דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המתווה לענף התיירות: 110 מיליון שקלים, מחלוקת על מספר מורי הדרך שזקוקים לסיוע

נציג האוצר בוועדת הכספים: המתווה יפעל עד סוף 2021 בלבד, אלא "אם יהיה גל חדש של קורונה שיטרוף את הקלפים" | נציגי אל על ומארגני התיירות היוצאת מחו על החרגתם מהתכנית המתגבשת

מאהל המחאה של מורי הדרך מול משרד האוצר (צילום: טל כספין)
מאהל המחאה של מורי הדרך מול משרד האוצר (צילום: טל כספין)
הדס יום טוב

משרדי האוצר והתיירות הציגו היום (שלישי), בוועדת הכספים, את מתווה הסיוע המתגבש לענף התיירות, המוערך בכ-110 מיליון שקלים. אל על ואנשי התיירות היוצאת לא נכללו למתווה. נציג האוצר למורי הדרך: "מרבית מורי הדרך מעל גיל 45 ויוכלו ליהנות מההארכה הרוחבית שנעשתה לחל"ת".

נציגי חברת אל על ונציגי ועד העובדים בחברה מתחו ביקורת על העובדה שלא נכללו במתווה, כמו גם מארגני התיירות היוצאת שהשתתפו בדיון.

הראל שליסל מאגף התקציבים, שייצג את האוצר בוועדה, אמר שהמתווה מתוכנן לפעול עד לסוף השנה ולא להמשיך הלאה, לכן על העסקים להיערך בהתאם. "אם יהיה גל חדש של קורונה שיטרוף את הקלפים, זה אירוע אחר לגמרי", הוסיף, "אבל במצב בו נמשיך ביציאה, צריך להבין שהמדינה לא תחזיק את העסקים שנתיים-שלוש קדימה עד בלי די".

60 מיליון שקלים לבתי המלון

על פי ההצעה שהציגו המשרדים, המתווה ייכנס לתוקף במחצית השנייה של 2021, ויכלול סיוע המוערך בכ-60 מיליון שקלים לבתי המלון, ממוקדי התיירות הנכנסת שחוו פגיעה של 40% לפחות במחזור לעומת התקופה המקבילה ב-2019.

ביחס לבתי המלון אמר שליסל שיימשך המענק הקיים לפי תפוסת חדרים, בדגש על מלונות שחוו ירידה משמעותית במחזור.

"ישנם שני תנאים: לפחות 40% ירידה לעומת התקופה המקבילה ב-2019 כל שלושה חודשים, והתנאי השני הוא שמדובר במלונות מוטי תיירות נכנס", הסביר, "התקופה הראשונה היא השוואה של החודשים יולי-אוגוסט-ספטמבר השנה, מול אותה תקופה ב-2019".

חילוקי דעות על הנתונים בתיירות הנכנסת

על פי המתווה המתגבש, 45-40  מיליון שקלים יוקצו למארגני התיירות הנכנסת. בנוסף, האוצר הודיע כי תישקל תוספת של 5 מיליון שקלים למורי הדרך, אחרי חילוקי דעות במהלך דיון הוועדה על מספר מורי הדרך שזקוקים לכך.

על מארגני תיירות נכנסת אמר: "היה לנו שיח מאוד ארוך, גם יו"ר הוועדה היה מעורב, הצלחנו בסופו של דבר להגיע לסיכום על המסגרות לסיוע. מפה נשאר קצת לסגור את הפרטים, אבל 95% מהעבודה מאחורינו".

לטענת שליסל, נעשתה בדיקה ופילוח של מורי הדרך, ולהבנתו "מרבית מורי הדרך מעל גיל 45 ויוכלו ליהנות מההארכה הרוחבית שנעשתה לחל"ת. לעניין מי שמתחת לגיל זה, הוא יוכל ליהנות ממודל החל"ת הגמיש".

עמותות מורי הדרך טענו, מנגד, שעל פי הדירה שלהם כחצי מהעובדים במקצוע צעירים מ-45. בנוסף, טענו שמודל החל"ת הגמיש לא רלוונטי עבורם כי מרביתם עצמאי ם או שכירים יומיים.

פיני שני, סמנכ"ל משרד התיירות, טען שעל פי הנתונים שבידיו בין 500 ל-700 מורי דרך צעירים מ-45. "יש בישראל 6,420 מורי דרך בעלי רישיון", אמר, "חלק מאותה אוכלוסייה, ואנחנו לא יודעים כמה, לא עובד במקצוע הזה. חלק משמעותי עובד בתיירות הפנים, וזו לא נפגעה. מספר העוסקים בתיירות נכנסת, להערכת המעסיקים, הוא 2,000 בזמן שגרה ועוד מספר לא גדול של עצמאים. אנחנו מעריכים שהמספר שמתחת לגיל 45 הוא סדר גודל של בין 500 ל-700 איש".

"הפתרון שאנחנו נותנים הוא לא אידאלי, אבל הוא יודע לייצר ימי עבודה", הוסיף, "ברשות הטבע והגנים די מתקשים לגייס מורי דרך לעבודה, כי הם כבר עובדים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו): "אני מבין שיש פערים בין הנתונים שמציגים מורי  הדרך לבין הנתונים של משרד האוצר, הארגון טוען שמתוך 6,000 מורי הדרך כ-3,000 הם מתחת לגיל 45, ולכן הם לא זכאים לסיוע כל שהוא". קושניר ביקש להגדיל את הסיוע למורי הדרך ב-5 מיליון שקלים נוספים. שליסל השיב כי המשרד יבחן את הבקשה בחיוב.

"מתוך הבנה שכן צריך לסייע למורי הדרך העצמאים, עשינו כמה שיתופי פעולה שייצרו להם היצע עבודה, בין השאר במסגרת בית הספר של החופש הגדול", אמר שליסל, "אנחנו עוקבים לראות איך זה מתפתח, הבנו שיש אחוזי הרשמה גבוהים. גם ברשות הטבע והגנים יש תקציב למתן סיורים מסובסדים לציבור, גם שם מורי הדרך יכולים להשתלב".

"סך הכל מורי הדרך שלא מקבלים מענה מהחל"ת, להבנתנו, הם כמה מאות בודדים", הוסיף, "הכלים האלה יכולים לסייע משמעותית למורי הדרך".

למרות דברי שליסל, סקר שערכה עמותת 'מורשת דרך' של מורי הדרך בתיירות הנכנסת, רק כ-5% מהעובדים במקצוע השתלבו בעבודה אחרת.

אל על דורשת סיוע נוסף

נציגי אל על בוועדה מתחו, כאמור, ביקורת על כך שהמתווה לא יכלול סיוע נוסף לחברה או לעובדיה, למרות הקריאות של הממשלה למעט בטיסות.

איציק אליאב, סמנכ"ל הכספים בחברה: "ב-1 ביולי דחו את כניסת התיירים ל-1 באוגוסט ומי יודע מתי השער יפתח. למעשה כל ענף התיירות החוץ מושבת לגמרי. אנחנו נותנים שירות עם 32 מטוסים שחציים ריקים, מנסים להבריא את החברה עם אלפי עובדים שפוטרו".

"אם המדינה מחליטה שוב לסגור את השמיים ותיירות החוץ, אין לנו אפשרות, אנחנו עם 2.2 מיליארד חובות, ולא מקבלים מהמדינה שום סיוע", הוסיף, "כל הסיוע להשלמת הבטחה לעובדים לא רלוונטי לנו, אנחנו מבקשים את מה שצריך כדי לסייע לנו לשרוד. אי אפשר שהמדינה תסגור את השמיים ותאמר לנו 'תסתדרו'".

שרון בן יצחק, יו"ר מועצת עובדי אל על: "אני לא מכיר עוד גוף עם 6,500 עובדים שיום אחד הכל סוגרים לו הכל. וכמו שנאמר, חתמנו על הסכמים ופיטרנו עובדים. יש לנו 1,200 עובדים מתחת לגיל 45, עובדים מוחלשים עם הכשרות מיוחדות שאין להם מקום אחר. בכל העולם נתנו הממשלות מענקים לחברות הלאומיות שלהם".

גם מארגני התיירות היוצאת מתחו ביקורת על המתווה, וקראו להאריך את מתווה המענקים עבורם במספר חודשים. טלי לאופר מהתאחדות משרדי הנסיעות ביקשה מחברי הוועדה לא להצביע על תכנית שלא תכלול סיוע למשרדים ולסוכנים. "נשארו כמה חודשים, נצליח לצאת מזה, תנו לנו את החמצן", אמרה, "אנחנו מבקשים שימשכו המענקים למספר חודשים לענף".

גם אנשי ענף תיירות המרפא מחו על כך שאין עבורם פתרון כרגע. מרק כצנלסון מהאגודה הישראלית לתיירות רפואית: "אלפי אנשים מתחננים להיכנס לישראל לצורך תיירות מרפא, ומשרד הבריאות לא מרשה להם להיכנס. מנהלי בתי החולים מתחננים לכסף הזה. 70% מההכנסות של הענף הולכות לבתי החולים. המדינה לא סייעה לנו מעולם, ועכשיו היא מחסלת את מה שהשגנו".

ח"כ קושניר: "דווקא במקרים של תיירות מרפא, מדובר באנשים שבאים לפעילות ספציפית למטרה אחת במקום מסוים, אולי ניתן לאשר איזה מתווה אישור כניסה לישראל, כמובן בסמוך לבדיקות הנדרשות".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון באמירה שתתקיים פגישת עבודה עם נציגי אל על כדי להכיר את הנתונים ולראות במה ניתן לסייע וביקש לקבל נתונים בעניין התיירות היוצאת.

"אני מבקש סבלנות, אנחנו לא מפקירים אתכם", אמר קושניר, "כל חברי הוועדה, אין פה אופוזיציה או קואליציה, יש גם נכונות מצד שר התיירות והמשרד, ושר האוצר והמשרד. אני מבהיר שאין כוונה לחזור למענקים לכולם, אבל במקומות נקודתיים בהם נוכל לסייע, נעשה זאת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!