אונייה ראשונה של חברת MSC הגיעה אתמול (שלישי) לנמל המפרץ החדש בחיפה לצורך פינוי מכולות ריקות וסיוע בתהליך הרצת מתקני הנמל שמיועד להתחיל לפעול בספטמבר. האונייה פינתה כ-1,000 מתוך כ-40,000 המכולות הריקות העודפות שסותמות את הנמלים ומסופי האחסון.
האונייה נקלטה לצורך טעינת מכולות ריקות ופינוין מישראל לטורקיה. מדובר באונייה קטנה יחסית של חברת MSC, שמסייעת גם להתחיל את הרצת מתקני הנמל. מקורות בתחום הנמלים מסרו ל"דבר" כי האניה פינתה כ1,000 מכולות רקות בלבד.
עומס המכולות הריקות הקיים סותם את הנמלים ומסופי האחסון למכולות ומשבש קשות גם את עבודת נהגי המשאיות והמגזר העסקי המשתמש בשרותי הנמלים.
אוניה ראשונה, MSC MARYLENA (IMO: 9169031) בנמל המפרץ – לטובת איזון לוגיסטי מכולות ריקות
תמונה לא שלי – לכן לא יודע למי לתת קרדיט pic.twitter.com/vQ71xWzaKi— Elyakim-BenHakoun, PhD ????????????️ (@ElyakimBH) July 13, 2021
לפי גבי בן הרוש, יו"ר איגוד המובילים יש 40,000 מכולות בארץ מעל הצפי שנתקעו בישראל וסתמו את מסופי האחסון בנמלים וגם את המסופים הפרטיים. " כבר לפני 4 חודשים שמשרד התחבורה יוציא הוראה מיוחדת להפעיל את הנמלים הסינים באשדוד ובחיפה – שעומדים להיפתח בספטמבר. יש להם שטחים לוגיסטיים ענקיים וריקים".
האניה הנוכחית מהווה רק "דגימה" של השימוש במנופים החדישים והאוטומטים של הנמל. בעוד מספר שבועות אמורה להגיע אונייה גדולה יותר שתוכל לפנות יותר מספר גדול יותר של מכולות.
פעילות זו לא תוכל לסייע לתור למסופי המטען הכללי ופריקת הגרעינים – תחומים הזקוקים לשדרוג גם הם, וסובלים גם הם מקצב עבודה מוגבל. בתורים אלו בולט הנמל הפרטי של מספנות ישראל, גם כאשר יש כושר קליטה לאניות בנמל חיפה.
מבירור עם מספר משתמשים בנמלים – יש יבואנים שמעדיפים את השירות בנמל הפרטי, על פני השירות בנמל חיפה, גם כאשר מדובר בספיגת הפסדים בשל המתנת אניות מחוץ לנמל.
כיום, הנמלים לא מספקים אנרגיה לאניות עוגנות באמצעות חשמל, מה שיוצר מצב בו גם האניות העוגנות וגם האניות הממתינות בקרבת הנמל שורפות דלק אניות, מה שמגביר את זיהום האוויר במפרץ.