דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רכבת ישראל

רכבת ההפתעות / בג"ץ: אין תוקף להוראת רה"מ להפסקת עבודת הרכבת בשבת האחרונה

צו הביניים יצא בעקבות עתירתה של ח"כ זהבה גלאון (מרצ). ח"כ גלאון: "מדובר בניצחון אדיר". נתניהו בתגובה: "זה סדר תקין ואני חושב שהדבר הזה נכון ושם קץ לפרשה הזו"

הנפת שלד הברזל של התחנה באוגוסט 2016 (צילום: עמר כהן)
הנפת שלד הברזל של התחנה באוגוסט 2016 (צילום: עמר כהן)

בתגובה לעתירתה של יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון, הוציא אתמול (שלישי) שופטת בית המשפט העליון ענת ברון צו ביניים לפיו אין תוקף להוראה שנתן ראש הממשלה לרכבת ישראל ביום שישי האחרון, עד לדיון בעתירה.

צו הביניים ניתן לאחר שהוגשו לבית המשפט התשובות של הגורמים הקשורים בעניין – רכבת ישראל, ותגובתם המשותפת של ראש הממשלה, שר התחבורה ושר העבודה, שניתנה באמצעות פרקליטות המדינה.

תשובת הרכבת לעתירה איששה למעשה את הבסיס העובדתי שהציגה ח"כ גלאון בעתירתה – לרכבת היו היתרים לעבודה בשבת, ובשל הנחייה שהגיעה למנכ"ל הרכבת באופן טלפוני דקות לפני כניסת השבת נאלצה הרכבת לבטל את העבודות ברגע האחרון. על פי תשובת הרכבת, בשל העובדה שההוראה ניתנה דקות לפני כניסת השבת, לא יכלו הפועלים להשיב את חלקי המסילה חזרה ולכן הושבתה עבודת הרכבת ביום א' שלאחר מכן.

גם תשובת הפרקליטות, בשם ראש הממשלה והשרים המעורבים, לא ערערה את העובדות האלו, ואף להיפך. הפרקליטות הדגישה שההיתר לעבודה בשבת שהיה לרכבת עדיין בתוקף. עם זאת הפרקליטות טענה כי אין מקום לדון בעתירה, כיוון שמדובר בעניין שכבר עבר זמנו.

מאחר והתמונה העובדתית נותרה ללא מחלוקת בפני השופטת ברון, לא נותר לה אלא לקבוע – כפי שהסכימו כל הצדדים – כי ההיתר לעבודה בשבת הינו בתוקף, ולקבל את הטענה הבסיסית של חברת הכנסת גלאון כי ככל שראש הממשלה או מי מטעמו הנחו בעל פה את אנשי הרכבת להמנע מביצוע העבודות, הרי שלהוראה שכזו בדרך שכזו אין תוקף.

בשולי הדברים יצויין כי התשובות של הרכבת והשרים כפי שניתנו לבג"ץ מאששות את תיאור הדברים שנתנה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, ומנוגדות לתיאור הדברים שהשמיע ראש הסגל של רה"מ יואב הורוביץ בהופעתו באולפני הטלוויזיה בשבת האחרונה. הורוביץ טען שהחלטה על ביטול העבודות התקבלה מוקדם יותר במהלך השבוע שעבר, ומשרד התחבורה החליט על דעת עצמו לבצע העבודות. טרנר אמרה ש"כאשת מקצוע, היה לי קשה לשמוע את דבריו של הורוביץ בטלוויזיה שהיו רחוקים מתיאור המציאות".

תגובות

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנמצא בהולנד, הגיב לפסיקה במהלך מסיבת עיתונאים: "אני מכבד את ההחלטות של בג"ץ. אני חושב שהן מבהירות את סדר הדברים. השר האחראי הוא שר העבודה והוא יקבל לפי החוק את ההחלטות, מהן העבודות הנחוצות ואלה יתבצעו, אם צריך, גם בשבת". נתניהו הבהיר: "העבודות שאינן נחוצות יבוצעו בימי חול. זה סדר תקין ואני חושב שהדבר הזה נכון ושם קץ לפרשה הזו. כל אזרחי ישראל חילונים וחרדים כאחד צריכים להתנהל לפי הפסיקה הזו וההחלטה הזו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90

ח"כ זהבה גלאון, מסרה בתגובה לצו הביניים של בג"ץ כי "מדובר בניצחון אדיר. בג"ץ לא קיבל את הטענה עזת המצח של הפרקליטות שמדובר ב'נושא תיאורטי', והוא מבקש לזמן דיון בהרכב בהקדם, כדי לקבל הסברים לגבי התנהגותו הבלתי חוקית בעליל של ראש הממשלה".

תורים ברכבת חוף הכרמל בחיפה (צילום: דבר ראשון).

זהבה גלאון. ארכיון. (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

זהבה גלאון. ארכיון. (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

עוד לפני פסיקת בג"ץ, התייחסה ח"כ גלאון לתגובת המדינה על עתירתה ואמרה כי "זו עזות מצח שהפרקליטות מנסה להסתתר מאחורי תשובות פרוצדורליות קלושות, כאילו שהעניין הפך לתיאורטי. שתיקת הפרקליטות בשאלה המרכזית אם לראש הממשלה הייתה סמכות להורות על ביטול העבודות, כמוה כהסכמה עם עמדתי, שראש הממשלה פעל בצורה שערורייתית וללא סמכות. לכל אורך התגובה של הפרקליטות לא נמצאה ולו מילה אחת שתצדיק את פעולתו של נתניהו. אלמלא העתירה, הציבור בישראל יכול היה לחשוב שראש הממשלה כאדם יחיד יכול להורות לכל גוף במדינה להפסיק לבצע פעולות שחיוניות עבור הציבור".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!