דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

טסלה ביקשה 16 אלף דולר לתיקון המכונית, במוסך הלא מורשה גבו 700 דולר בלבד

יצרנית המכוניות החשמליות מאשרת תיקונים וטיפולי אחזקה רק במוסכים שבבעלותה | בעל טסלה 3 חדשה מניו יורק, שפגע בחפץ על הכביש, חסך עשרות אלפי דולרים כשפנה למכונאי שמתעקש על 'הזכות לתקן'

מכוניות טסלה במוסך (צילום: Photo by Drew Angerer/Getty Images)
מכוניות טסלה במוסך (צילום: Photo by Drew Angerer/Getty Images)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

היתקלות של מכונית טסלה מודל 3 חדשה בחפץ על הכביש, הפכה לסיוט עבור בעליה. דונלד, מהנדס מניו יורק שרכש את הרכב לקח אותו למוסך המורשה של טסלה, שם זיהו שהחפץ פגע לא רק בפגוש, אלא גרם נזק גם למערכת הקירור של הסוללה. המוסך המורשה הציע לו להחליף את כל הסוללה במחיר של 16 אלף דולר.

דונלד לא יכול היה לעמוד בתשלום ושגיאה בירוקרטית מול חברת הביטוח במעבר בין שני רכבים, מנעה ממנו כיסוי לתיקון. לדבריו, הוא עמד בפני דילמה קשה: האם להמשיך בתשלומים על רכב מקולקל שאין אפשרות מעשית לתקן?

המהנדס הניו יורקי בחר לחצות שלוש מדינות בטסלה המקולקלת שלו ולהגיע למוסך הפרטי של ריץ' בנואה בסיילם מסטסצ'וסטס. בנואה לא רק תיקן את התקלה, הוא גם העלה את הסיפור בערוץ היוטיוב שלו.

לבנואה, בעל ערוץ היוטיוב הפופולרי Rich Rebuilds, יש אהבה עמוקה למכוניות של טסלה אבל מחלוקת חריפה עם המדיניות של החברה שמרשה רק למוסכים בבעלותה לטפל במכוניות שהיא מייצרת.

למרות המדיניות של החברה, בנואה מתקן, מפרק ומרכיב מכוניות טסלה בעסק פרטי שלו.  היום הוא כבר מעסיק שלושה עובדי תחזוקה שעבדו בעבר בטסלה עצמה.

בבדיקה שערך במוסך שלו, התגלה שהנזק למערכת הקירור במכונית של דונלד קטן מאוד. למעשה, בנואה מצא רק מכסה קטן אחד שדורש החלפה. עלות החלפת החלק והעבודה שהסתכמה ב-700 דולר בלבד. מחיר שדונלד היה מסוגל לעמוד בו.

החלק המקולקל בטסלה 3 של דונלד. (צילום מסך מתוך יוטיוב)
החלק המקולקל בטסלה 3 של דונלד. (צילום מסך מתוך יוטיוב)

"אני לא חושש שטסלה יבטלו את האחריות על הרכב בגלל שתיקנתי במוסך שלך", אמר דונלד לבנואה, "פשוט מפריע לי שיש לי רק אפשרות אחת".

מדיניות עסקית שפוגעת בזכות לתקן

מבחינת טסלה מדובר במדיניות עסקית. החברה מייצרת את כל חלקי הרכב, וגם מטפלת בעצמה בשיווק ובתחזוקה. אין בשום מקום בעולם יבואן של טסלה שהוא לא של החברה עצמה. חשוב לציין שאין עוד יצרן רכב בעולם שעובד בשיטה כזו.

המדיניות הזאת מהווה פגיעה ב"זכות לתקן", כי היא לא מספקת שום מדריך או חלפים לשום לקוח או אפילו למוסכים שלא שייכים לחברה. לכן, נאלצים הלקוחות לתקן תקלות רק אצל היצרנית, בתנאים ובמחירים שהיא קובעת.

בעיתונות הישראלית החלו להופיע חישובים לפיהם רכישת טסלה משתלמת יותר מרכב בנזין, בטווח הארוך, בגלל הוצאות האחזקה הנמוכות יותר. ספק אם חישובים אלו לקחו בחשבון מצבים של תקלות או תאונות שאפשר להתאושש מהן ולא הופכות את הרכב לאבוד.

בישראל מפעילה טסלה מוסך אחד בלבד, שנמצא בפתח תקווה. ללקוחות שגרים רחוק משם החברה לא מציעה בינתיים פתרון אחר.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הנחה לאחרונה את יו"ר נציבות הסחר הפדרלית לנה קאן, לקבוע כללים שימנעו התנהגויות אנטי תחרותיות שפוגעות בזכות לתקן. עם זאת, לא ברור באיזו מידה הכללים החדשים יחולו על יצרניות המכוניות.

ענף הרכב בארה"ב כבר כפוף לחקיקה כזאת, אבל נכון להיום היא מבוססת על מודל עסקי מקובל שבו היצרניות מפעילות מוסכים מורשים אבל חייבות לספק שירות גם למוסכים לא מורשים. שירות שכולל כלים, תוכנות וחלפים. המודל העסקי הייחודי של טסלה מגן עליה מהרגולציה הקיימת, לפחות נכון לעכשיו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!