דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

השלמת ההכנסה לגמלאים: "זו בשורה, מנסים להעלות את הקצבה לפחות 15 שנה"

לדברי מרינה זמסקי, מנכ"לית 'פורום למען משפחות העולים', 190 אלף יוצאי חבר העמים ייהנו מהתוספת עליה הודיע שר האוצר | עם זאת היא מדגישה: "זה לא חוק רוסי, זה ייטיב עם כל האבות והסבים שזקוקים לכך"

מרינה זמסקי, מנכ"לית 'פורום למען משפחות העולים.  (צילום: אלבום פרטי)
מרינה זמסקי, מנכ"לית 'פורום למען משפחות העולים. (צילום: אלבום פרטי)
דוד טברסקי
יונתן קירשנבאום

"מדובר בבשורה, העובדה שהחלטה תיכנס לתוקף ב-1 בינואר, החיבור של קצבת הזקנה לדד ליין אמיתי", אומרת ל'דבר', מרינה זמסקי, מנכ"לית 'פורום למען משפחות העולים' על הודעת שר האוצר אביגדור ליברמן בנושא הגדלת השלמת ההכנסה לגמלאים ב-500 שקלים. לדבריה, "עד היום היה מאוד לא ברור תקצבו את השלמת ההכנסה כפי שעשו, אבל עכשיו הקריטריונים ברורים וזה נותן עוגן. זה הוגן וצודק".

ההחלטה של שר האוצר תעלה את השלמת ההכנסה לקשישים ב-14%. קצבה חודשית ליחיד תעמוד על 3,710 שקלים, ולזוג על 5,865. זאת לעומת המצב היום, בו עומדת הקצבה ליחיד על 3,237 שקלים, ולזוג 5,117. כ-195 אלף משקי בית, בהם כ-270 אלף קשישים צפויים להנות מהמהלך.

"מנסים להעלות את הקצבה לפחות 15 שנה" מסבירה זמסקי, "ליברמן עצמו ניסה להשפיע על הקצבה, כולל ניסיונות לקשור אותה לשכר המינימום". בשני העשורים האחרונים הבשורות המשמעותית ביותר עבור פנסיונרים עולים הגיעו בעיקר מבחוץ עם ההעברות פנסיוניות מרוסיה ואוקראינה וכספים מגרמנייה.

ב-2015 קמה ועדה מיוחדת לעניין, בראשות שר העלייה והקליטה דאז זאב אלקין, שהוחלף בהמשך על ידי סופה לנדבר. אבל למרות שורת מסקנות על חשיבות העלאת הקצבה, לא נעשה דבר.

"190 אלף יוצאי חבר עמים ייהנו באופן ישיר מההעלאה", אומרת זמסקי. עם זאת, היא מדגישה שמדובר בצעד שייטיב עם עשרות אלפי אזרחים שלא הספיקו לצבור פנסיה: "זה לא חוק רוסי. החוק הזה הוא עבור האבות והסבים שמגיע להם, לחברה מותקנת שנותנת כבוד לקשישים שלה, בלי קשר למוצא שלהם".

על פי זמסקי, חלק גדול מהעולים כמעט ולא צובר פנסיה מספיקה למחייה, גם אם עבד שנים בישראל. "לא מדובר פה רק בציבור הקשישים", היא מסבירה, "אדם שהגיע לארץ ב-1990 או ב-2000, ועבד 30-20 שנה בתעסוקה מלאה אבל בשכר נמוך, לא צבר כלום. לכן אנשים בני 70 ו-80, ואפילו יותר מבוגרים ממשיכים לצאת לעבוד. מעל ל-20 אלף זכאי דיור ממשרד הקליטה שעומדים בתור צריכים לשלם על הדיור  מקצבת הזקנה שלהם, עבורם העלאת הקצבה משמעותית מאוד".

קו העוני לפני משבר הקורונה עמד על הכנסה של כ-3,593 שקלים בחודש, קשישים שימצו את הזכויות שלהם בביטוח הלאומי אמורים לעלות מעליו. ב-2018 היו כ-18.8% מהקשישים בישראל מתחת לקו העוני, כך שהמהלך עשוי להעלות כ-48.6 אלף ישראלים מעל לקו של לפני המשבר.

על פי התכנית, גובה הקצבה יעלה מעט עם הגיל, אבל בממוצע מדובר בהגדלה של כ-473 שקלים לנפש, בעלות שנתית כוללת של 1.5 מיליארד שקלים.

התוספת לקצבה תביא אותה לגובה של 70% משכר המינימום. עם זאת, לא מדובר בהצמדה לשכר המינימום, כך שהעלאה עתידית שלו לא תביא בהכרח לעלייה נוספת בקצבאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!