דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפגניסטן

משחק פוליטי או שינוי אמיתי: הטליבאן מנסה לשדר מתינות וסלחנות

ביומיים האחרונים הכריזו מנהיגי הארגון שישמרו על זכויות המיעוטים הדתיים ויאפשרו לנשים להמשיך ללמוד ולעבוד | ד"ר מיכאל ברק, חוקר במרכז משה דיין באוניברסיטת ת"א: "הם פשוט למדו להצניע את הצדדים הקיצוניים"

לוחמי טליבאן עומדים מול השער הראשי של ארמון הנשיאות בקאבול. (צילום:AP Photo/Rahmat Gul)
לוחמי טליבאן עומדים מול השער הראשי של ארמון הנשיאות בקאבול. (צילום:AP Photo/Rahmat Gul)
אוריאל לוי

מאז שתפסו מחדש ביומיים האחרונים את השלטון באפגניסטן, מנסים מנהיגי הטליבאן לשוות לארגון דימוי מתון וסלחני. הבוקר (שלישי) הכריז אחד ממנהיגי הארגון על חנינה כללית לכל מי שפעל במוסדות השלטון הקודמים, החל מ-350 אלף חיילי צבא אפגניסטאן ועד פקידים במשרדי הממשלה השונים. אנמוללה סמנגאני, חבר נציבות התרבות של הטליבאן אפילו קרא לשלב נשים בממשלה החדשה.

"האמירות האסלאמית לא רוצה שנשים יהיו קורבנות, הן צריכות להיות חלק ממבנה השלטון לפי חוקי השריעה", אמר סמנגאני בהתבטאות ראשונה של הארגון לגבי שלטונו העתידי אחרי שכבש במהירות את המדינה, "מבנה השלטון לא עוד לא ברור לחלוטין, אבל לפי הניסיון, תהיה הנהגה אסלאמית מלאה וכולם צריכים להצטרף".

אנשי טליבאן מסיירים בעיר קנדהאר שבדרום מערב אפגניסטן, אוגוסט 2021. (צילום:AP Photo/Sidiqullah Khan)(צילום: AP Photo/Sidiqullah Khan)
אנשי טליבאן מסיירים בעיר קנדהאר שבדרום מערב אפגניסטן, אוגוסט 2021. (צילום:AP Photo/Sidiqullah Khan)
(צילום: AP Photo/Sidiqullah Khan)

עם זאת, סמנגאני לא ירד לפרטים, ורמז שחוקי השריעה הם שיהפכו לחוקי המדינה. "עמנו הוא מוסלמי", אמר, "ואנחנו לא כאן כדי לכפות עליו את האסלאם".

מוקדם יותר היום פורסמו סרטונים של מנהיגי טליבאן משוחחים עם מנהיגים שיעים, סיקים והינדים בקאבול. הארגון הודיע שתחת האסלאם יש מקום לכל המיעוטים הדתיים, והבטיח להגן עליהם.

עדויות סותרות מקאבול

העדויות שמגיעות בימים האחרונים מהבירה קאבול סותרות. מצד אחד הטליבאן מאפשר לנשים להמשיך לעבוד, ולילדות להמשיך ללמוד. בתוך כך, עיתונאיות ממשיכות לסקר בטלוויזיה את המתרחש בעיר ואחד הדוברים של הארגון אפילו רואיין באולפן הטלוויזיה על ידי מגישת חדשות שלבשה חיג'אב. הראיון הזה, כשלעצמו, רחוק שנות אור משלטון הטליבאן באפגניסטן לפני 20 שנה.

הבוקר דווח על הפגנת נשים בקאבול, שלא נעצרה על ידי לוחמי הארגון. הנשים הפגינו בעד הזכות לעבוד וללמוד, דברים שנאסרו עליהן בפעם הקודמת שהטליבאן שלט במדינה.

עם זאת, בעדות בלעדית ל'דבר' סיפר  יאסיר מליקזאדה (27), תושב קאבול, שראה אנשי טליבאן מכים גברים ונשים במקלות ומוטות ברזל. סרטון שהופץ הבוקר, בו נראה אדם מנסה לטפס על החומה של שדה התעופה בקאבול ונורה למוות על ידי איש טליבאן, מחזק את דבריו.

"למדו להצניע את הצדדים הקיצוניים"

"הטליבאן מודע להשפעות השליליות של הדימוי הציבורי שלו בעולם" אומר ל'דבר' ד"ר מיכאל ברק, חוקר במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה.

ד"ר מיכאל ברק (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר מיכאל ברק (צילום: אלבום פרטי)

"הארגון מבקש להימנע ממלחמת אזרחים, כי הוא מודע לנזק הרב שהיא יכולה לגרום, והוא גם מעוניין לשבור את הבידוד הבינלאומי", הוא מוסיף, "לכן, על פניו, מציג הטליבאן גישה חדשה, אבל מוקדם מדי לקבוע אם הוא אכן השתנה".

אז מה מצפה עכשיו ל-40 מיליון תושבי אפגניסטאן, טליבאן חדש או אסלאמיסטים ישנים? 
"בעבר הייתה לטליבאן התנגדות לכל משא ומתן. בשלוש השנים האחרונות הוא נמצא במגעים הדוקים עם ארה"ב, רוסיה וסין. משהו אכן השתנה. הטליבאן אמר במפורש שהוא רוצה להיות חלק ממשפחת העמים ושאין בכוונתו לדכא נשים".

הדברים האלה כנים?
"קשה לי להאמין. אנשי הטליבאן חושבים שהחליפות שהאסלאמית שהם יקימו תשלוט ביום מן הימים בכל העולם. הם פשוט למדו להצניע את הדברים הקיצוניים האלה, בדומה לאל-קאעידה.

"הם מבינים שבשביל לשלוט באפגניסטן הם יצטרכו להיות סובלניים כלפי בני דתות אחרות. לפחות לעת עתה."

יש להם התנגדות מובהקת באפגניסטן?
"בוודאי. אנחנו רואים בימים האחרונים מיליציות חדשות שקמות במדינה במטרה לכבוש אותה מחדש מידי הטליבאן. הם לא פועלים בחלל ריק. אפגנים רבים מתנגדים להם ומוכנים להילחם נגדם. הבעיה היא שעד עכשיו לפחות זה לא הספיק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!