דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פנסיה, ביטוח לאומי וימי מחלה: ההסתדרות דואגת שעובדות משק הבית יידעו את זכויותיהן

עובדות משק בית רבות לא מודעות לזכויותיהן, ועובדות אצל מעסיקים רבים שבעצמם לא מודעים לחובות המוטלות עליהם | מחזיק תיק עובדות משק הבית בהסתדרות פיצ'י דובינר: "אנחנו פועלים לסייע וליידע אותן באשר לזכויות שלהן. מרגש לראות שהן יודעות שיש איגוד מקצועי מאחוריהן"

עובדות משק הבית (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
עובדות משק הבית (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כעשירית ממשקי הבית בישראל מעסיקים עובדות ועובדי משק בית, ובעיקר עוזרות בית. מדובר על פי רוב בעובדות שעוברות בין כמה בתים ומשפחות מדי שבוע, ומועסקות על ידי אנשים פרטיים.

"המעסיקים, שהם אנשים רגילים שבדרך כלל אינם מעסיקים אף אחד מלבד עוזרת הבית שלהם, הרבה פעמים אינם בקיאים בסוגיות של זכויות עובדים וחובות המעסיק", אומר ל'דבר' פיצ'י דובינר, מחזיק תיק עובדות משק הבית בהסתדרות. "גם העובדות עצמן לא תמיד יודעות מה מגיע להן ואיך לחשב זאת. לכן אנחנו בהסתדרות פועלים לסייע וליידע אותן באשר לזכויות שמגיעות להן".

"עובד או עובדת משק בית הם מי שעובד בביתו הפרטי של המעסיק. ההגדרה הזו כוללת גם ניקיון חדרי מדרגות משותפים בבניינים, טיפול, השגחה ושמרטפות על ילדים בבית הוריהם, ואפילו נהג פרטי (שלא נשלח על ידי העבודה)".

דובינר מסביר שהשכר של עובדים כאלה הוא על פי רוב שעתי. "פעמים רבות הם מקבלים את השכר במזומן ישירות בסוף העבודה. בעיקר בתחום הניקיון מקובל מאוד שעובדת מועסקת לאורך השבוע כל יום אצל מעסיק שונה, כלומר אצל כמה משפחות, לפעמים גם חמישה מעסיקים ויותר במקביל, תופעה שהיא חריגה יחסית במשק".

זכויות סוציאליות

עובדת משק בית זכאית לכל הזכויות הקבועות בחוק כמו כל עובד אחר במשק, בכלל זאת תשלום שכר מינימום, תוספת שעות נוספות, החזרי נסיעות, הפסקה בת חצי שעה למנוחה לאחר שש שעות עבודה וכו'.

בנוסף, היא זכאית ככל עובד אחר גם לימי חופשה, מחלה ודמי הבראה. דובינר מסביר שזכויות אלו נגזרות מהוותק של העובדת והיקף המשרה שלה שהיא על פי רוב שעתית. בהסתדרות הכינו טבלאות מסודרות שמאפשרות לעובדת לחשב את היקף הזכויות שמגיעות לה מכל מעסיק בהתאם לוותק שלה אצלו ולמספר שעות העבודה או ימי העבודה השבועיים שהיא עובדת אצלו.

את הטבלאות לחישוב זכויות אלו ניתן למצוא כאן: ימי חופשה, ימי מחלה, ודמי הבראה.

אם עובדת משק בית חולה, מסביר דובינר, היא אינה זכאית לתשלום עבור היום הראשון למחלה, זכאית ל-50% עבור היום השני והשלישי, ול-100% תשלום עבור יום המחלה הרביעי והלאה, אלא שפעמים רבות בכל יום היא אמורה לעבוד אצל מעסיק אחר. לפיכך, כל מעסיק רשאי לבקש ממנה לראות את אישור המחלה שלה, על מנת להבין איזה יום מחלה זה, אם מגיע לה תשלום וכמה, זאת כמובן בכפוף לכך שיש לה ימי מחלה צבורים אצלו בהתאם לוותק ההעסקה שלה אצלו.

עובדת שיום עבודתה השבועי נפל על יום חג זכאית לתשלום בגין יום החג.

דובינר ממליץ להציג לעובדת על בסיס קבוע מסמך ובו פירוט הוותק שלה ומספר ימי עבודתה, תשלומי השכר שקיבלה על רכיביהם, מספר ימי החופשה והמחלה שצברה, ההפרשות והניכויים שהופרשו עבורה לפנסיה, ולהחתים על מסמך זה הן את המעסיק והן את העובדת, כך שלכל אחד מהם יהיה עותק. מסמך לדוגמה הוכן בהסתדרות וניתן למצוא אותו כאן.

הפרשה פנסיונית

חוק פנסיה חובה מחייב את המעסיק להפריש עבור העובדת כספים לפנסיה, 6.5% הפרשות מעסיק לפנסיה, 6% הפרשות בגין פיצויי פיטורין לקרן הפנסיה, ו-6% הפרשת העובדת לפנסיה, שאותם הוא רשאי לנכות משכרה.

בתחילת ההעסקה, על המעסיק לברר עם העובדת לאיזו קרן פנסיה היא מעוניינת שיעביר את כספה. אם לא בחרה בביטוח מסוים, עליו להעביר את הסכומים לאחת הקרנות שהוגדרו על ידי משרד האוצר כ'קרן ברירת מחדל'. מכיוון שעל פי רוב מדובר במקבלי שכר נמוך, חברות הפנסיה מאפשרות לעשות את ההפרשות האלו בצורה פשוטה יחסית בהעברה כל שלושה חודשים.

ביטוח לאומי

חובה על מעסיק של עובדת משק בית לרשום אותה במוסד לביטוח הלאומי ולשלם עבורה דמי ביטוח לאומי, וניתן לעשות זאת בקלות באמצעות אתר הביטוח הלאומי.

"המעסיק חייב להבין שאם חלילה עובדת נפגעת בתאונת עבודה בביתו בלי ששילם עבורה לביטוח לאומי הוא עשוי להיות חשוף לתביעה ענקית. זה דבר שניתן למנוע אותו מראש", אומר דובינר, ומוסיף שהוא מנחה את העובדות שאותן הוא פוגש לא להסכים לעבוד בלי לוודא הפרשה לביטוח הלאומי. הוא גם ממליץ למעסיקים לא להעסיק עובדת שמסרבת למסור את הפרטים שנדרשים לצורך רישומה. "בסופו של דבר, הרישום בביטוח הלאומי הוא לטובת העובדים ושומר עליהם במקרה של אסון חלילה".

ההסתדרות: הבית של עובדות משק הבית

דובינר, שעובד בהסתדרות כבר כ-15 שנה, נכנס לפני כשנתיים להסתדרות עובדי המלונאות, החקלאות וגני האירועים בראשות פרדי כהן, ולקח עליו בין היתר גם את תיק עובדות משקי הבית. "הגעתי להסתדרות מתוך אידיאולוגיה, ולכן כשקיבלתי את התיק הזה שמחתי מאוד. מבחינתי זו שליחות, כי זה מגזר שזקוק להמון סיוע ויש בו הרבה עיוותים שנדרש לתקן.

"לשמחתי, כשנכנסתי לתפקיד גיליתי שבמרחבי ההסתדרות נעשית עבודה יוצאת מן הכלל בתחום הזה, ויש המון עובדות בכל רחבי הארץ שמלוות על ידי מזכירי האיגוד המקצועי במרחבים, ומגיעות אליהן פעם בכמה זמן על מנת שיסייעו להן לחשב את זכויותיהן".

לאחרונה הפיק בתמיכת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ומנכ"ל ההסתדרות אופיר אלקלעי, ובסיוע אגף מרחבים בראשות אבי יחזקאל חוברת זכותון לעובדות משקי הבית, שמפרטת עבורן את מלוא זכויותיהן ואופן חישובן. החוברת, שתורגמה גם לרוסית ולערבית, זמינה אף היא במרחבי ההסתדרות.

בנוסף, מגבירים בימים האחרונים האיגוד והמרחבים את פעילות הרווחה, ומארגנים ערבי גיבוש ועיון לעובדות משקי הבית. "זו מבחינתי יוזמה מרגשת ומיוחדת, כי אלו עובדות שאינן מכירות אחת את השנייה, ואנחנו בעצם מסייעים להן ליצור לעצמן קהילה. להרגיש שיש מקום שרואה אותן, לפרוק בו, לשתף בחוויות, לקבל סולידריות".

הפעילות והסיוע במרחבים מביאים יותר ויותר עובדות משק בית לבחור להצטרף להסתדרות, וליהנות גם מההטבות הנלוות כמו מועדון הלקוחות 'ביחד בשבילך' ואפליקציית 'עובדים בריא'. "זה דבר מרגש לראות עובדת משק בית שיודעת שיש איגוד מקצועי מאחוריה, שמחזיקה ביד כרטיס של מועדון לקוחות, ממש כמו אלו שיש לעובדים במקומות עבודה חזקים ומאורגנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!