דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

השרה זנדברג הנחתה: המונח "גז טבעי" יוחלף ל"גז מחצבים"

במכתב ששלחה לאקדמיה ללשון העברית, כתבה השרה: "המונח 'גז טבעי' תורם לבלבול ולחוסר בהירות בציבור ויוצר מצג שווא כאילו מדובר באנרגיה נקייה"

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הודיעה היום (רביעי) שהנחתה את עובדי ועובדות המשרד להגנת הסביבה להחליף את המונח "גז טבעי" במונח "גז מחצבים". זאת, בכלל המסמכים הרשמיים, המצגות, מסמכי המדיניות והרשתות החברתיות. כמו כן, השרה תמר זנדברג פנתה לאקדמיה ללשון עברית ביום ראשון האחרון בבקשה לשנות באופן רשמי את המונח "גז טבעי" ל"גז מחצבים".

במכתב ששלחה לאקדמיה ללשון עברית כתבה השרה תמר זנדברג: "המונח 'גז טבעי' תורם לבלבול ולחוסר בהירות בציבור בנוגע לטיבם של מקורות אנרגיה מבוססי דלקים מאובנים, לרבות תערובות הגזים המופקות מבארות גז בישראל ובעולם. הציבור מבין שפחם ונפט הם דלקים מחצביים שהפקתם ושרפתם מייצרות זיהום – הן של מזהמי אוויר מקומיים והן של גזי חממה. לעומת זאת, המונח 'גז טבעי' יוצר מצג שווא כאילו הפקה ושרפה של גז אינן מזהמות, משל היה אנרגיה נקייה".

אסדת הגז תמר (צילום: משה שי/פלאש90)
אסדת הגז תמר (צילום: משה שי/פלאש90)

לדברי זנדברג: "כאן טמון מצג השווא, מאחר ותערובת 'הגז הטבעי' מבוססת בעיקרה על גז מתאן אשר הינו גז רעיל ומסוכן לאדם וגם גז חממה המזיק פי 28 יותר מגז החממה הנפוץ בעולם, פחמן דו חמצני. בנוסף, תהליך שרפת תערובת הגז מייצר שורת מזהמי אוויר, ובפרט תחמוצות חנקן וחלקיקים נשימים זעירים, אשר מסכנים את בריאות האדם".

מפחית זיהום אוויר, לא מפחית גזי חממה

מסיבות דומות, אתר "דבר" נמנע משימוש במונח "גז טבעי" ומציין "גז" בלבד, כמו נפט או פחם, ללא תוספת לשמם. שריפת גז לחשמל תורמת משמעותית להפחתת זיהום האוויר, אך כאשר משווים את סך פליטות גזי החממה שלה, לרבות פליטות מתאן בהפקה ובצנרת, הרי שלפי מחקרים עדכניים תרומתה לאפקט החממה דומה לתרומה של שריפת פחם.

השרה תמר זנדברג הוסיפה במכתבה: "במילוני האקדמיה ללשון העברית מופיעים כמה מונחים הכוללים את צמד המילים 'גז טבעי'. כיום, בשלהי 2021, המונחים הללו אינם מתאימים עוד ויש צורך לרענן אותם. אני פונה אליכם בבקשה לשקול לשנות את המונח השגוי 'גז טבעי' ולהמירו במונח 'גָּז מַחְצַבִּים'".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!