דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

האוצר הציג מתווה סיוע לחברות התעופה; ההסתדרות: "לא נותן מענה למצוקת העובדים"

על פי המתווה, יועבר כסף לשלוש החברות דרך אגרות חוב שניתן יהיה להמיר למניות רגילות בתוך שנתיים | עדיין לא נקבע היקף הסיוע שתעניק המדינה והיקף ההשקעה שתידרש מהבעלים

הפגנת עובדי התעופה בנתב"ג (צילום: דוברות ההסתדרות)
הפגנת עובדי התעופה בנתב"ג (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר הציג הערב (שלישי) מתווה סיוע לחברות התעופה הישראליות, על רקע הפגיעה של הגל הרביעי של הקורונה. במסגרתו המתווה, מוצע להעביר לחברות כספים באמצעות אגרות חוב עם אופציה להמרה למניות רגילות בתוך שנתיים. ההסתדרות: "המתווה לא נותן מענה למצוקה, המאבק יימשך".

עדיין לא נקבע כמה כסף יוזרם לכל אחת מהחברות במסגרת ההצעה. גם שיעור ההון שיידרשו בעלי החברות להזרים להן לא נקבע עוד. באוצר מעריכים כי סך ההון שיוזרם לישראייר ולארקיע, על ידי המדינה והבעלים יחד, יעמוד על 20-15 מיליון דולר, ובאל על על 150-100 מיליון דולר.

על פי הצעת האוצר, אגרות החוב יהיו ללא ריבית, ובתום התקופה תוכל כל חברה לבחור אם לפרוע את חובה למדינה בתוספת ריבית שתקבע מול האוצר או לבצע הנפקת מניות לציבור על מנת לגייס כסף להשבת החוב. המתווה יכלול גם הגבלות על משיכת דיבידנדים, על רכישה עצמית של מניות, על עסקאות בעלי עניין והגבלות נוספות.

הסיוע לא יותנה בעמידת החברות בהסכמים הקודמים, כמו הסכם הנפקת המניות באל על שלא יצא לפועל בין היתר על רקע תנאי השוק הרעים בשל התעצמות המשבר הבריאותי העולמי. בכירים באוצר העריכו כי במסגרת מתווה הסיוע יידרשו החברות גם לתהליכי התייעלות נוספים, זאת לאחר שאל על נפרדה מקרוב לשליש מעובדיה במהלך משבר הקורונה.

התוכנית מכוונת לדברי האוצר לסייע לחברות לעמוד על רגליהן במשך כחצי שנה עד שנה. מניות המדינה יהיו מורדמות במסגרת הזרמת ההון, והמדינה תמנע מלהחזיק ביותר מ-24% ממניות החברות על מנת למנוע מצב של הלאמה.

״המתווה לא נותן מענה למצוקתם הקשה של העובדים״

בתגובה להודעת האוצר אמרו בהסתדרות: "המתווה המוצע לא נותן מענה למצוקתם הקשה של העובדים בענף. המאבק למניעת פיטורים המוניים ופגיעה בזכויות העובדים יימשך".

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בכל חברות התעופה, על רקע המשבר, ותביעתה להצגת מתווה סיוע ממשי הן לחברות והן לעובדיהן, שעל אף מדיניות הממשלה לעצירת תשלום דמי האבטלה רבים מהם עדיין בחל"ת.

בשעות אחר הצהרים הפגינו עובדי אל על על משטח המטוסים בנתב"ג מול מטוסו של ראש הממשלה נפתלי בנט, טרם המראתו לביקורו המדיני בארה"ב ולפגישתו עם נשיא ארה"ב ביידן. לאחר דקות ספורות של הפגנה, אפשרו העובדים את המראת המטוס מתוך הכרה בחשיבות הפגישות ולוח הזמנים של ראש הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!