דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רכבת ישראל

משבר נתניהו-כץ / בתום סוף שבוע פוליטי דרמטי ושיבושי תנועה הוחלט - כץ לא יפוטר

נתניהו נזף בשר ישראל כץ בפתח ישיבת הממשלה ואמר "שרים מתמנים כדי למנוע משברים, לא כדי לייצר אותם", והשמועות נפוצו כי נתניהו החליט לפטרו. בהמשך היום דווח על פגישה בין השר כץ לראש הסגל של רה"מ, ועל כך שהפיטורים ירדו מעל הפרק

נתניהו וכץ בישיבת הממשלה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
נתניהו וכץ בישיבת הממשלה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
שי ניר

תנועת הרכבות התחדשה אמש כסדרה בקו בין ת"א לחיפה אך עדיין לא ברור עד לאן יתפתח המשבר הפוליטי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ. מנכ"ל רכבת ישראל,  בועז צפריר, עדכן על זמני התחדשות הקווים ואמר כי הוא "מודה לכל הצוותים הטכניים ולעובדי הרכבת כולם שפעלו החל ממוצאי שבת לבצע את עבודות התשתית במקצועיות, ביסודיות וביעילות".

בפתח ישיבת הממשלה השבועית המשיך נתניהו בקו הנזיפה בכץ, ואמר, כאשר כץ יושב לצידו, "כשלא רוצים משבר, ניתן להימנע ממנו. אני מצפה בעניין הזה לשיתוף פעולה מלא מצד כל השרים. שרים מתמנים כדי למנוע משברים ולפתור בעיות, לא לייצר אותן." עוד אמר נתניהו כי "בשבע השנים האחרונות הממשלה השקיעה קרוב ל-30 מיליארד שקל בהרחבה מסיבית של כבישים, של מסילות ברזל, וכמובן גם של בניית מחלפים, מנהרות וכדומה. הצלחנו לבצע כל זאת בלי משברים מיותרים."

מהשר כץ לא נמסרה תגובה לדברים אך עוד קודם לישיבת הממשלה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, תיארה בראיונות לכלי התקשורת, כיצד נראה ביטול העבודות המפתיע ביום שישי האחרון. בין היתר תיארה טרנר כי לא הייתה כל הנחייה לבטל את העבודות וכי משרד העבודה, שאחראי על אישור העבודות בשבת לא עידכן אותה כי אישור העבודה בשבת בוטל. רק כאשר שמעה טרנר דרך התקשורת כי ישנה הנחיה לבטל את העבודות התקשרה היא, מיוזמתה, אל ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, יואב הורוביץ, ושאלה אם יש אמת בידיעה כי ניתנה הנחייה למשרד העבודה לבטל את האישורים. הורוביץ, כך על פי טרנר, הופתע שמשרד התחבורה לא עודכן, העלה את מנכ"ל משרד העבודה על הקו שאישר כי הודעה שכזו, על ביטול העבודות, לא ניתנה עדיין על ידי משרד העבודה. ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה הורה אז למנכ"לית משרד התחבורה ומנכ"ל משרד העבודה לבטל את העבודות, ועל פי טרנר, הדבר נעשה בהתאם להנחייה זו.

"כאשת מקצוע", אמרה טרנר בגלי צה"ל, "חשתי אי נוחות כאשר ראיתי את ראש הסגל הורוביץ אומר באולפן הטלוויזיה ביום שבת דברים לא מדוייקים". תיאור הדברים שהציג הורוביץ במהלך היממה האחרונה היה שבמהלך השבוע שעבר סוכם על הביטול של רוב רובן של עבודות התשתית ברכבת שתוכננו לשבת האחרונה, אך סמוך לסוף השבוע ניתנה "הוראה מלמעלה" במשרד התחבורה לבצע את העבודות בכל זאת. ולכן, על פי גרסת לשכת ראש הממשלה, נדרשה התערבות ברגע האחרון לצורך ביטול העבודות. מנכ"לית משרד התחבורה, כאמור, תיארה הדברים אחרת.

היממה הדרמטית הגיע לסיומה עם צאת הודעה של גורמים בלשכת ראש הממשלה כי פיטורי השר כץ ירדו מעל הפרק. הדברים באו לאחר פגישה שהתקיימה בין השר כץ, שמקפיד בימים האחרונים על דממה תקשורתית, לבין ראש הסגל הורוביץ. נראה שנתניהו נסוג מכוונתו לפטר את השר כץ, בין היתר, בשל הלחצים הפנים מפלגתיים שהופעלו עליו, והקריאה לאיחוד שורות. לא מן הנמנע שגם התמיכה הציבורית לה זכה כץ בימים האחרונים, שהתבטאה גם בסקר שפורסם אמש ברשת ב' של קול ישראל ועל פיו למעלה מ-80% מהציבור סבורים שאל לנתניהו לפטר את כץ, עשתה את שלה.

המשבר סביב עבודות השיפוצים בשבת ברכבת ישראל החל לפני שבועיים, לקראת הרחבתה של תחנת הרכבת 'השלום' בתל אביב ועבודות במסילה שתוכננו בקו ת"א-חיפה. ראשי הסיעות החרדיות דרשו שלא לקיים את העבודות במהלך השבת, בעוד שר התחבורה ישראל כץ הודיע שקיום העבודות ביום חול יסכן חיי אדם. לאחר התערבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו סוכם שיבוצעו רק עבודות שדחייתן תסכן חיי אדם, ושתוקם ועדה לתיאום בין משרד התחבורה לסיעות החרדיות. בסופו של דבר בוצעו בשבוע שעבר רק עבודות ההרחבה ברכבת השלום, והעבודות בקו ת"א חיפה נדחו לסוף השבוע האחרון. אך גם סיכום זה התערער כאשר במוצאי השבת שעברה תקפו ראשי הסיעות החרדיות את התנהלותו של השר ישראל כץ בפרשה. זאת על רקע משבר פוליטי בין נתניהו לכץ סביב השליטה במזכירות מפלגת הליכוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!