דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפגניסטן

לראשונה מאז ההפיכה באפגניסטן: הטליבאן דורש מנשים לא לצאת מבתיהן

לטענת דובר הארגון, האיסור הוא זמני ונובע מכך שלוחמי הארגון עשויים לפגוע בהן "בניגוד להוראות הארגון" | איסור נוסף הוא הגישה לנמל התעופה הבינלאומי בקאבול

(Sargento Victor Mancilla/Infantería de Marina vía AP)
(Sargento Victor Mancilla/Infantería de Marina vía AP)
אוריאל לוי

אזרחי ‏אפגניסטן התעוררו הבוקר (רביעי) למציאות חדשה. במסיבת עיתונאים שערך אתמול דובר הטליבאן, זביהוללה מוג'אהיד, דרש מהנשים שלא לצאת מהבית ולא לעבוד לראשונה מאז תפס ארגון הטרור את השלטון בקאבול לפני 10 ימים.

לטענת מוג'אהיד איסור היציאה מהבית הוא זמני והוא נובע מכך שלוחמי הארגון עשויים לפגוע בהן בניגוד להוראות הארגון. "אנחנו חוששים שחלק מהכוחות שלנו, החדשים והלא-מאומנים מביניהם, יתייחסו לנשים בצורה בעייתית", אמר מוג'אהיד, "אנחנו לא רוצים שאנשינו, חס וחלילה, יפגעו בנשים או יטרידו אותן". הדובר אמר כי על הנשים להישאר בבית עד שתגובש מדיניות חדשה, והבטיח כי המשכורות שלהן יועברו ישירות לביתן.

נשים באפגניסטן מנסות לברוח מהמדינה לאחר כיבוש הטליבאן (AP Photo/Jose Luis Magana)
נשים באפגניסטן מנסות לברוח מהמדינה לאחר כיבוש הטליבאן (AP Photo/Jose Luis Magana)
נזכיר כי בתקופת השלטון הקודמת של הטליבאן, בשנים 2001-1996, נאסר על נשים לעבוד מחוץ לבית ואף לצאת לרחוב ללא מלווה. גם אז היו אלה בהתחלה מגבלות זמניות בלבד, אולם הזמני הפך לקבוע.

"אנחנו לא בעד לאפשר לאפגנים לעזוב"

איסור נוסף עליו הודיע מוג'אהיד הוא הגישה לנמל התעופה הבינלאומי בקאבול שנשלט בידי כוחות נאט"ו, ומדי יום מפונים ממנו אלפי אפגנים המבקשים להמלט מהמדינה.
"אנחנו לא בעד לאפשר לאפגנים לעזוב", אמר מוג'אהיד. "להם (האמריקאים) יש את ההזדמנות, יש להם את המשאבים, הם יכולים לקחת את כל האנשים ששייכים להם – אבל אנחנו לא נאפשר לאפגנים לעזוב ואנחנו לא נאריך את תאריך היעד", הוסיף.
דובר הטליבאן זביהוללה מוג'היד: "לא נאפשר לאפגנים לעזוב" (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
דובר הטליבאן זביהוללה מוג'היד: "לא נאפשר לאפגנים לעזוב" (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
לאחר מסיבת העיתונאים נפוצו ברשתות החברתיות דיווחים על אזרחים אפגניים ואזרחי מדינות אחרות, בהם גם אזרחי ארה"ב, שהטליבאן חסם את דרכם לנמל התעופה תוך שהוא משתמש באלימות ברוטלית.
מהלך נוסף שנעשה אתמול, ומסמל אולי יותר מכולם על הידוק אחיזתו של הטליבאן בקאבול הוא פירוק מנשקם של כוחות המשמר של שני מנהיגים בכירים שאינם חברים בארגון: עבדוללה עבדוללה (נשיא המועצה העליונה לרגיעה לאומית וממונה על המו"מ בין הטליבאן לממשלה) וחמיד קרזאי (לשעבר נשיא המדינה).

הרכבת האווירית הגדולה בהיסטוריה

הממשל האמריקאי הודיע אתמול כי מאז תפס הטליבאן את קאבול הוטסו מאפגניסטן 82,300 בני אדם במטוסים אמריקאים. בימים האחרונים האמריקאים מוציאים מאפגניסטן כאלף איש בשעה, 24 שעות ביממה. לפי הנתונים הרשמיים כ-100,000 בני אדם הוצאו מקאבול בידי האמריקאים מאז תחילת אוגוסט, רובם אפגנים.
לרכבת האווירית המפנה אנשים מנמל התעופה בקאבול שותפות מדינות נוספות: אוסטרליה, צרפת, גרמניה, איטליה, טורקיה ואפילו רוסיה שמכירה באופן רשמי בממשלת הטליבאן ואף תומכת בארגון. זוהי הרכבת האווירית הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית.
פליטים מאפגניסטן עולים על מטוס ספרדי (צילום: Spanish Defence Ministry via AP)
פליטים מאפגניסטן עולים על מטוס ספרדי (צילום: Spanish Defence Ministry via AP)
מנהיגי ה-G7 ובראשן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמרו אתמול כי מטרתם לסיים את מבצע החילוץ מאפגניסטן עד ה-31 באוגוסט. עם זאת, הטליבאן אסר אתמול על אפגנים לגשת למתחם שדה התעופה שנמצא בשליטת כוחות נאט"ו. ברשתות פורסמו דיווחים על אפגנים ואזרחי מדינות שונות ביניהם כם אזרחי ארה"ב שלוחמי הטליבאן לא אפשרו להם להכנס לנמל התעופה תוך שהם משתמשים באלימות ופוצעים חלקם.
בין מי שכן הצליחו להתפנות בימים האחרונים היו גם קבוצה של 75 ספורטאיות ובני משפחתם שזכו למקלט באוסטרליה, וקבוצה של נערות מנבחרת הרובוטיקה של אפגניסטן שזכו למקלט במקסיקו.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!