דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מפרץ חיפה

מפרץ חיפה / 150 מפגינים בחיפה: חייבים לעצור את הרחבת בז"ן

לקראת הדיון ביום שלישי על הרחבת בז"ן, קראו המפגינים לשר האוצר לעצור את ההחלטה. ראש עיריית חיפה יונה יהב הצטרף למפגינים אך זכה לקבלת פנים עוינת.

צעדה לכיוון רמב״ם בחיפה במחאה על התרחבות בז״ן (צילום: דבר ראשון).
צעדה לכיוון רמב״ם בחיפה במחאה על התרחבות בז״ן (צילום: דבר ראשון).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

150 תושבים הפגינו בחיפה אתמול (ראשון) כנגד הרחבת בתי הזיקוק לנפט במפרץ חיפה (בז"ן). ראש העיר יונה יהב הגיע להפגנה כדי להביע הזדהות עם המאבק, אך התקבל בקריאות גנאי. את ההפגנה יזם ארגון "מגמה ירוקה". במהלך ההפגנה, צעדו המשתתפים אל עבר המחלקה האונקולוגית בביה"ח רמב"ם במחאה על התכנית להרחבת מפעלי בתי הזיקוק בחיפה וכנגד מספר כתבי אישום הפעילים העומדים נגדם בגין דליפות מסוכנות וחריגות מהיתרי הפליטה המותרים.

כפיר לוי, ממובילי המאבק בזיהום מפרץ חיפה מטעם "מגמה ירוקה" נאם בהפגנה: "שרשרת ההחלטות הרשלניות באחרונה ובתוכם החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את התכניות להרחבת התעשיות של מתחם בז"ן חושפות את ההפקרות של מקבלי ההחלטות ביחס לחיפה ותושביה".

יונתן לבנה, תושב שכונת הדר בן 33, שהשתתף בהפגנה אמר כי "אני מאמין שביום שלישי כחלון ישנה את ההחלטה. הוא יכול לעשות את זה וצריך. יש מחקר של 22 חוקרים מחיפה שהראו קשר בין זיהום האוויר לתחלואה, והמשרד להגנת הסביבה עם משרד הבריאות פסלו את המחקר הזה מסיבות לא ברורות". הפסילה נומקה ע"י ועדה מדעית של המשרדים בבעיות מתודולוגיות חמורות, אך התוצאה היא שכעת אין שום מחקר רשמי של מדינת ישראל לגבי זיהום האוויר במפרץ והשפעתו הבריאותית.

להחלטה להרחבת בז"ן קדמו התנגדויות ועררים שנדחו בוועדה הארצית לתכנון ובניה. לקראת הדיון ביום שלישי הקרוב בוועדה הארצית סומן שר האוצר על ידי פעילי 'מגמה ירוקה' כאיש המרכזי שיכול לשנות את ההחלטה, באמצעות הוראה ליו"ר הועדה אביגדור יצחקי לקיים דיון נוסף בהחלטה ולהוביל לביטולה או להקפאתה.

יונה יהב משוחח עם פעילי ההפגנה (צילום: דבר ראשון).
יונה יהב משוחח עם פעילי ההפגנה (צילום: דבר ראשון).

ראש עיריית חיפה יונה יהב הודיע כי יגיע להפגנה לתמוך בתושבים, אך כאשר הגיע לשטח נתקל בקריאות בוז של מפגינים אשר נטשו את במת ההפגנה והלכו לעבר ראש העיר. בחודשיים האחרונים הוציא יהב הודעות נחרצות בהן הודיע כי עיריית חיפה תוסיף להיאבק נגד ההחלטה להרחבת בז"ן כולל עתירה לערכאות משפטיות. התושבים הביעו כעס על כך שיונה יהב מתנגד לאישור ההרחבה לאחר שתמך בה בשלבים מוקדמים, ומכריעים יותר, של תהליך קבלת ההחלטה.

מהנדס העיר לשעבר שמואל גלברט פרסם בדף הפייסבוק פוסט בו הוא מבקר את יהב ומעריך יהב יציב לבז"ן יהיו תביעות רכות בלבד, כאלה שלא יפחיתו באופן משמעותי את הפליטות המזהמות ממפעלי החברה.

יהב: כולנו במאבק על אויר נקי. הממשלה מקדמת הרחבת בז"ן. אסור לנו לשתוק!קוראים לזה: ספין. "הממשלה מקדמת"… ומי תמך…

Posted by Shmuel Gelbhart on Friday, September 2, 2016

 

מה היעד הבא ?

אף כי נגד בז"ן עומדים כתבי אישום על הפרות שונות של המגבלות שהטיל המשרד להגנת הסביבה, מדובר בכתבי אישום נקודתיים, שלא סביר שיש להם השפעה על החלטות יסודיות כמו אישור תכנית ההרחבה המיועדת להרחיב את שטח המפעל ל120% מהשטח הנוכחי. לדיון ביום שלישי בוועדה הארצית לתכנון ובניה יש חשיבות גדולה יותר. הדיון הזה נקבע לאחר סדרת הפגנות מול הבית של השר כחלון, כאשר במהלך אחת מהן הוא התקשר לאביהו האן, חבר סיעת "הירוקים" ממועצת העיר חיפה והודיע לו כי יתקיים דיון נוסף. ההודעה הרשמית על הדיון התעכבה ובה נמסר כי ה"דיון" איננו בהחלטה, אלא דיווח למליאת המועצה על ההחלטה.

האן השתתף בהפגנה אתמול ואמר לדבר ראשון כי "הדיון הולך להיות 3 שעות והוא עדיין לא הישג. הוא יהיה הישג אם יוחלט בסופו לקיים דיון חוזר בהחלטה עצמה וזו המחויבות של כחלון ואביגדור יצחקי להוביל את זה. "

האם אישור תכנית ההרחבה מהותי יותר מהיתר פליטה של המשרד להגנת הסביבה ?

"שניהם חשובים מאוד. אישור התכנית יותר מהותי כי הוא יאפשר לבז"ן להוסיף מתקני ייצור. אנחנו נאבקים על היתרי הפליטה וזה לא פחות חשוב."

צעדה לכיוון רמב״ם בחיפה במחאה על התרחבות בז״ן (צילום: דבר ראשון).
צעדה לכיוון רמב״ם בחיפה במחאה על התרחבות בז״ן (צילום: מגמה ירוקה).
מפגינות מול ביה״ח רמב״ם בחיפה כנגד הרחבת בז״ן (צילום: דבר ראשון)
מפגינות מול ביה״ח רמב״ם בחיפה כנגד הרחבת בז״ן (צילום: דבר ראשון)

אם ביום שלישי לא יוחלט על דיון מחודש, מה היעד הבא ?

"אנחנו נעתור עתירה מנהלית כנגד התכנית בבית המשפט המחוזית כדי לפסול אותה בעזרת ארגון "אדם טבע ודין". יש הרבה מאוד כשלים בתכנית, אבל ברמה הכי בסיסית התכנית הייתה תכנית הסדרה של שטח של לא הוסדר ולא תכנית הגדלה".

ביום רביעי יתקיים שימוע ציבורי של המשרד להגנת הסביבה על טיוטת היתר הפליטה של בז"ן בקרית הממשלה ברחוב פל-ים בחיפה בשעה 17:00 כאשר באותו היום ידון בית המשפט בכתבי האישום כנגד בז"ן.

על פי נתוני המשרד, זיהום האוויר הנפלט מהתעשייה באזור מפרץ חיפה החל לרדת כבר ב-2008 והוא כעת נמוך משמעותית מרמות הזיהום שנמדדו לפני כניסת חוק אוויר נקי לתוקף, בשנת 2011. למרות זאת, למחאת התושבים יש הגיון נוסף – מדוע מדינת ישראל צריכה לאשר קיום תעשייה פטרוכימית באזור צפוף אוכלוסיה, אשר מייצרת בעיקר עבור ייצוא, כאשר הזיהום – בכל כמות שהיא – נשאר בארץ ? ככל שבמשק הישראלי יתרבו החלופות של הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים ולא מזהמים החשיבות האסטרטגית של התעשייה הפטרוכימית תהיה במגמת ירידה, אך תהליך זה, אם יתרחש, צפוי לקחת עשרות שנים. בינתיים, המאבק בין האינטרס התעשייתי, המפרנס גם אלפי עובדים מאזור המפרץ, לבין דאגת התושבים לאיכות הסביבה, יימשך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!