דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"בממשלה אומרים שאין לנו מניעה לעבוד, במציאות 80% מהצגות הילדים כבר בוטלו"

רוני מרחבי, שחקנית וסגנית יו"ר שח"ם, טוענת שהתו הירוק המורחב והעלאת האפשרות של סגר גרמו לנזק אדיר לעולם התרבות אבל במשרד האוצר מסרבים לדבר על פיצוי | "הפעם", היא אומרת, "אנשים ייצאו לרחוב הרבה יותר מהר"

רוני מרחבי (צילום: יקיר פורטל)
רוני מרחבי (צילום: יקיר פורטל)
הדס יום טוב

אנשי עולם התרבות מודאגים מחזרתן של הגבלות הקורונה, מהקריאות שמגיעות הממשלה להימנע מהתקהלויות ומכך שבמשרד האוצר לא מראים נכונות לפצות אותם כלכלית על הנזקים שלטענתם גורמת להם התנהלות המדינה.

"אפילו לדיבור על הדברים יש השלכות, גם על הזמנות עתידיות וגם על הצגות שכבר נקבעו. הנפגעים המידיים כרגע הם בעיקר הצגות ומופעי הילדים", אומרת ל'דבר' רוני מרחבי, שחקנית וסגנית יו"ר שח"ם, ארגון השחקנים והשחקניות בישראל.

"כבר פשוט אין כלום. אנחנו לקראת חגים, ואפילו הפקות הענק של חנוכה כבר בסימן שאלה. זה לא מאפשר לך בעצם לתכנן שום דבר קדימה", היא מוסיפה, "בממשלה אומרים לנו: 'מה אתם רוצים, אנחנו לא מונעים מכם לעבוד, אתם יכולים לעבוד'. אבל המציאות בשטח היא שכרגע 80% מהצגות הילדים בוטלו".

לטענת מרחבי, לא רק הצגות התיאטרון נפגעו. "כל הפרויקטים לילדים בקיץ ובחגים, בקניונים ובפארקים, כל מה שהעיריות מזמינות, הכל בוטל", היא מסבירה, "בנוסף, התקופה הזו היא התקופה שבה מציגים לבתי הספר את כל הצגות הילדים החדשות שהם יוכלו להזמין דרך סל תרבות. בגלל אי הוודאות אין הזמנות, אלה הפסדי ענק".

"התו הירוק המורחב הוא מכת מוות לכל תחום התרבות"

לדבריה, בפגישה שנערכה לפני כשלושה שבועות בין נציגי עולם התרבות וראש הממשלה נפתלי בנט, הדברים נראו אחרת. נציגי הממשלה הבטיחו אז שיעשו הכל כדי להימנע מסגר אך אם הדברים יגיעו לכך יינתן פיצוי לעולם התרבות. עוד, היא טוענת, הובטח לתאם איתם מראש הטלת הגבלות נוספות. "הדיבור היה שלפחות את הקיץ יתנו לנו לעבור כמו שצריך, בלי הגבלות", היא אומרת.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ, שר התרבות והספורט חילי טרופר וסגן השר אביר קארה בפגישה עם ראשי ענף התרבות (חיים צח /לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ, שר התרבות והספורט חילי טרופר וסגן השר אביר קארה בפגישה עם ראשי ענף התרבות (חיים צח /לע"מ)

ביום רביעי השבוע נפגשו נציגי שח"ם וארגונים נוספים בתחום התרבות עם מנכ"לי משרדי ראש הממשלה וראש הממשלה ונציגי האוצר. "השורה התחתונה הייתה 'אתם יכולים לעבוד, ואין בעיה'", היא מספרת, "התחושה היא שיש חוסר הבנה של כמה השפעה יש להגבלות בשטח".

"המשוואה הזו של הממשלה שרק סגר שווה פיצוי היא לא הגיונית", היא טוענת, "כי דה פאקטו, ברגע שיש הגבלות, או אפילו רק דיבורים, אנחנו רואים את התוצאה הישירה של זה בשטח מאוד מהר".

"התו הירוק המורחב הוא פשוט מכת מוות לכל התחום של התרבות והאטרקציות לילדים", אומרת מרחבי, "זה לא ששמים עמדת בדיקות בכניסה להצגה, את צריכה להיגרר עם הילדים לעמדות מד"א ולעמוד בתורים של שעות. ההורים לא מעוניינים להעביר את הילדים שלהם ואת עצמם את הדבר הזה כל 24 שעות".

"לקחת ילד כל 24 שעות לבדיקה זו לא שגרת קורונה. זה לא ייתכן", היא מוסיפה, המצב היום הוא אבסורדי מאוד. אם מישהי הולכת ברחוב עם הילד שלה ורוצה להיכנס לחנות לקנות אוכל, היא צריכה להשאיר את הילד בחוץ. זה כאילו אף אחד לא חשב על חיי היומיום, מה בפרקטיקה יעבוד, אם הפתרון הזה באמת ישים".

"בשבוע אחד כל הביטחון הכלכלי לזמן הקרוב פשוט נעלם"

מרחבי מספרת שהיא עצמה חזרה לבמה רק לפני כחודש. "מה שהספקתי עד עכשיו היו שלוש הופעות של הצגת ילדים ועוד ארבע של 'מאמא מיה!'. לפני הקורונה, כמובן, היה לי יומן מלא ועמוס בהצגות וצילומים".

ב-11 במרץ 2020 היא השתתפה בהצגה של 'מאמא מיה!'. באותו היום הודיעו שיש מגבלת תפוסה של 100 אנשים בקהל. "זה היה ממש רבע שעה לפני שעלינו באולם רובינא הגדול, הקהל כבר היה בפנים", נזכרת מרחבי, "סיימנו את ההצגה, והלכנו אל הלא נודע".

רוני מרחבי (ראשונה משמאל) בהצגה 'מאמא מיה!' (צילום: אור דנון)
רוני מרחבי (ראשונה משמאל) בהצגה 'מאמא מיה!' (צילום: אור דנון)

"יום למחרת קיבלנו מכתב מהתיאטרון על חל"ת עד סוף אפריל", היא מוסיפה, "היום, זה קצת מצחיק אותי. ממש לא ידענו לאן זה יגיע. חיכינו בסבלנות רבה, הייתה הבנה שזה המצב ואין מה לעשות, צריך לחכות".

"כמו כולם, חיינו את כל המצב הזה ממש מרגע לרגע", היא מספרת, "אבל יחסית מהר הייתה איזושהי התאפסות על הפן הכלכלי: דמי אבטלה, מענקים. למרות החסך המאוד גדול בעבודה במקצוע שלך, לפחות הייתה רשת ביטחון כלכלית מינימלית, שממש לא הייתה מושלמת, אבל לפחות הייתה".

"חלק מהאנשים הסתדרו עם מה שקיבלו, חלק עבדו במשהו אחר וויתרו על המענקים והאבטלה, חלק באמת לא הסתדרו וירדו משמעותית ברמת החיים", היא אומרת.

לדבריה, "כשהכריזו שסיימנו, שיצאנו מזה, הלוח התחיל שוב להתמלא ונקבעו הצגות. ביולי האחרון הופסק כל הסיוע, אבל הסתכלתי על היומן ואמרתי לעצמי שאני מסודרת. יש לי הצגות שעולות יש לי חזרות. כלכלית יש לי ממה לחיות ואיך לשלם שכר דירה".

בתחילת יולי מרחבי התחילה לעשות חזרות להפקה חדשה של 'הכבש השישה עשר' בתיאטרון הבימה, שהייתה אמורה לעלות באמצע ספטמבר, במהלך חופש סוכות.

"ידעתי שאני בסדר, שאני עושה שלוש הצגות ביום, יש לי משכורת", אומרת מרחבי, "ברגע שהתחילו הדיבורים על עלייה בתחלואה, על תו ירוק, הגבלות, סגר, כל מגדל הקלפים שוב נפל".

"עוד הרבה לפני שבכלל התחילו ההגבלות, השטח התחיל לזוז, במיוחד בעולם הילדים, והוחלט לדחות את ההפקה", היא מוסיפה, "וככה, בשבוע אחד, כל הביטחון שהיה לי לזמן הקרוב פשוט ירד לטמיון. זו הייתה הסנונית הראשונה, ואני כבר הבנתי לאן הרוחות נושבות. כמה ימים לאחר מכן כבר התחיל גל ביטולים מטורף".

"היכולת להיערך לזה כלכלית היא אפסית", היא מסבירה, "כי זה הכל מהרגע להרגע. הכל פשוט קרה פתאום".

"הפעם, אנשים יצאו לרחובות הרבה יותר מהר"

"אין לי הכשרה לעשות משהו אחר", אומרת מרחבי, "אני לא יכולה ללכת עכשיו להיות עובדת הייטק. אני שחקנית, זה מה שלמדתי וזה מה שאני יודעת לעשות. גם אם אני אלך באופן זמני לעבודה שאין בה הכשרה מיוחדת, כמו להיות קופאית בסופר, זה לא קרוב אפילו לכושר ההשתכרות שלי, שביחס לסכום הזה יש לי התחייבויות כמו רכב, דירה, תשלומים".

"אני לא יודעת מה הפתרון, אני לא יודעת איך חיים לצד המחלה", היא מוסיפה, "בשביל זה יש לי נבחרי ציבור, ששמתי את הפתק שלהם בקלפי ואני מצפה מהם לדאוג לי. אם זו הדרך בה הם שומרים על הבריאות שלי, אין בעיה, אבל אתם צריכים גם לשמור על הגב הכלכלי שלי ולתת לי רשת ביטחון. אם זה המתווה שחלטתם עליו, בסדר. אבל יש השלכות למתווה, שצריך להתמודד איתם ולפצות על הפגיעה. זה לא הגיוני שהתשובה היא שפשוט לא".

"אמנים הם לרוב לא אנשים עשירים, הם אנשים שעובדים במקצוע הזה כי הם אוהבים אותו", מסבירה מרחבי, "אני עובדת במקצוע הזה כי אני אוהבת לעבוד, אני רוצה לעבוד. אני לא רוצה לשבת בבית ולקבל כסף. אבל אם זו המציאות שנכפת עלי, אז בבקשה לדאוג לי. אני משלמת מיסים, שירתתי בצבא, אני עושה את כל החובות שלי ואת כל מה שאני יכולה כדי להיות אזרחית מעורבת. זה לא הגיוני להרגיש שפשוט לא רואים אותנו"

למרחבי חשוב להדגיש שהמשבר הזה בעולם התרבות משפיע לא רק על שחקנים. "הצגה שמתבטלת זה לא רק שחקנים מובטלים. זה מנהל הצגה שלא עובד, זה עובדי במה, תפאורה, תלבושות, איפור, זה סדרנים, צוות תפעול, זה התיאטרון שמכניס פחות כסף ואז יש לו פחות כסף להשקיע בתכנים עתידיים", היא מסבירה.

במוצאי השבת הקרובה ישתתפו אנשי שח"ם בהפגנת העצמאים מול ביתו של ראש הממשלה ברעננה. מרחבי בטוחה שהיציאה לפעולה תהיה מהירה. "חייב ליפול איזשהו אסימון ואנחנו נעשה כל מה שצריך בשביל שזה יקרה", היא מסכמת, "הפעם, כשאין שום פיצוי או דמי אבטלה, לאנשים אין כלום. זה יוציא אותם לרחובות הרבה יותר מהר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!