דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון החניון ברמת החייל

קריסת החניון / החילוץ הסתיים: אותרה גופת ההרוג השישי בחניון

מאות חיילים ואזרחים עסקו בחילוץ הלכודים במשך חמש יממות רצופות. במוצאי שבת העביר פיקוד העורף את האחריות על זירת האירוע למשטרה. מפקד החילוץ: "פעילות הכוחות בשטח הייתה יוצאת דופן"

הנעדר האחרון בחניון רמת החייל אותר אתמול (שבת) כשהוא ללא רוח חיים. בכך עלה מניין ההרוגים באסון לשישה. כוחות החילוץ והרפואה במקום סיימו את פעולתם, לאחר חמישה ימים מורטי עצבים שבהם "הפכו כל אבן" לאתר את העובדים שנלכדו במבנה שקרס. האחריות על זירת האירוע עברה לידי משטרת ישראל שתחקור את המקרה.

פעולות החילוץ החלו מיד עם התרחשות האסון ביום שני בצהריים. באירוע נקבע מותם של שישה גברים: אולג יעקובוב מתל אביב, עאהד רימאווי מבית רימא ודניס דיאצ'נקו מאוקראינה, מוחמד טאלב דוואבשה מדומא שבשומרון, עאהד רימאווי מבית רימא שבהר אפרים ורוסלן איסקוב מעכו. 23 פצועים פונו לבתי החולים, ומרביתם השתחררו לביתם.

פעולת חילוץ הלכודים התנהלה על ידי פיקוד העורף. במשך שש יממות של עבודה רציפה, פעלו כוחות פיקוד העורף מחטיבת החילוץ וההדרכה ומיחידת החילוץ הארצית, יחד עם צוות מיחידת "עוקץ" וגורמי ההצלה האזרחיים לחילוץ והענקת טיפול רפואי ללכודים ולנפגעים באירוע. כ-500 חיילים וקצינים חילצו 10 לכודים מההריסות, בעזרת מגוון רחב של כלי עבודה מתקדמים וייחודיים הכוללים ציוד חילוץ, רפואי ולוגיסטי.

צוותי מדא פועלים בזירת אסון קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב (צילום: דוברות מד"א).
צוותי מדא פועלים בזירת אסון קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב (צילום: דוברות מד"א).

בטקס שהתקיים אתמול במקום האירוע אמר מפקד מחוז דן בפיקוד העורף, אל"מ אמיר אולו, כי "כמפקד פעילות החילוץ וההצלה באתר ההרס אני יכול לומר בפה מלא שפעילות הכוחות בשטח הייתה יוצאת דופן. כ-500 חיילים וקצינים עבדו במסירות בכל שעות היממה, תוך שימוש בטכנולוגיות החדישות ביותר שברשותנו ויישום ניסיון מבצעי ומקצועי רחב". מפקד פיקוד העורף, האלוף יואל סטריק, הוסיף כי "אנו משתתפים בצער משפחות ההרוגים. נמשיך לסייע באירועי אסון בכל עת שנידרש ולהוות גורם מקצועי בתחום החילוץ וההצלה".

יחד עם חיילי פיקוד העורף פעלו במקום גם אנשי הארגון החרדי זק"א (זיהוי קורבנות אסון) המתמחה באיתור ופינוי גופות חללים. חיים אוטמזגין מפקד היחידות המיוחדות של זק"א, אמר: "זו היתה משימה קשה ומורכבת, ובעזרת השם הסתיימה במציאת כל הנעדרים שהיו לכודים באתר". יהודה משי זהב יו"ר זק"א שהיה בשבת בשטח עם המתנדבים, אמר כי "הייתה שבת עילאית של קדושת השבת, קדושת החיים, וקידוש השם. כשעשרות מחלצים של היחצ"א כתף אל כתף עם מתנדבי זק"א עובדים מסביב לשעון ללא הפסקה במאמץ עילאי להציל חיים ומתן כבוד למת. בתחושת שליחות הצלחנו לסיים את המשימה הקשה שנטלנו עלינו". משי זהב סיפר כי במהלך השבת ערכו מתנדבי זק"א קידוש יחד עם החיילים במקום.

ביממה הראשונה של האירוע פעלו בשטח גם אנשי מכבי האש. איציק דאו, מפקד היחידה לחילוצים מיוחדים, סיפר ל"דבר ראשון" על החילוץ: "היינו למטה ותישאלתי את האנשים, האם יש עוד לכודים? הם אמרו שיש עוד אנשים קבורים. אני, מפקד התחנה ועוד שני כבאים הלכנו לחלץ אותם. נכנסתי לתוך מנהרה, מין פתח שנוצר מהקריסה, תמרנתי בין המון ברזלים ובטונדות. היה מאוד חשוך והארתי עם הפנס של הפלאפון שלי. התחלתי לצעוק "יש פה מישהו?" פתאום אני שומע אנשים שצועקים חזק, "פה! פה! אני רועד מפחד, אני רואה את הקריסה ששואבת אותי בפנים. אין מה לעשות המשכתי עוד לעומק. אני רואה יד מבצבצת בין שתי קורות. אמרתי להם 'תקשיבו, ראינו אתכם ונבוא לחלץ.' הם היו מעוכים אחד על השני, פצועים".

צוותי מדא פועלים בזירת אסון קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב (צילום: דוברות מד"א).
צוותי מדא פועלים בזירת אסון קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב (צילום: דוברות מד"א).

מי שהעניקו טיפול רפואי לפצועים בשטח ואבטחו רפואית את כוחות ההצלה היו צוותי מגן דוד אדום, ששהו במקום חמש יממות רצפות. מנכ"ל הארגון אלי בין אמר אתמול כי "עם קבלת הקריאה במוקד החירום 101 של מד"א, הזנקנו למקום כוחות רבים שהגיעו במהירות, העניקו טיפול רפואי מהיר ומקצועי לפצועים ופינו אותם לבתי החולים באזור. הניסיון הרב שיש לכוחות מגן דוד אדום באירועים מסוג זה לצד התמדה בהכשרות ותרגילים בא לידי ביטוי בשטח. הצוותים הוכיחו את נחישותם להציל חיים ופעלו תוך סיכון, כתף אל כתף יחד עם כוחות החירום והחילוץ של הכיבוי, פיקוד העורף ומשטרת ישראל. אנחנו מסיימים את המשימה החשובה כשהתוצאה קשה מאוד. בשם עובדי ומתנדבי מד"א אני משתתף בצער משפחתם של ההרוגים ומאחל החלמה מהירה לפצועים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!