
טיוטת חוק ההסדרים פורסמה אתמול (חמישי) בלילה באתר משרד האוצר להערות הציבור. לפי הטיוטה, האוצר דוחף לפתיחה ליבוא והסרת רגולציה בכל הכוח, ועוצר רק כשאין ברירה. הסעיפים הדרמטיים ביותר בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה בשבוע שעבר עדיין מופיעים בטיוטה הנוכחית, ורק הרפורמה ברגולציה שהוצאה מחוק ההסדרים בלחץ היועמ"ש אביחי מנדלבליט לא מופיעה בה. עם זאת, גם הרפורמה הזו מופיעה בכותרת, שמעידה ככל הנראה על כוונת האוצר להמשיך ללחוץ על הכנסתה לטיוטה הסופית, שאמורה להיות מוגשת לממשלה בתחילת אוגוסט.
הטיוטה החדשה כוללת עדיין את הרפורמה ביבוא, שתקל על יבוא מוצרי מזון וצריכה ממדינות מפותחות. על פי הרפורמה, החל מ-2024 יחולו שלושה מסלולים שונים ליבוא מוצרים, שהאישור להם יהיה קל להשגה. הראשון הוא יבוא על בסיס עמידה ברגולציה של האיחוד האירופי, שלא ידרוש עוד בחינה בישראל, השני הוא יבוא על בסיס התאמה למוצר שכבר משווק באישור בישראל, והשארת המסלול הקיים למספר מוגבל של מוצרים, בהם מזון תינוקות, בשר ואלכוהול.
סעיף דרמטי עוד יותר שמופיע בטיוטה העדכנית הוא הרפורמה ביבוא התוצרת החקלאית. בניגוד להגנות הקיימות בחוק, הרפורמה תביא ליצירת ברירת מחדל חדשה שבה לא קיימות הגנות יבוא על תוצרת חקלאית, וניתן יהיה לייבא מוצרי מזון חקלאיים ללא צורך באישור מיוחד, על בסיס התנאים של הרפורמה ביבוא בלבד. לפי הצעת החוק, הרפורמה תיכנס לתוקף חצי שנה אחרי אישור ההחלטה.
במקום ההגנות הקיימות, הרפורמה קובעת שהמדינה תתמוך באופן ישיר בחקלאים בצורת תשלומים. התמיכה הישירה בחקלאים תהיה 100 שקל לדונם מעובד, בכפוף להפחתת המכסים. סך התמיכה הישירה יעמוד על 420 מיליון שקלים בשנה.
הרפורמה ברגולציה, שהוצאה מחוק ההסדרים בהוראת היועמ"ש, נכנסה לטיוטה המעודכנת ככותרת בלבד. בטיוטה נכתב שהצעת הרפורמה תופץ להערות הציבור בימים הקרובים, אבל נכון לעכשיו היא לא נמצאת בחוק ההסדרים.
המהלך המוצע כולל את חקיקת "חוק יסודות הרגולציה", שקובע אמות מידה לרגולציה נכונה, ובעיקר הקמת מערכת שמפקחת על הגופים שעוסקים בתחום. המערכת מורכבת מהרשות לרגולציה, גוף חדש שיוקם עם נציגי משרד המשפטים והאוצר, וכן ועדת שרים לרגולציה, שאליה יגיעו הוראות שייפסלו על ידי הרשות.
לרשות החדשה אמור להיות תפקיד מטה באיסוף ומעקב אחרי מצב הרגולציה, אבל לב העניין הוא מערכת היחסים שתיווצר בינה לבין הגופים הרבים שעליהם תפקח. החוק המוצע קובע שבכל קביעה של רגולציה חדשה תהיה חובת היוועצות עם הרשות, שיכולה גם להחזיר את הרגולטור לשולחן השרטוטים, או לפרסם חוות דעת שלילית ולהביאה לוועדת השרים.