דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

שוק הבשר / "הפחתת המכס על בשר תסכן 460 משקים חקלאיים"

כך מתריעים בהתאחדות חקלאי ישראל לנוכח כוונת האוצר לשלש את כמות הבשר המיובא הפטורה ממכס. כמו בענף הדגים, דפוס הפעולה חוזר על עצמו: ביטול המכסים והפקרת החקלאים והביטחון התזונתי בישראל לכוחות השוק

חקלאים מפגינים מול בניין משרד האוצר, פברואר 2016 (צילום - פלאש 90)
חקלאים מפגינים מול בניין משרד האוצר, פברואר 2016 (צילום - פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ראשי ארגוני החקלאים פנו לשרי האוצר והחקלאות בקריאה לעצור את הורדת המכסים על הבשר הטרי. לטענתם, המהלך יביא לחיסולם של 460 משקים חקלאיים. שר האוצר משה כחלון הודיע לאחרונה על מהלך להורדת המכסים בענף הבשר הטרי, וביום שלישי השבוע פירסמה רשות המסים את פרטי המהלך המוצע והזמינה את הגורמים בענף להגיב אליו תוך 20 יום. ראשי התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן ומאיר צור כתבו לשר האוצר כי "מדינת ישראל גוזרת גזר דין מוות למגדלי הבקר ומחסלת את הענף. אנו קוראים לכם להתעשת, לחשוב שנית, ולשבת לשולחן דיונים רציני וממצה, שיניב הסכם עם ההתאחדות בשם המפטמים לפתיחת יבוא אבל מבוקרת".

שוק הבשר הטרי הכשר בישראל מוערך בכ- 20 אלף טון בשנה. על יבוא של בשר טרי מוטל מכס של 12% ממחיר הרכישה ותוספת של 13 ₪ לק"ג. החל משנת 2015 פתח משרד האוצר מכסות פטורות ממכס לייבוא בשר. בשנת 2016 עומדת מכסה זו על 5,000 טון ועוד כ- 1,000 טון פטורים ממכס מכוח הסכמי סחר. עד כה יובאו לישראל בשנת 2016 למעלה מ- 4,000 טון בשר טרי. לטענת משרד האוצר, הפחתת המכסים הוזילה את הבשר הטרי לצרכן ב-20-30%.

על פי המתווה שהציע כחלון, בשנת 2016 יתווספו לכמות הפטורה במסגרת המכסה עוד 2,500 טון בפטור מכס, והיא תעמוד על 7,500 טון. כמות זו תלך ותגדל בשנים 2017-2018 בעוד כ- 10,000 טון, ותעמוד בשנת 2019 על 17,500 טון בפטור ממכס. מעבר לכך, שיעור המכס ביבוא בשר טרי או מצונן מחוץ למסגרת המכסה ילך ויפחת באותן שנים בהתאם למתווה המוצע ויעמוד בשנת 2019 על 12% בלבד (ללא התוספת של 13 ש"ח לק"ג). בסופו של המהלך, יבוטל כליל המכס הקבוע על ייבוא בשר טרי לישראל (דהיינו יבוטל המכס של 13 ₪ לק"ג ויישאר רק מכס של 12%), ובשנים הקרובות צפויה המכסה הפטורה ממכס לגדול באופן משמעותי (בשנת 2016 תגדל המכסה ב-2,500 טון, ובשנים 2017-2018 תגדל המכסה ב- 5,000 טון כל שנה).

לטענתם של וילן וצור מהתאחדות החקלאים, ההסכם שנחתם לפני שנתיים איפשר הורדה חלקית של המכסים בוצע מול מגדלי הבקר במרעה, המהווים 10% מהמגדלים בלבד. עוד הם טוענים כי ההסכם כלל פיצוי למגדלי הבקר במרעה, אך התעלם מהמגדלים במפטמות וכתוצאה מכך גם ממעגל של אלפי משפחות המתפרנסות באופן עקיף מפעילות הענף – מגדלי המספוא, מפעלי תערובות המזון ועוד. וילן וצור הזכירו במכתבם את הפגיעה הצפויה בענף החלב, שחלק מהכנסותיו מגיעות ממכירת עגלים זכרים למפטמות.

בשורה התחתונה שואפים ראשי ההתאחדות להגיע להידברות עם האוצר. "אנו מקווים, שלמרות שיחות לא פורמליות עם גורמי המדינה שעד כה לא נשאו פרי, תמצאו לנכון ללכת אתנו לדרך של הידברות, שתמנע מהחקלאים את הצורך במאבק ציבורי על פרנסתם של מאות מפטמי הבקר העומדת בפני סכנה מוחשית".

הגיע תורם של מגדלי הבקר

השיטה להורדת מכסים על מוצרים חקלאיים הפכה בחודשים האחרונים לטקס שחוזר על עצמו בכל כמה שבועות בענף אחר. לאחר שפקידי האוצר הגיעו להסכמים עם החקלאים על פתיחה מוגבלת של שוק הדגים לייבוא ופיצוי למגדלי הדגים, הגיע תורם של מגדלי הבקר לבשר.  בקצה הדרך, הכוונה היא לשנות את המשק החקלאי הישראלי בשיטת הסלמי. לפתוח את השוק הישראלי לייבוא בשלבים, ענף אחר ענף, עד להורדת מכסים מוחלטת. כך יופקרו החקלאים והביטחון התזונתי של אזרחי ישראל לחוקי השוק ולאינטרסים של מדינות זרות.

בעוד שפקידי האוצר מנהלים מדיניות מתוכננת שמובילה למהפכה אגררית, ראשי הארגונים החקלאיים נגררים לניהול קרבות מאסף על כל ענף חקלאי בנפרד. בכל משא ומתן כזה מגיעים להסכם שמדרג את פתיחת השוק לייבוא ונותן לחקלאים פיצוי. כך היה עם הדייגים, עם מגדלי הזיתים ועם מגדלי הירקות. עוצמת הכאב של החקלאים מתכהה, אך שינויי העומק של המשק הישראלי ממשיכים להתגלגל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!