דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביידן רוצה לעדכן את כללי התחרות לעידן הדיגיטלי

"תחרות הוגנת היא מה שהפך את אמריקה לאומה הכי עשירה בהיסטוריה" | נשיא ארה"ב חתם אתמול (ו') על צו נשיאותי לקידום רפורמות צרכניות ותחרות הוגנת וכנגד כוחם של תאגידים

הנשיא ג'ו ביידן חותם על הצו לעידוד תחרות, 9 ביולי 2021. "בואו נראה שהאומה האמריקאית והעם האמריקאי מסוגלים לנצח בתחרות כל אחד אחר" (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
הנשיא ג'ו ביידן חותם על הצו לעידוד תחרות, 9 ביולי 2021. "בואו נראה שהאומה האמריקאית והעם האמריקאי מסוגלים לנצח בתחרות כל אחד אחר" (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
יונתן קירשנבאום

הפחתת מחירי התרופות; החזרת ניטרליות הרשת לאינטרנט וחיזוק התחרות על חשבון מונופולים וענקיות הטכנולוגיה. אלו רק כמה מבין 72 הרפורמות הצרכניות הכלולות בצו נשיאותי עליו חתם אתמול (שישי) נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הצו נועד לקדם מספר רב של יוזמות, שרבות מהן תלויות בצעדי המשך של רגולטורים עצמאים כמו רשות התקשורת ורשות הסחר האמריקאיות.

"תחרות הוגנת היא מה שהפך את אמריקה לאומה הכי עשירה וחדשנית בהיסטוריה", אמר ביידן במעמד החתימה. "לכן אנשים מגיעים הנה כדי להמציא דברים ולפתוח עסקים חדשים. בתחרות מול סין ואומות אחרות במאה ה-21, בואו נראה שהאומה האמריקאית והעם האמריקאי מסוגלים לנצח בתחרות כל אחד אחר. אני יודע שאם יקבל אפילו סיכוי מזערי, העם האמריקאי לא יאכזב לעולם. דמיינו שכולם יקבלו סיכוי מלא ושווה – על זה מדובר".

72 היוזמות וההמלצות המקודמות בצו כוללות, בין היתר קריאה לרגולטור הסחר (FTC) למנוע "מיזוגים רעים", מצב בו תאגיד השולט בשוק מסוים רוכש את הסטארטאפים העשויים להוות תחרות כדוגמת רכישת אינסטגרם וואטסאפ ע"י פייסבוק.

רשות הסחר נקראת גם להגביל או לאסור חוזי אי-תחרות. רשות התקשורת (FTC) נקראת להחזיר את כללי ניטרליות הרשת, שבוטלו בזמן ממשל טראמפ. כללים אלו קובעים כי חברה המספקת שירותי אינטרנט איננה רשאית לתת עדיפות בתעבורה לתכנים של אתר אינטרנט או חברה מסוימת כמו גם לקבוע עדיפות נמוכה לצרכנים שמשלמים פחות.

רשות הסחר נקראת למנוע הסכמי בלעדיות בין ספקי אינטרנט לבעלי שטחי נדל"ן שיש להם שוכרי משנה, מה שמייצר מונופול מקומי, במקום בו תיתכן תחרות.

הצו אמור גם להקל על יבוא תרופות מקנדה, הזולות בהרבה מתרופות המיוצרות בארצות הברית.

הנשיא ג'ו ביידן חותם על הצו לעידוד תחרות, 9 ביולי 2021. "דמיינו שכולם יקבלו סיכוי מלא ושווה – על זה מדובר" (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
הנשיא ג'ו ביידן חותם על הצו לעידוד תחרות, 9 ביולי 2021. "דמיינו שכולם יקבלו סיכוי מלא ושווה – על זה מדובר" (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

עוד נקבע בצו כי תקום "מועצה נשיאותית לתחרות" שתתכנן תגובה פדרלית לכוחם הכלכלי המתגבר של תאגידי הענק. הצו קורא לרשות הסחר לקבוע כללים נגד נורמות המעקב הפולשניות של תאגידים ונגד תחרות לא הוגנת בפלטפורמות האינטרנט, האשמה שמופנית רבות לחברת אמזון בשל היותה בעלת פלטפורמה ומוכרת מרכזית, המחזיקה ביכולת לגשת לנתונים ולמידע של יתר המוכרים בפלטפורמה.

על פי ממצאי מחקר שפורסם לאחרונה, שכר העובדים בעני שוק ריכוזיים הנשלטים על ידי מעסיקים ספורים נוטה להיות נמוך ב-10% ויותר מאשר השכר בענפים תחרותיים. ממצאים מסוג זה היו בין המניעים לקידום היוזמות הכלולות בצו החדש.

הצו עצמו מהווה בעיקר רוח גבית

למרות המילים המרגשות של הנשיא, הצו עצמו מהווה קריאת כיוון ואין בו כמעט החלטות מעשיות. הגשמת רוב סעיפיו תלויה בהחלטות של רגולטורים בעלי סמכות עצמאית, כאשר חלק מההחלטות יהיו מסובכות לניסוח, שכן הן לא יכולות להישען על דוקטרינות קיימות, שנכתבו לפני קיומה של כלכלת הפלטפורמות הדיגיטליות.

לכן, ניתן לצפות שהגשמת הצו תארך זמן, ועתידה גם להתמודד עם סוללות עורכי הדין היקרים של התאגידים שאמורים להיפגע מהרפורמות הקבועות בו – בייחוד ענקיות הטכנולוגיה אפל, אמזון, גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט.

גם ה'זכות לתקן' מוזכרת בצו

בין היתר כולל הצו קריאה לרשות הסחר לקבוע כללים שימנעו מיצרנים למנוע מעסקים קטנים לתקן מוצרים, או להקשות על הציבור לתקן בעצמו מוצרים שרכש. "הזכות לתקן" הינה תנועה חברתית שמובילים טכנאים, חקלאים ובעלי מוסכים, אשר נתקלים בסדרה הולכת וגוברת של שיטות שהופכות תיקונים ללא כדאיים: מניעה של אספקת חלפים, הנדסת מוצרים נוגדת תיקון, קביעת מחיר גבוה לתיקון אצל היצרן ושילוב מנעולי תוכנה שמונעים מלקוחות, חברות מחזור ואחרים אפשרות מעשית לתקן בכוחות עצמם טרקטוריםמכשור רפואימחשבים וטלפונים, רכבים ואפילו ציוד צבאי.

טכנאים רבים נמצאים היות בצומת – יש להם עדיין עבודה בתיקון מכשירים מהעשור הקודם, אך מכשירים חדשים נעשו קשים בהרבה לתיקון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!