דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / מי שלא יודע מתי מבשיל אבוקדו, שלא יוביל רפורמה בחקלאות

הרפורמה שהציע שר האוצר בחקלאות היא רשלנית, ונעשתה ללא התייעצות עם גורמי מקצוע ועם החקלאים | המשמעות יכולה להיות פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית

הפגנת החקלאים נגד צעדי הממשלה בירושלים, דצמבר 2016 (צילום: יח"צ)
הפגנת החקלאים נגד צעדי הממשלה בירושלים, דצמבר 2016 (צילום: יח"צ)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

הרפורמה החקלאית שפרסמו אתמול (רביעי) שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, שכוללת בין היתר הסרת מכסים על פירות וירקות ומעבר לתמיכה ישירה בחקלאים, התקבלה אצל החקלאים בהפתעה וזעם רב, והם אף כינו אותה "יריקה בפרצוף".

ארגוני החקלאים, המועצות האזוריות ותנועת המושבים מיהרו להכריז על שביתת אזהרה ויציאה למאבק משותף נגד רוע הגזרה שעלולה כלשונם "להשמיד את החקלאות הישראלית".

רמז מטרים לאופייה האגרסיבי והחד-צדדי של תכנית הרפורמה החקלאית ניתן היה לראות לפני שבוע, אז שר האוצר ירד אל העם וקפץ לסופר לטובת פוטו-אופ, שבמסגרתו השתומם מדוע אין אבוקדו בסופר. "60 שקל לקילו אבוקדו בסופר זה לא מצב תקין. אנחנו עוד שוקלים ומתדיינים ורוצים לעשות את הכול בהסכמה. אני האחרון שפוחד להתעמת, אבל צריך להגיע להסכמות כמה שאפשר", אמר השר, ברמיזה על ״כוחם האדיר״ של חקלאי ישראל, שיושבים כביכול על ערימות של אבוקדו בווילות הפרטיות שלהם בקיסריה וכפר שמריהו.

מה שליברמן לא סיפר, ואולי אפילו לא יודע, זה שחודש יולי הוא לא עונת השיווק של אף אחד משבעת זני האבוקדו הגדלים בארץ. אולי, חשב ליברמן, אם ישתחררו סוף-סוף חקלאי ישראל מהעול של מועצת הצמחים, יואילו פירות האבוקדו להבשיל כבר ביולי. אולי אם הדובדבנים ברמת הגולן ישמעו על פתיחת המשק ליבוא, הם ימהרו להבשיל בינואר.

מחירי הפירות והירקות בארץ אכן גבוהים. אין עוררין שדרושה רפורמה מקיפה בחקלאות בישראל. גם החקלאים עצמם יודעים את זה ומסכימים לזה. אבל תכנית שמקודמת בצורה כוחנית וללא שום דיאלוג לא תוזיל אף פרי, ואף תעלה מחירים בטווח הארוך.

חשיפה ליבוא, כמו שמציעים במשרד, צריכה לקרות בצורה הדרגתית ומבוקרת. בנוסף, אם למהלך לא יצורפו גם צעדים להתמודדות עם פערי התיווך הגבוהים של רשתות השיווק, שמהם מתעלמת הרפורמה הנוכחית לחלוטין, ההוזלה כולה תישאר בידיו של רמי לוי ודומיו.

גם ההחלטה לקדם מעבר לתמיכה ישירה, מהלך שהחקלאים לא מתנגדים לו באופן מוחלט, דורש הרחבה תקציבית משמעותית. השיטה הנוכחית של סבסודים ותמיכות עקיפות ושליטה במחירי השוק בענפים מסוים נוחה לאוצר לא פחות מאשר לחקלאים, שכן היא מקטינה את חלקו של אוצר המדינה במשק החקלאי באופן ישיר. מעבר לתמיכה ישירה בתקופה שבה האוצר רק קורא לקיצוצים וגזרות כלכליות עלול להוביל לשחיקה הגדרתית בתמיכה לחקלאים ולסגירה של ענפים שלמים.

מי שלא יודע מתי עונת האבוקדו, אולי כדאי שלא יעשה רפורמות בחקלאות. ואם הוא מתעקש, לפחות שיקשיב לחקלאים ולאנשי המקצוע המומחים במשרד החקלאות, שעמם כלל לא טרחו להתייעץ בגיבוש הרפורמה.

אם כבר עוסקים בחשיפה ליבוא, מאז הקורונה יש ברחבי העולם יבול פורה במיוחד של רעיונות כלכליים, כמו הגדלת התקציב, תמיכה במשקים מקומיים והשקעה בתשתיות, שנתמכות על ידי ממשלות וארגונים כלכליים מהמובילים בעולם. אולי כדאי שבאוצר יתמקדו בלחשוף את אנשי משרדם ליבוא, במקום את החקלאי מהמושב בגבול לבנון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!