דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ענף הבנייה במצוקה: מרבית הפיגומים בישראל לא יעמדו בתקן שייכנס לתוקפו בסוף החודש

רק שתי יבואניות פיגומים עומדות בתקן החדש, ויו"ר התאחדות קבלני הפיגומים מזהיר מפני מונופול בתחום | התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "המדינה הייתה צריכה לאשר הרבה יותר ספקים, שיוכלו לתת מענה לצורך בפיגומים בענף בהיקפו המלא. עד לרגע זה לא נחשפה זהותם של הספקים שנבחרו"

פיגומים. "אנחנו מקווים שהממשלה תשנה את המתווה" (צילום: פלטק אסקו פיגום בע"מ)
פיגומים. "אנחנו מקווים שהממשלה תשנה את המתווה" (צילום: פלטק אסקו פיגום בע"מ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מרבית הפיגומים בישראל יוצאו בסוף החודש מכלל שימוש, מה שיעצור את ענף הבנייה, כך הזהיר היום (שלישי) מאיר שמש, יו"ר ארגון קבלני הפיגומים, לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי. שמש התייחס בדבריו לפעימה האחרונה במתווה התקנים החדש, שתיכנס לתוקפה בסוף אוגוסט, והוסיף שהעובדה שעד כה אושרו רק דגמים המיובאים על ידי שני יבואנים עלולה לגרום להיווצרות מונופול בתחום בישראל.

תקנות הפיגומים עברו בינואר 2019 ערב פיזור הכנסת ה-20, וקבעו מעבר הדרגתי בתוך שנתיים וחצי של השוק לתקן החדש. מכון התקנים התחייב אז בדיוני הכנסת להעמיד בתוך כמה חודשים את המשאבים הדרושים לבדיקה ואישור של דגמי הפיגומים המיוצרים בישראל והמיובאים, אבל לא עשה זאת.

בינואר 2021, בעקבות הצעה למסלול עוקף מכון התקנים שיסמיך את מפקח העבודה הראשי של משרד העבודה לאשר דגמי פיגומים, מיהר מכון התקנים לאשר ארבעה דגמי פיגומים שמיובאים על ידי שני יבואנים, אבל לא אישר עדיין אף פיגום שמיוצר בישראל.

לדברי קובי נרקונסקי, הבעלים ומנכ"ל חברת מצ"ב, אחת משתי יצרניות הפיגומים המקומיות שניגשו להליך אישור הדגמים שלהן מול מכון התקנים, תהליך האישור טרם הסתיים. "המשמעות היא שכנראה שהיצרנים הישראלים לא יהיו מוכנים בזמן", הוא אומר ל'דבר'. "כתוצאה מכך, רוב השוק הישראלי שמתבסס על הפיגומים שלנו יהפוך למפר חוק". בזרוע העבודה במשרד הכלכלה הבהירו ל'דבר' שבכוונתם להתחיל ולאכוף את התקן כנדרש בחוק החל מספטמבר.

מתווה החלת החובה להשתמש בתקן החדש קבע שהחל מסוף יולי 2019 חייבים כל הפיגומים עד גובה 8 מטרים לעמוד בתקנות, החל מסוף יולי 2020 חייבים כל הפיגומים עד גובה 30 מטרים לעמוד בתקנות, כשהפעימה האחרונה והסופית היא בסוף החודש הקרוב. "כבר היום חלק גדול מאתרי הבנייה נאלצים לעבור על החוק, אבל בהחלטה לא רשמית הנושא פשוט לא נאכף", מסביר נרקונסקי.

הדירוג בהחלת התקנות נועד לאפשר לקבלני הפיגומים הישראלים להשיב את הציוד הקיים במחסניהם ליצרנים לצורך סימונו. "מובן שגם הפרוצדורה הזו לא הושלמה עד שלא נקבל את אישור הדגמים שאנחנו מייצרים על ידי המכון", מסביר נרקונסקי. "אני מעריך שסימון הפיגומים הקיימים ייקח כשלעצמו בין שנתיים לשלוש. מדובר בסדר גודל של כ-5 מיליון מ"ר של פיגומים שקיימים כיום בשוק הישראלי, והמחוקק יצטרך להבהיר גם איך הוא רוצה שזה יקרה. ברור לכולם שיש בעיה קשה מאוד של זיופים, והיצרנים לא יוכלו לטפל בה לבד".

שמש הזכיר במכתבו לברביבאי שעדכון מלאי הפיגומים הקיים על פי דרישות התקן החדש צפוי להשית עליהם גם עלויות כלכליות כבדות, וציין שעל אף שב-2017 הוקצה תקציב להשקעות בענף הבניין, בפועל מאז לא הועבר ולו שקל אחד על מנת לסייע לקבלני הפיגומים בהיערכות להחלת התקנות, בין היתר בשל התקנות שמאפשרות רק לקבלנים גדולים בדירוג ג-5 להיתמך. "אנחנו מבקשים שמתוך 600 מיליון השקלים שהוקצו לנושא הפיגומים, יסבסדו את שדרוג הפיגומים ישירות לקבלני הפיגומים ולא לחברות הגדולות".

מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר: "המעבר לפיגומים בתקן אירופי הוא נכון, וההתאחדות תמכה בו מהיום הראשון כחלק מהעשייה למען הבטיחות בעבודה בענף. עם זאת, נכון להיום המדינה בחרה בשני ספקים בלבד לפיגומים אלה, והיה חשוב שלפני ההגעה לאכיפה בפועל יאושר מספר הרבה יותר גדול של ספקים שיוכלו לתת מענה לצורך בפיגומים בענף בהיקפו המלא. עד לרגע זה לא חשפה המדינה את זהותם של אותם ספקים שנבחרו. בשורה התחתונה, תהליך המעבר לפיגומים הללו צפוי להיתקל בקושי אמיתי בשטח, ואנחנו מקווים שהממשלה תשנה את המתווה כדי לאפשר את השלמת ההצטיידות בפיגומים בתקן האירופי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!