תושבי מסצ'וסטס הצביעו היום (שלישי) ברוב גדול של 75% בעד הצעה מספר 1, הרחבת "הזכות לתקן" כלי רכב פרטיים במסגרת משאלי העם שמתקיימים במקביל להצבעה לנשיאות. כעת, יש סיכוי סביר שהישג של מדינה אחת יהפוך לנוהג כללי בכל מדינות ארה"ב.
ההרחבה תחייב יצרני רכבים לאפשר גישה חופשית לכל המידע שנאגר ברכב החל בדגמי שנת 2022, בפלטפורמה פתוחה, דרך אפליקציה סלולרית, אם בעל הרכב העניק רשות לגשת למידע.
"הזכות לתקן" רכבים הוסדרה לראשונה בחוק ב-2013. לפי החוק, יצרני הרכב חייבים לספק באופן חופשי גישה לחלפים, מדריכי אחזקה וכלי אבחון שמתחברים למחשבי הרכב. החקיקה הורחבה להסכם עם יצרני הרכב, כך שכל תושבי ארצות הברית נהנים ממנה בפועל.
עם זאת, בחקיקה נותר 'שטח מת', בתחום הדיווח האלחוטי. עד היום, רק סוכנויות מורשות של היצרן היו רשאיות לקבל מידע ממערכות המחשוב ברכב באופן אלחוטי. מאז ההסכם, החלו היצרנים לייצר את הרכבים כך שיותר ויותר מידע יעבור בשיטה זו בלבד. נכון לדגמי 2018 מדובר ביותר מ-50% מהרכבים החדשים בצפון אמריקה. באופן זה נטרלו היצרנים את יכולתם של מוסכים לא מורשים ובעלי רכבים לטפל ברכב בעצמם.
החוק נוגע רק לרכבים פרטיים, ולא לטרקטורים, לדוגמה, למרות שבעליהם זקוקים מאוד לאפשרות לתקן את כלי הרכב החקלאיים בעצמם. הסוגיה כה משמעותית עד שחלק מבעלי הטרקטורים מעדיפים לרכוש כלים ישנים, שלא מותקנת בהם מערכת ממוחשבת.