דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

המשנה למנכ"ל שיבא: "מישהו חושב שיכולנו לנצח את הקורונה בלי עובדי המנהל והמשק?"

פרופ' ארנון אפק ל'דבר': "הם התשתית של מערכת הבריאות הציבורית, אוכלוסייה שלא מרוויחה הרבה, ודווקא בה פוגעים" | שביתת עובדי המנהל והמשק נכנסה ליומה השני

פרופ' ארנון אפק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
פרופ' ארנון אפק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"ישראל מתנערת מהחובות החברתיים שלה גם כלפי האוכלוסייה עצמה וגם כלפי האנשים המסורים שמשרתים אותה," אומר ל'דבר' פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא, על שביתת עובדי המנהל והמשק בבתי החולים הממשלתיים. העובדים דורשים שמשרד הבריאות יגדיר את מספר החדרנים, הטכנאים, הטבחים והמזכירות שדרושים לכל מיטת אשפוז או מטר מרובע של שטח תפעולי, בדומה למפתחות התקינה שיש היום לרופאים ואחיות.

"עובדי מנהל ומשק הם חלק אינטגרלי מהעבודה בבית חולים", מסביר פרופ' אפק, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד הבריאות, "אני יודע שתמיד הרופאים והאחיות נמצאים בחזית, מקבלים את כל התשבוחות ומוחאים להם כפיים במרפסות, אבל ברקע הם אלה שנמצאים".

שביתת עובדי המנהל והמשק במרכז הרפואי שיבא (צילום: ועד מנהל ומשק שיבא)
שביתת עובדי המנהל והמשק במרכז הרפואי שיבא (צילום: ועד מנהל ומשק שיבא)

"ברגע שפרצה מגפת הקורונה, שיבא הייתה הראשונה שבנתה את התשתיות", הוא מוסיף, "לקחנו חניון ותוך יומיים שלושה הפכו אותו למחלקת טיפול נמרץ קורונה. מישהו חושב שאפשר לעשות את זה בלי מנהל ומשק? מדינת ישראל הרימה מבצע חיסוני קורונה הכי טוב בעולם. זה בזכות המערכים הלוגיסטיים של קופות החולים ושל בתי החולים. מישהו חושב שיכולנו להקים מתחם חיסוני קורונה, לצאת ולהקים מתחמים בסיוע לקופות החולים ולחסן את המשטרה בלי עובדי המנהל והמשק?".

לדבריו, "תמיד שוכחים אותם. תמיד הם נמצאים בצד. וכשכבר נתנו להם מעט מאוד תקנים, בהשוואה לכל העובדים האחרים בקורונה, אז גם את זה מקצצים להם. מדובר באוכלוסייה שלא מרוויחה הרבה. ודווקא בה פוגעים".

"אנחנו מבינים שהמאבק הזה חשוב, ואנחנו מזדהים איתו"

פרופ' אפק מסביר שהיעדרם של החדרנים, כוח העזר, העובדים התפעוליים והמזכירים, חוץ מהתורנים שנשארו במחלקות מצילות החיים כמו אונקולוגיה ודיאליזה, מגביר את העומס על צוותי הרופאים והאחיות.

שביתת עובדי המנהל והמשק במרכז הרפואי שיבא (צילום: ועד מנהל ומשק שיבא)
שביתת עובדי המנהל והמשק במרכז הרפואי שיבא (צילום: ועד מנהל ומשק שיבא)

"האחים והאחיות גם מתגייסים כדי לטפל, לנקות, לשטוף את החולים ולעזור, אבל זה לא משהו שיכול להמשיך לאורך זמן. זה עוד עומס עליהן", הוא אומר, "מעבר למטלות שהוטלו על הרופאים והאחיות, חדר האוכל של הצוות והסעות הצוותים לא פעילים בעקבות השביתה".

"אז כולם מתגייסים כי אנחנו מבינים שהמאבק הזה חשוב, ואנחנו גם מזדהים איתו", הוא מוסיף.

ומה יהיה בהמשך?

"בסופו של דבר זה חלק מההזנחה הכוללת של מערכת הבריאות, וזו רק ההתחלה. צפוי לנו מאבק מאוד קשה.

"אנחנו מזדהים עם עובדי המנהל והמשק ותומכים במאבקם הצודק. בסוף בסוף זו התשתית שעליה בנוייה מערכת הבריאות הציבורית. ישראל ניצחה את הקורונה בזכות מערכת הבריאות הציבורית, ועובדי המנהל והמשק הם התשתית שלה.

"יש עכשיו חוק הסדרים שאנחנו מחכים לראות מה יהיה תוכנו, ואם הוא באמת יחזק את הרפואה הציבורית או שעוד פעם במסווה של חיזוק הרפואה הציבורית יפגעו בה וינסו להצר את צעדיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!