דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

דיור / ירידה של 21% ברכישת דירות חדשות לעומת שנה שעברה

נתונים שפרסם היום משרד האוצר מראים כי לצד ירידה חדה ברכישת דירות חדשות על ידי משקיעים גם הזוגות הצעירים רוכשים פחות. האם הצניחה בביקוש תביא למיתון בעליית מחירי הדיור?

אתר בניה, אילוסטרציה. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.
אתר בניה, אילוסטרציה. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.

ירידה של 5% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 21% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעבר ברכישת דירות חדשות. כך עולה מסקירה של ענף הנדל"ן שפרסם היום הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נווה. הניתוח של הכלכלן הראשי נתמך גם על ידי נתוני הלמ"ס שפורסמו היום, על פיהם בחודשים ינואר עד יולי חלה ירידה של 6.7% במספר הדירות החדשות שנמכרו.

על פי נתוני האוצר, את הירידה מובילה צניחה של 11% בכמות הדירות שרוכשים משקיעים בהשוואה לרבעון הקודם, אך גם בקרב הזוגות הצעירים חלה האטה משמעותית של 5% בסך כל המכירות לעומת התקופה המקבילה, בניכוי התכניות 'מחיר מטרה' ו'מחיר למשתכן' שמעלות את מספר המכירות במקומות בהן הן מתקיימות.

ירידה גדולה במיוחד, בשיעור של 13%, נרשמה ברכישה של דירות חדשות אצל זוגות צעירים במחירי שוק (ללא מחיר למשתכן ומחיר מטרה). בבחינת סך כל הדירות לדיור שנרכשו ברבעון זה, למרות שנשמרה יציבות בכמות הדירות שנרכשו ביחס לרבעון הקודם (12.4 אלף), ניתן לראות כי במקומות בהן לא פועלות תכניות 'מחיר למשתכן' ו'מחיר מטרה' חלו ירידות, בשיעור של בין 2 ל-8 אחוז.

יש לציין כי למרות הירידה בביקוש, עוד לא נרשמה ירידה משמעותית במחירי הדירות עצמם. בנתונים אלה ניתן לראות הצלחה של התכניות הממשלתיות במקום פעולתם, אך נכון לעכשיו עוד אין ראייה ברורה לכך שהן סוחפות אחריהן את שוק הדיור, ואולי אף להפך. היקפם של תכניות ממשלתיות אלה אינו מותאם להכיל את כלל ביקושי הדיור, ולכן חלק ניכר ממבחנם הוא בהשפעה על השוק כולו. לצד זאת, לירידה ברכישת הדירות יכולות להיות סיבות רבות, ביניהן פגיעה בכושר הקנייה או ציפייה לירידת מחירים.

בהמשך המגמה של ירידת מספר הדירות להשקעה שנרכשו ניתן לראות הצלחה בתכניתו של כחלון, שמאז היותו שר אוצר פועל להוצאת המשקיעים מהשוק. לשיטתו של כחלון, הפיכת ההשקעה בדיור לאפיק השקעה אטרקטיבי על רקע הריבית הנמוכה במשק מנפחת את מחירי הדירות. יתכן שהצניחה בכמות הדירות להשקעה קשורה גם לצעדו האחרון של כחלון בתחום, קידם חוק המעלה את המיסוי על המחזיקים שלוש דירות ומעלה.

גלנט וכחלון. צילום: פלאש 90 / מרים אלסטר. ארכיון.
גלנט וכחלון. צילום: פלאש 90 / מרים אלסטר. ארכיון.

באוצר מציינים כי מלאי הדירות להשקעה ירד, וזאת לעומת תוספת רבעונית ממוצעת של 2.5 אלף דירות למלאי זה בשנים האחרונות. על פי הנתונים, אמנם גם בכמות הדירות שמכרו המשקיעים חלה ירידה בשיעור של 9%, אך היא בשיעור נמוך יותר מכמות הדירות שקנו המשקיעים, בשיעור של 11%.

אחת הסכנות שעלו ביחס להגברת הנטל על רוכשי הדירות להשקעה, היא הסטה של רוכשים לקניית דירה להשקעה "במסווה" של דירה ראשונה. בדו"ח טוען האוצר כי אין ראיות לקיומה של מגמה כזו, ומביא נתונים על מכירת הדירות באזור תל אביב הסותרים לכאורה התפתחות זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!