"חם לי, אני חם בטירוף, נכון יותר לומר רותח. גם אני בסטטיסטיקה העגומה של רכב חדש בן שלושה חודשים שהמזגן הפסיק לעבוד…אז עצרתי הכל ונסעתי למוסך של טסלה, האמת, הייתי בהלם ,עשרות מכוניות בתוך המוסך ובחוץ עוד אנשים חסרי אונים… אין משרד קבלה שיערוך רישום של המגיעים, מדי פעם יוצא מישהו והממתינים קופצים עליו כדי שיכוון אותנו מה לעשות".
התלונה הזו, שפורמה אתמול (שני) בקבוצת הפייסבוק 'טסלה ישראל' לא יוצאת דופן. בקבוצות שונות של בעלי טסלה ניתן למצוא למצוא עוד תלונות על בעיות ברכבים ועל קושי לקבל טיפול יעיל ומהיר במוסך של החברה.
3,000 מכוניות, מוסך אחד בלבד
המקור לחלק ניכר מהבעיות די ברור. מאז כניסתה לישראל מכרה חברת רכבי היוקרה מעל ל-3,000 מכוניות, אבל הקימה רק מוסך אחד בפתח תקווה.
לקוחות שמעוניינים לטפל במכונית שלהם מקבלים תור לעוד שבועיים ואף יותר. חלקם מקבלים עצות בפורומים של בעלי טסלה להופיע בפתח תקווה ללא תור, ואז מתקבל עומס בלתי ניתן לשליטה.
יש לקוחות שמתבשרים שאין כרגע חלפים בארץ עבורם ויאלצו להמתין לשבוע הבא. חלקם מקבלים הצעה משמעותית לפיצוי בדמות שיפוי על שכירת רכב, רכב חלופי או תקציב למוניות עד שהרכב יתוקן, אך לא כולם.
לקוח שדיווח אתמול שנקבע לו תור למוסך רק לתחילת החודש הבא, עדכן היום שזכה לקבל הצעה לפיצוי והסברים על דליפת גז המזגן שהביאה לשיבוש, עם מועד מדויק של הגעת חלפים ופתרונות ביניים.
למרות ההירתמות במרכז השירות, כתב אותו לקוח: "זה לא משנה כלום בתלונותיי על ההנהלה בישראל… אתה מגיע למוסך, חדר המתנה גדול ואין אף אחד שמקבל אותך… וכמובן עניין החלקים החסרים שהוא ודאי לא תקין ומעמיד את אנשי השירות במבוכה וחוסר אונים מול הלקוחות. כמובן גם עניין המענה הטלפוני/מייל הבעייתיים".
המודל העסקי של טסלה הוא ריכוזי מאוד, הכל נעשה על ידי החברה עצמה. אין לה כלל יבואן רשמי בארץ או רשת מוסכים מוסמכים, הכל נעשה ישירות על ידי החברה.
"הגיעה לארץ מסה ראשונה של הרבה מכוניות שסגרו ואקום שהיה כאן", מסביר ל'דבר' גיל מלמד, בעלי אתר TheCar, "עכשיו אנשים מתחילים להבין שהם קנו מכונית חשמלית, ושהם קנו אותה באינטרנט ולא אצל מישהו שבנוי לתת שירות. תהיה תקופת התאקלמות ולימוד, וזה לא יהיה קל".
"כדאי שהם יתעוררו, אחרת הם יאבדו נתח שוק"
"זו חברה בהתחלה בדרכה בארץ. היא לא הכינה את עצמה לכמות של כלי הרכב שהיא הצליחה למכור בזמן כל כך קצר", אומר מקור בענף המוסכים, "אני מאמין שבארצות הברית השירות שלהם עדיף. נכון שגם ליגואר יש רק מוסך אחד, אבל אין אלפי מכוניות יגואר בישראל וזה לא כזה 'לוחץ על יבלות'".
בישראל פרוסים מעל 100 מוסכים שיכולים היום לתת שירות לרכבים האלה, אבל לא ברור אם טסלה תסכים לסטות מהמודל העסקי המקובל שלה.
"חלפים זו אכן סוגיה", אומר המקור, ושמדגיש שלפעמים אפשר פשוט לתקן: "הצינור הזה שמתפוצץ להם עכשיו, אפשר לעשות לו ריתוך אלומיניום וזה יעבוד יותר ממה שהרכב יחזיק מעמד. לא תמיד חייבים חלקים חלופיים. אלא שהרכב באחריות, ומישהו צריך לשלם למוסך, וזה צריך להיות סידור בין המוסכים ליצרן כך שטסלה יישאו בעלות".
בארצות הברית, טסלה מעדיפה לעתים שלא לתקן, ולחייב החלפת חלקים גדולים ויקרים ברכב, כמו מכלול הסוללה כולו ב-16 אלף דולר. לעומת השירות הרשמי, המוסך הבלתי מורשה היחיד של טסלה במדינה, הצליח לתקן את הבעיה המינורית ב700 דולר בלבד.
"בסוף ללקוח לא אכפת את השירות נותן היבואן, היצרן או ישר מהחללית של אילון מאסק", אומר המקור, "מישהו צריך לתת שלו שירות. כדאי שהם יתעוררו, אחרת הם יאבדו נתח שוק. הם כבר היום מאבדים לקוחות".
"זה נחמד להסתובב עם טסלה, וכולם מסתכלים עליך", הוא מוסיף, "אבל בסוף קונים רכבים סיניים או קוריאנים כי זה יותר פרקטי ויש פריסת מוסכים קיימת. הכל קם ונופל על שירות".
חברת טסלה לא השיבה לפנית 'דבר' לקבלת תגובה.