דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

יו"ר הכנסת מיקי לוי דורש להקטין את חוק ההסדרים; אלו השלבים שיעבור החוק

חוק ההסדרים יוגש לכנסת בסוף החודש וצריך לעבור עד אמצע נובמבר | מה מיוחד בחוק, מהן התחנות בדרך לאישורו ומדוע הוצאת רפורמות ממנו היא צעד כל כך משמעותי

ראש הממשלה נפתלי בנט ויו"ר הכנסת מיקי לוי בישיבת ממשלה ראשונה לאחר ההשבעה (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ראש הממשלה נפתלי בנט ויו"ר הכנסת מיקי לוי בישיבת ממשלה ראשונה לאחר ההשבעה (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) מבקש להקטין את היקפו של חוק ההסדרים, ורוצה לפצל חלק מהרפורמות שנמצאות בו ולא קשורות באופן ישיר לתקציב על מנת שאפשר יהיה לקיים עליהן דיון משמעותי.

לוי נפגש אתמול (שלישי) עם יושבת ראש הקואליציה ח"כ עידית סילמן (ימינה) וממלא מקומה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) בנוגע לחוק. בישיבה הראשונה הציג הייעוץ המשפטי את הפרוצדורה והשלבים שצריך כדי להעביר את החוק בכנסת, ולוי ביקש כאמור לפצל את החוק ולהקטינו.

חוק ההסדרים השנה צפוי להיות גדול באופן יוצא דופן, והוא מכיל מספר רב של רפורמות כבדות משקל, חלקן לא קשורות באופן ישיר לתקציב. לכנסת, בה הקואליציה נהנית מרוב זעום, יש כוח גדול בעיצוב צורתו הסופית של החוק, שיכול להיראות שונה משמעותית מזה שנגזר מהחלטת הממשלה ביום שני.

איך בנוי חוק ההסדרים, מה התחנות שצפויות לו בדרך, ולמה לפיצול שלו יש משמעות מכרעת?

כוחו של החוק באחדותו

חוק ההסדרים נולד יחד עם התכנית לייצוב המשק בשנת 1985 כאמצעי חירום, אך השימוש בו השתרש, למרות ביקורת מתמדת על החלשתו את הכנסת ופגיעתו בדמוקרטיה.

מטרתו המוצהרת של החוק היא לאגד את תיקוני החקיקה המחויבים לשם יישום תקציב המדינה. בפועל, הפך החוק לאמצעי המרכזי של משרד האוצר לקדם חקיקה, שפעמים רבות הקשר בינה לבין התקציב מוטל בספק.

החוק יוצא דופן מכיוון שהוא מורכב מחוקים רבים שעוברים כמקשה אחת, אך אין לו מעמד מיוחד ביחס לחוקים אחרים. כוחו נובע מאחדותו: בגלל שחלק מהצעדים בו מחויבים לכאורה כדי ליישם את התקציב, אישורו נכרך באישור התקציב, למרות שפורמלית אפשר לאשר תקציב גם בלי חוק הסדרים.

זו גם הסיבה שלפיצול רפורמה מהחוק משמעות גדולה: ברגע שהיא נפרדת מהחוק, הזיקה שלה לאישור התקציב נחלשת. במצב זה אפשר להפילה או לחילופין, להקדיש לה דיון ארוך יותר גם אחרי אישור התקציב.

התחנות בדרך והמוקש של ליברמן

ביום ראשון אישרה הממשלה את תקציבי 2021 ו-2022 ואת התכנית הכלכלית שמתלווה אליהם, אותה מתרגמים בימים אלה במשרד האוצר לחוקים ותיקוני חקיקה שירכיבו את חוק ההסדרים, שיונח על שולחן הכנסת בסוף אוגוסט.

אך השינויים מתחילים כבר עכשיו: כאמור יו"ר הכנסת יבקש שלא להביא את החוק כמקשה אחת, על מנת לאפשר דיון מעמיק יותר על חלקיו. עמדתו של לוי נובעת בין היתר מתפקידו כמי שאמור להגן על עצמאותה של הכנסת, ולמנוע את הפיכתה לחותמת גומי להחלטות האוצר.

בסוף אוגוסט יונח החוק כאמור על הכנסת כשהמטרה היא לאשרו בקריאה ראשונה לפני ערב ראש השנה ב-5 בספטמבר. אחרי אישורו במליאה יעבור החוק (או מספר חוקים, בהתאם לאופן בו יוגש) לוועדת הכנסת, שיכולה להחליט שוב על אופן פיצולו, וכן על העברתו לוועדות השונות.

החלוקה לוועדות היא שלב קריטי. למרות שבכל הוועדות שידונו בחוק יהיה רוב לקואליציה, זהות יו"ר וחברי הוועדה תשפיע על הדיון. מעבר לוועדת הכספים בה נהנה שר האוצר מיתרון ביתיות, מחזיק ליברמן בנשק סודי: ועדת רפורמות בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי  (ישראל ביתנו) שצפויה לקום.

יש לציין שוועדות מסוג זה זכו בעבר לביקורת מבג"ץ, שקבע שהשימוש בוועדות מיוחדות "ראוי לו שיהא מדוד, זהיר וענייני, ויש להישמר מאוד מפני השימוש בכלי זה כאמצעי לעקיפת הוועדות הקבועות".

בוועדות יתקיים הדיון המרכזי על החוק, והן יכולות להחליט על פיצולים נוספים בחוק. הוועדות יכולות גם להציע שינויים בחוק והסתייגויות, שיעלו לאישור החוק בקריאה שנייה ושלישית. אם הזמן לא יספיק, יכולה ועדה להחליט לפצל חלקים מהחוק ולהמשיך את הדיון אחרי אישור התקציב.

המועד האחרון לאישור תקציב המדינה ואיתו חוק ההסדרים הוא ה-14 נובמבר. אם עד לתאריך זה לא יאושר החוק, תפוזר הכנסת ויתקיימו בחירות 90 יום לאחר מכן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!