דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

השר אלקין: התוספת שאושרה לדיור הציבורי היא רק ההתחלה

שר הבינוי והשיכון השתתף בדיון של ועדת הכלכלה בנושא והביע הסכמה עם הביקורת שמתחו המשתתפים על מצב הדיור הציבורי | על פי נתוני מרכז המחקר של הכנסת, רק 2.5% מהדירות בישראל הן דיור ציבורי, ממוצע ה-OECD עומד 10%

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

שר השיכון זאב אלקין הגיע בוקר (שלישי) לוועדת הכלכלה בכנסת, והבטיח שהחלטת הממשלה לתקצב 4,700 דירות חדשות בדיור הציבורי בשלוש השנים הקרובות, היא רק ההתחלה. השר הודה שהמהלך "לא מספיק לתור שיש היום, המונה 30 אלף איש".

אלקין לא ענה מפורשות לשאלת חברי וועדה על חידוש הפינויים בדיור הציבורי בחודשים האחרונים, אבל הבטיח למנות ועדה בראשות שופטת שתבחן את הקריטריונים לזכאות מחדש.

"היה לי חשוב לקבל כסף כבר בתקציב הנוכחי כדי להתחיל לרכוש ולבנות", אמר אלקין, שציין שניהל מספר ויכוחים עם האוצר על הגדלת התקציב הנוכחי. חוץ מסוגיית הפינויים, עליה כאמור לא השיב, לאורך כל הדיון הסכים השר עם הביקורת שנמצחה מצד המשתתפים וטען שהתעקש שתקציבים יאושרו לו כבר עכשיו ושמאוחר יותר המשרד יכין תכנית להמשך.

על פי הנתונים שהציג נציג משרד השיכון, יש כיום 5,770 זכאים שממתינים לדיור ציבורי, 4,340 מהם ממתינים לדירה ראשונה. עוד אמר שבמערך הדירות של משרד השיכון יש  785 שירות שממתינות לשיפוץ, ו-1,550 שמושכרות לגופים ציבוריים. בתקציב שאושר בתחילת השבוע הוקצו 320 מליון שקלים לשיפוצי דירות

פעיל הדיור הציבור דני גיגי בירך את השר על התייחסות לסוגייה, אך ציין שהדרך עוד ארוכה מאוד. "מדובר בהתחלה, זה הצעד הראשון שצריך לעשות", אמר, "יש 180 אלף משפחות במצוקה שנכנסות דרך ועדות, ואנשים ממתינים עשר שנים. לא פותרים בעיה של 210 אלף משפחות במצוקה. בכל העולם יש דיור ציבורי, לנו אין תכנית מוגדרת להעלאת מלאי הדירות".

לפי מסמך של מרכז המידע של הכנסת שהוצג בוועדה, ב-2020 היו בישראל 53 אלף דירות בדיור הציבורי, זאת לאחר פיחות של כ-19% בעשור האחרון. בתחילת שנות ה-70 היו  23% מהדירות בישראל חלק מהדיור הציבורי, לעומת פחות מ-2.5% היום. ממוצע ה-OECD עומד על 10% מכלל הדירות.

הדו"ח קבע שבראי עשור, על כל ארבע דירות שנמכרו, נקנתה דירה אחת. "קצב צמצום מלאי הדיור הציבורי אמנם הואט", כתבו החוקרים, "אך מגמת הצמצום נמשכת".

"באוצר אמרו לי שהם מעדיפים לתמוך בשכירות מאשר לבנות ולרכוש דיור ציבורי"  אמרה ח"כ אורלי לוי אבקסיס (הליכוד), בתגובה להצעה להרחיב את תשלום דמי השכירות לזכאים ממתינים על חשבון בניית דירות חדשות, "זה עולה להם יותר אבל הם מעדיפים כי  ככה אי אפשר יהיה להוריש".

יור הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן): "זו אידיאולוגיה ובגללה מצב הדיור הציבורי נראה כפי שהוא נראה". ביטון קרא למדינה להשתמש בקרקעות וסמתן זכויות בנייה לקבלנים כתמריץ לתוספת דירות בדיור הציבורי לצד השקעה תקציבית. "הממשלה והכנסת צריכות להציג חוק דיור ציבורי מורחב שמסתכל על הנושא באופן מערכתי, עדיף חוק חדש", טען.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!