״אם לא יימצא פתרון לעובדי חברות התעופה במדינת ישראל במודל חל״ת גמיש״, אומר יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ״אצטרך להפעיל את הכוח של ההסתדרות. הכרזנו סכסוך עבודה״.
בראיון לאמיר איבגי בגלי צה״ל היום (ד׳) אמר בר-דוד שההסתדרות פועלת במרץ מול משרד האוצר לקידום פתרון כזה, אבל ״כרגע האוצר לא בשל לזה״.
יו״ר ההסתדרות התייחס להפגנת עובדי אל על מול מטוסו של ראש הממשלה בנט בדרכו לוושינגטון, והבהיר שהעובדים לא ניסו למנוע את המראת המטוס: ״הם הביעו את מחאתם ומצוקתם, וזה בסדר. אני מקדיש למשבר בענף התעופה הרבה מזמני, החברות נערכו למשבר הקורונה עם שחרור של אלפי עובדים בתכניות פרישה.
״אבל השלב החדש של הקורונה תפס אותן לא מוכנות. אין חל״ת כבר חודשיים ואין פתרון לעובדי התעופה. אנחנו לא דורשים חל״ת אלא חל״ת גמיש, בהנחה שענף התעופה יחזור לפעילות ויתרחב בעתיד הקרוב. הנושא הזה נמצא בשיחות ביני לבין האוצר והן כרגע לא מתקדמות לצערי״.
אמש פרסם האוצר מתווה סיוע לחברות התעופה, שלא כולל מענה ישיר לעובדי החברות ולמצוקת כוח האדם שלהן. בוועדי העובדים חוששים מפני עזיבה או פיטורים של מסה קריטית של עובדים בעלי הכשרות ייחודיות ורישיונות, שלא ניתן יהיה להחליפם עם התאוששות הענף; דבר שיגרום לפגיעה בלתי ניתנת לתיקון בחברות התעופה הישראליות. בהסתדרות הבהירו שהמתווה המוצע לא נותן מענה למצוקת העובדים.
יו״ר ההסתדרות התייחס גם למצוקת העצמאים: ״אנחנו מנסים לקדם מהלך היסטורי, באמצעות פורום העצמאים בהסתדרות, לפרישת רשת ביטחון לציבור העצמאים בישראל. יש לזה הבנה גדולה מאוד. אי אפשר לשלוח את העצמאים לאי ודאות.
״צריך לייצר מנגנון שיאפשר ברגע של משבר ללחוץ על כפתור, כך שהעצמאים יקבלו דמי אבטלה. אני מדבר על זמן משבר, לא ימים שבשגרה כי על זה אין קונצנזוס. אבל בזמן משבר אנחנו רואים שזה נדרש. זה נמצא כרגע בראש סדר העדיפות שלי. גם בשיחות על עסקת החבילה עם האוצר אנחנו מדברים על זה״.