים הצפויים לזרום לקרן.

הקרן תוכל לפעול רק בהצטברות של מיליארד שקל בחשבונה. אנו מצויים היום כשלוש שנים מהמועד בו העריכה המועצה הלאומית לכלכלה כי הקרן תחל לפעול – אך בפועל רק כ-50% מהסכום הנדרש להפעלתה הופקדו.

חלק משמעותי מהעיכוב מקורו במנגנון הגביה של הקרן כיום. במקרה של מחלוקות החברות לא חייבות להפקיד מאומה בקרן וכך נוצר תמריץ למשוך מחלוקות במשך שנים מול רשות המיסים בסכומים של מאות מיליוני שקלים. לחברות הנישומות אינטרס ברור לדחוק את הקץ והמנגנון הקיים כיום ביחס לתשלומי המס למעשה מקים תמריץ שלילי להפקיד את הכסף, ותמריץ חיובי לחברות לערער ולהשיג על השומות עד אינסוף.

שרת החדשנות אורית פרקש הכהן ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: דוברות משרד האוצר)
שרת החדשנות אורית פרקש הכהן ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: דוברות משרד האוצר)

התיקון המוצע לחוק מייעל את הליך גביית ההיטל ופותר את בעיית התמריץ החיובי שנוצר לחברות, להשיג ולערער על גובה השומה ובכך לדחות את מועד העברת התשלום במשך שנים. על פי המוצע, הגשת ערעור לבית המשפט על שומת ההיטל לא תדחה את מועד החיוב בתשלום. בנוסף, במסגרת התיקון יינתנו לרשות המסים כלי אכיפה העומדים לרשותה באכיפת פקודת מס הכנסה, לרבות קנס גירעון, במקרים בהם חברה נישומה השתמטה מתשלום מס ברשלנות או במזיד וכן התעלמות מעסקאות מלאכותיות שבוצעו לצורך התחמקות תשלום מס.

לאחר פגישת ליברמן ופרקש הכהן הוחלט להביא מחדש את התיקון, שאושר בקריאה ראשונה בכנסת בחודש מרץ האחרון, לוועדת שרים לחקיקה לאישור החלת דין רציפות. שיסייע לזירוז הפעלת ״קרן העושר" למען אזרחי ישראל –ההחלטה למעשה תקדם את החקיקה לתיקון הליקוי – שהתחילה ונעצרה בכנסת הקודמת, כדי שתושלם בהקדם.

שר האוצר, אביגדור ליברמן: ״בתיקון החוק שיעלה בוועדת השרים ביום ראשון נביא לסוף העיכובים במנגנון הגביה של הקרן, שעד היום שירת בעיקר את האינטרסים של בעלי ההון שמצאו דרכים לא דרכים להשהות את הפקדות הכספים בקרן. הרווחים ממשאבי הטבע של מדינת ישראל צריכים להעמיד תועלות לציבור כולו ואני בטוח כי הצעד הנ"ל נדרש כדי להשלים את המלאכה בהפעלת הקרן לטובת פרויקטים חינוכיים וחברתיים עתידיים. אני מודה לשרה פרקש הכהן על שיתוף פעולה הדוק בזירוז ההליך".

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן: ״ פעלתי מאז כניסתי לממשלה להעברת התיקון, שעבר כבר בקריאה ראשונה ואני שמחה שנמשיך לקדמו. בקרן מופקדים כספי מיסים ממשאבי הטבע של ישראל, משאבים השייכים לכולנו – אבל, עד היום קרן העושר לא מתמלאת והכל על חשבוננו. אני מודה לשר האוצר ליברמן, שנרתם מיד להמשך קידום התיקון החשוב הזה לכל אזרחי ישראל באופן מיידי. זהו ביטוי למחוייבות שלנו לאזרחי מדינת ישראל במשבר הכלכלי הזה, במטרה לקדם את הגבייה של מאות המיליונים האלו שיחזרו לאזרחים. כך עושים שינוי״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!