דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מדליית זהב לישראל בטוקיו: השחיין איאד שלבי זכה במשחה ל-100 מטר גב

שלבי (34) סיים ראשון בגמר והעניק מדליה ראשונה לישראל כבר ביום הראשון של המשחקים הפראלימפיים | שר הספורט טרופר: "גאווה גדולה. איאד הוא אדם מעורר השראה, שחייו רצופים נצחונות"

  • שלבי (34) סיים ראשון בגמר והעניק מדליה ראשונה לישראל כבר ביום הראשון של המשחקים הפראלימפיים | שר הספורט טרופר: "גאווה גדולה. איאד הוא אדם מעורר השראה, שחייו רצופים נצחונות"
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מדליה ראשונה לישראל במשחקים הפראלימפיים. איאד שלבי זכה היום (רביעי) במדליית הזהב במשחה ל-100 מטרים גב (קטגוריה S1). שלבי (34) משפרעם הוא הספורטאי המוסלמי הראשון שזוכה במדליה פראלימפית לזכות ישראל. מדובר במדליית הזהב הראשונה לישראל מאז לונדון 2012 ובשחייה מאז אתונה 2004, אז עשתה זאת קרן ליבוביץ'.

שלבי הוביל את המשחה כמעט מתחילת המשחה. ב-50 המטרים הראשונים היה הראשון להסתובב. אנטון קול האוקראיני החל לסגור עליו אך שלבי הצליח לשמור על ההובלה וזכה בזהב עם סיום דרמטי כשעצר את השעון על 2:28.04 דקות. קול מאוקראינה סיים במקום השני עם התוצאה 2:28.29 דקות ופרנצ'סקו באטלה מאיטליה סיים שלישי עם 2:32.08 דקות.

השחיין איאד שלבי זוכה במדליית הזהב במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)
השחיין איאד שלבי זוכה במדליית הזהב במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)

שלבי הוא חירש-אילם מלידה, בגיל 13 החליק מגג של בית ונפל בעוצמה על רצפת בטון. מאז הוא סובל משיתוק בארבעת גפיו ומתנייד בכיסא גלגלים. הוא הגיע לתהליך שיקום במרכז איל"ן חיפה וגילה שם את השחייה אצל מאמן הנבחרת יעקב ביננסון.

בשל היעדר יכולת מוטורית באצבעות ידיו, שלבי איננו מסוגל לדבר בשפת הסימנים הקלאסית וכדי לתקשר עמו, ביננסון פיתח עם הזמן שפה המבוססת על סימנים מוסכמים המוכרים לשניהם.

איאד שלבי ומאמנו יעקב ביננסון. פיתחו שפת סימנים מיוחדת (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
איאד שלבי ומאמנו יעקב ביננסון. פיתחו שפת סימנים מיוחדת (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

 

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בירך את שלבי: "אתה אלוף! ריגשת אותנו. אתה סמל לעוצמה. גאים בך על מדליית הזהב. כל הכבוד!". ‏יו"ר הכנסת, מיקי לוי: "ברכות חמות לאיאד שלבי על מדליית זהב ראשונה לישראל במשחקים הפראלימפים בטוקיו. הניצחון שלך הוא בראש ובראשונה ניצחון הרוח שמהווה השראה לרבים. הבאת גאווה גדולה למדינה, אתה אלוף אמיתי".

שר התרבות והספורט, חילי טרופר: "ברכות לשחיין הישראלי שלנו איאד שלבי שזוכה במדליית זהב ראשונה לישראל במשחקים הפראלימפיים. איאד הוא אדם מעורר השראה, שחייו רצופים נצחונות. והיום עוד ניצחון מזהיר. איאד לא נבהל מהציפיות הגבוהות, כיוון הכי גבוה ומילא את כולנו בגאווה גדולה. גאים בך איאד שלבי".

איאד שלבי זוכה במדליית הזהב במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)
איאד שלבי זוכה במדליית הזהב במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)

שלבי משתתף בפעם הרביעית במשחקים הפראלימפיים. בבייג'ינג 2008 השיג פעמיים את המקום הרביעי, במשחה ל-50 מטרים חופשי וב-50 מטרים גב וסיים במקום השישי ב-100 מטר חופשי.

בלונדון הוא סיים רביעי במשחה 200 חופשי. נוסף לכך, הוא סיים פעמיים במקום חמישי במשחה ל-50 מטר חופשי ובמשחה ל-100 מטר חופשי ובמקום שישי במשחה ל-50 מטר גב בתוצאה של 1:08.97 דקות. ובריו במקום השמיני ב-200 מטרים חופשי.

שלבי שהוא אלוף אירופה במשחה הגב ב-50 מטר ומקום שלישי ב-100 מטר גב. למשחה הגמר הגיע עם התוצאה הטובה ביותר בין השחיינים של 2:25.51 דקות. הוא שיאן העולם במשחה ל-150 מטר מעורב (S1), אותו קבע במהלך אליפות אירופה בדבלין 2018 עם תוצאה 5:03.28 דקות ומדליסט הארד באליפות אירופה באותו המשחה שהיה בדרגת הנכות (S3ׂ).

מקום עשירי יוליה גורדיצ'וק

יוליה גורדיצ'וק פתחה את התחרות עבור הישראלים במשחה ל-400 מטר חופשי (דרגת נכות S9). השחיינית הישראלית דורגה חמישית במקצה ועשירית בכללי עם זמן של 4:58.40 דקות, שלא הספיק לה לגמר. היא תתחרה בהמשך המשחקים ב-200 מטר מעורב אישי ו-100 מטר פרפר.

יוליה גורדיצ'וק במשחה ה-400 מטר חופשי בטוקיו (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
יוליה גורדיצ'וק במשחה ה-400 מטר חופשי בטוקיו (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

נבחרת הנשים בכדורשער תפגוש במשחק הפתיחה שלה בשלב הבתים את נבחרת אוסטרליה (13:00). בהמשך הנבחרת תתמודד מול קנדה, הוועד הרוסי הפראלימפי וסין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!